شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
شورای پژوهشی متشکل از 10 عضو هیأت علمی در مرکز، بررسی طرح‌ها را انجام می‌دهند.
رییس مرکز تحقیقات هیپرلپیدمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با اشاره به وجود یک بافت عشایری در خوزستان، گفت: تعداد زیاد ازدواج‌های فامیلی و تراکم ژن‌های معیوب و دخیل در اختلالات چربی ایجاب می‌کرد که طرح‌ها و نقشه‌های مرتبط با ژنتیک خوزستانی‌ها را در رابطه با وضعیت هیپرلپیدمی شناسایی کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم پیشگیرانه و درمانی را انجام دهیم.

دکتر محمدطه جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این‌ که چشم‌انداز کلی تحقیقات مرکز، ارزیابی وضعیت اختلالات چربی خون است که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی‌ عروقی و معضلی رو به افزایش در ایران است، اظهار کرد: هدف کلی از تأسیس این مرکز این است که زمینه پیشگیری از هیپرلپیدمی را از طریق تغییر شیوه زندگی، تغذیه و تحرک فراهم و از ورود مداخل‌های آسیب‌رسان مانند مواد مخدر و دخانیات، انواع چربی‌های مضر و مصرف بیش از حد متعارف چربی‌ها جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر شیوه زندگی در دوران کودکی می‌تواند سبب کنترل رشد نگران‌کننده بیماری‌های قلبی عروقی در میان بزرگسالان در جامعه شود.

جلالی با اشاره به این‌ که خوزستان دارای یک بافت عشایری است، ادامه داد: تعداد زیاد ازدواج‌های فامیلی و تراکم ژن‌های معیوب و دخیل در اختلالات چربی ایجاب می‌کرد که طرح‌ها و نقشه‌های مرتبط با ژنتیک خوزستانی‌ها را در رابطه با وضعیت هیپرلپیدمی شناسایی کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم پیشگیرانه و درمانی انجام دهیم.

رییس مرکز تحقیقات هیپرلپیدمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تغییرات کمی و کیفی در این مرکز نسبت به سال گذشته، از جمله این تغییرات را افزایش قابل‌ توجه چاپ مقالات عنوان کرد و افزود: همچنین امسال از سوی دانشگاه اعتبارات قابل‌ توجهی برای تجهیز این مرکز در نظر گرفته شد و اکنون نیز در حال خریداری تجهیزات موردنیاز هستیم.

جلالی با بیان این‌ که این مرکز در حال حاضر در دانشکده پیراپزشکی مستقر است، تصریح کرد: درصدد اختصاص یک مکان مستقل برای فعالیت مرکز هستیم زیرا اکنون آزمایشگاه این دانشکده به‌ طور موقت در اختیار مرکز هیپرلپیدمی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین یک راهکار دیگر برای مستقل کردن مرکز مدنظر است که یک بخش خصوصی با مشارکت دانشگاه امکانات و تجهیزات لازم برای این مرکز را فراهم کند تا از طریق قوانین برون‌سپاری به یک مرکز علمی خصوصی یا حتی سازمان دیگری واگذار شود.

رییس مرکز تحقیقات هیپرلپیدمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: در حال حاضر طرح برون‌سپاری در حال ارزیابی است و از دایره حقوقی نیز عبور کرده و تصویب شده و جهت استعلام میان آزمایشگاه‌های بالینی و مراکز علمی بیرونی به کمیته برون‌سپاری ارائه‌ شده است در صورت عملی‌ نشدن این طرح، مرکز تحقیقات هیپرلپیدمی فعالیت خود را تا زمان تأسیس مکان اصلی در دانشکده پیراپزشکی ادامه خواهد داد.

وی با تأکید بر این‌ که اگر مشکل فضای مرکز حل شود می‌توان تجهیز آن را نیز سرعت بخشید، گفت: اعتباراتی برای خرید تجهیزات در نظر گرفته‌ شده ولی این تجهیزات باید زمانی خریداری شوند که مرکز دارای یک فضای مستقل باشد در غیر این صورت تجهیزات باید در آزمایشگاه‌های وابسته به دانشکده پیراپزشکی و معاونت پژوهشی مستقر شوند.

جلالی با اشاره به دو طرح تحقیقاتی در حال اجرا و 10 طرح مصوب این مرکز، اظهار کرد: یک شورای پژوهشی متشکل از 10 عضو هیأت علمی در مرکز، بررسی طرح‌ها را انجام می‌دهند. با توجه به این‌ که این مرکز هنوز مجوز اصولی خود را اخذ نکرده است و تا زمانی که تعداد مقالات چاپ‌ شده از سوی مرکز به بیش از 30 عنوان مقاله نرسد برای ارزیابی از سوی وزارتخانه اقدامی صورت نمی‌گیرد در نظر داریم امسال این شرایط را محقق و نسبت به درخواست اخذ موافقت اصولی برای مرکز اقدام کنیم.

رییس مرکز تحقیقات هیپرلپیدمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح‌ها از طریق محققین مختلف دانشگاه در زمینه هیپرلپیدمی و یا موضوعات مرتبط با آن به این مرکز ارائه و سپس در شورای پژوهشی بررسی و تصویب می‌شود. مرکز هنوز محقق مستقل ندارد اما پس از اخذ موافقت اصولی برای مرکز می‌توانیم محقق ثابت جذب کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار