اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
معاون استاندار:
بر اساس تقسیمات سیاسی، شهرستان‌هایی که تا 30 کیلومتر فاصله هوایی تا مرز دارند می‌توانند از قابلیت‌های اقتصادی مرزی استفاده کنند و طبیعتا تمام شهرستان‌هایی که دارای امکان فوق هستند، متقاضی استفاده از ظرفیت خود می‌باشند.
 مهرداد نیکو در نشست شورای برنامه ریزی خوزستان که امروز، 15 دی ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی خاص استان منجر به ایجاد ظرفیت بسیار خوب اقتصادی شده است، بر لزوم استفاده بهینه از این پتانسیل تاکید و اظهار کرد: از جمله قوانین وضع شده برای استفاده از این ظرفیت‌ها، قانون ساماندهی مبادلات مرزی است که در سال 84 به تصویب رسید و سپس دستورالعمل اجرای این قانون مورد تصویب قرار گرفت و با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت اقتصادی مرزها، دستورالعمل بهره‌گیری از قانون فوق در پایان مرداد امسال مصوب و جهت اجرا ابلاغ شد.
 
وی افزود: بر اساس تقسیمات سیاسی، شهرستان‌هایی که تا 30 کیلومتر فاصله هوایی تا مرز دارند می‌توانند از قابلیت‌های اقتصادی مرزی استفاده کنند و طبیعتا تمام شهرستان‌هایی که دارای امکان فوق هستند، متقاضی استفاده از ظرفیت خود می‌باشند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: در این راستا و به جهت ایجاد وحدت رویه در این تقاضاها و همچنین مدیریت مناسب و انعکاس اسناد شفاف و کاملی به مراجع ملی، چارچوبی کلی در نظر گرفته‌ایم و پیشنهاد ما اجرای یک فرآیند برای رسیدن استان به جمع‌بندی کلی است تا بتواند پیشنهادهای بازارچه‌های جدید را در سطح ملی منعکس کند.
 
نیکو با بیان اینکه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها باید قدم اول و شروع کننده فرآیند ایجاد بازارچه‌های مرزی باشند، تصریح کرد: این کمیته در ابتدا باید طرح توجیهی شامل اخذ مجوز از وزارت کشور در خصوص مرزی بودن منطقه و شاخص‌هایی در جهت اثبات تاثیر مثبت اقتصادی بازارچه فوق و تعیین سقف مبادلات پیشنهادی بازارچه را ارائه دهد و در وهله بعد این طرح را به کارگروه اقتصادی امور تولیدی ارسال کند.
 
وی ادامه داد: در قدم بعد، کارگروه اقتصادی موظف به بررسی این طرح توجیهی و تایید بر اساس شاخص‌های مربوطه است و اگر طرحی به تصویب کارگروه نرسد، به شهرستان متقاضی جهت انجام اصلاحات لازم عودت داده می‌شود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری خوزستان با بیان اینکه طرح تصویبی در قدم بعدی باید به شورای ساماندهی مبادلات مرزی جهت تهیه طرح پایه ارسال شود، گفت: طرح پایه شامل مکان‌یابی، کاربری لازم، تمهیدات و امکانات اجرایی کردن بازارچه است که البته در بحث مکان‌یابی باید با مرزبانی هماهنگی ایجاد شود و سپس این طرح در صورت تائید، باید به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارجاع یابد و پس از بررسی های شورای برنامه ریزی و تائید، این طرح را به هیات وزیران ارسال کرد.
 
وی هدف از طرح این فرآیند را جلوگیری از رفت و برگشت‌های بیهوده، اتلاف وقت و همچنین به اجماع رسیدن استان در خصوص وضعیت اقتصادی بازارچه‌های مرزی پیشنهادی عنوان کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار