شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
دکتر کریم مولا: بهتر است از داروهای بیس‌فسفونات‌ها، آگونسیت- آنتاگونسیت‌های استروژن و هورمون درمانی جایگزین (HRT) به عنوان مهار کننده فعالیت استئوکلاست ها استفاده شود که علاوه بر افزایش توده استخوانی، بهبود وضعیت لیپیدها، کاهش سرطان کولون و کاهش علائم یائسگی، فواید دیگری نیز دارند.

کارگاه یکروزه استئوپروز(پوکی استخوان) توسط مرکز تحقیقات یائسگی و با همکاری گروه روماتولوژی دانشکده پزشکی، با حضور دکتر کریم مولا، دکتر مهرداد درگاهی، دکتر الهام رجایی، دکتر پروین عابدی، دکتر شبنم سالمی و جمعی از متخصصین داخلی، متخصصین زنان، ماماها و داروسازان در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار گردید.

دکتر مهرداد درگاهی در این کارگاه گفت: استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده که فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

وی افزود: برخلاف بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر که علائم و نشانه‌های متعددی دارند، استئوپروز یک بیماری خاموش و بدون علامت است، تا زمانی که یک شکستگی ایجاد شود. شکستگی‌های لگن وخیم‌ترین عارضه استئوپروز بوده و میزان مرگ ومیر آن در سال اول بیش از ۲۰٪ است. شکستگی‌های لگن پس از سقوط رخ می‌دهند، اما دو سوم شکستگی‌های مهره‌ای به صورت خاموش بوده و با یک فشار مختصر مانند بلند کردن یک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ می‌دهند.

در ادامه کارگاه، دکتر الهام رجایی در ارتباط با فیزیوپاتولوژی این بیماری گفت: پوکی استخوان بیماری است که در آن ماده تشکیل دهنده استخوان کاهش می یابد و یا به سخن دیگر تراکم آن کم می شود. در استئوپروز داربست سلولی و مواد معدنی که روی آن رسوب کرده هر دو کاهش پیدا می کنند.

دکتر کریم مولا نیز در این کارگاه با اشاره به درمان دارویی این بیماری گفت: بهتر است از داروهای بیس‌فسفونات‌ها، آگونسیت- آنتاگونسیت‌های استروژن و هورمون درمانی جایگزین (HRT) به عنوان مهار کننده فعالیت استئوکلاست ها استفاده شود که علاوه بر افزایش توده استخوانی، بهبود وضعیت لیپیدها، کاهش سرطان کولون و کاهش علائم یائسگی، فواید دیگری نیز دارند.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: با این حال به‌دلیل خطرات احتمالی HRT مانند مشکلات قلبی-عروقی، سرطان پستان، ترومبوز وریدی عمقی، آمبولی ریوی و مشکلات کیسه صفرا توصیه می‌شود این روش فقط باید برای تخفیف علائم یائسگی به‌کار رود و برای پیشگیری یا درمان استئوپروز از درمان‌های دیگری استفاده شود.

در پایان کارگاه نیز دکتر پرین عابدی به روش های درمان غیر دارویی پوکی استخوان اشاره نمود و گفت: رژیم غذایی سالم که تامین کننده مواد مغذی چون پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم و ویتامین D، انجام فعالیت‌های ورزشی همچون دویدن یا پیاده روی سریع و ورزش‌های استقامتی، نکشیدن سیگار، انجام تست غربالگری سنجش تراکم استخوان و .... از مهمترین روشهای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان میباشند.







نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار