اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
ندا شفیعی ؛مدرس علوم ارتباطات

 نهاد مدني چيست ؟ و چرا بايد  آنها را توانمند ساخت ؟ در همه تعاريف  ارائه شده ،   لازمه يك جامعه توسعه يافته وجود نهاد هايي است كه انجام روند هاي قانوني را در كشور تسهيل مي نمايد. 

هابرماس به  گستره همگانی یا همان حوزه ی عمومی  که جایی است بین جامعه مدنی و دولتها اشاره می کند.از نظر هابرماس حوزه عمومی، حوزه عقلانی و حقیقت یاب و حقیقت ساز جامعه است. این حوزه عرصه ی فکر، گفت و گو، استدلال و زبان است.

١- فرض بر آن است كه نهادها با قرار گرفتن در حد فاصل دولت و اجتماع بي شكل و توده وار ، ميانجي توده ها و دولت ها هستند. 
اما  انجام كاركرد ميانجي گري  تنها يكي از كاركردهاي سازمان هاي مردم نهاد است. 

سازمان هاي مردم نهاد ، در كارويژه ي خاص ارتباطي ، وظيفه كاهش تنش ها و درگيري ها ي ميان مردم و دولت ها هستند و با دسته بندي نيازها و تقاضاها از سوي مردم و با تحليل توان پاسخگويي و قابليت دولت ها راه میانه توافق را مي يابند.
 
" ايجاد فرايند توافق سازي" ، مسئله اي بسيار مهم و حياتي است و متاسفانه در سازو كارهاي فعلي در بسياري از كشورها و يا در ميان گروه هاي سياسي و اجتماعي راهكار و تكنيك هاي فرايند توافق سازي  نا ديده گرفته مي شود. 

فرايند توافق ساز كردن گروه ها و نهاد هاي اجتماعي با منافع متفاوت و گاه متضاد ، فرايندي است پيچيده كه علاوه بر دانش و تخصص كافي ، نيازمند تجربه و ممارست است. 


متاسفانه در بخش هاي مختلف اداري و يا روابط بينابيني ميان  ادارات ، گفتگو ها به جدل و درگيري منجر مي گردد و هيچ تصميم مورد توافقي به فرجام نمي رسد . 
توانمند سازي سازمان هاي مردم نهاد ، در اين زمينه ، با آموزش تكنيك هاي رفتاري ، تكنيك هاي گفتاري و اخلاق حرفه اي مي توان تقويت نمود. 
متاسفانه در اكثر ادارات و سازمان ها ي استان ، توجه جدي به آموزش کارکنان صورت نمي گيرد و بسياري از كارگاه هاي آموزشي صرفا براي پركردن رزومه فعاليتي مديران ارزيابي مي شود. 
سازمان هاي مردم نهاد به دليل داوطلبانه بودن و غير دولتي بودن مي توانند با تكيه بر آموزش اعضاي خود اولين گام را در اين زمينه  بردارند و همچون كاتاليزور ميان مردم و ادارات ، به تحقق فرايند توافق سازي كمك نمايند. 

٢-  علاوه بر روند و فرايند توافق سازي ، سازمان هاي مردم نهاد ، در طرح آرمان ها و اولويت هاي فعاليتي در جامعه و خصوصا دولت و ادارات نقش اساسي دارند. 

غير دولتي بودن، خصيصه اي است كه امكان ، نقد بي طرفانه ی خارج از سیستم و از بيرون را به اين سازمان ها خواهد داد . 
مسائلي چون بيان مداوم مسايل زيست محيطي ، در خطر قرار گرفتن اكوسسيتم خوزستان ، مسئله كارون ، فقر آموزشي در استان ، وضعيت بيكاري در ميان جوانان ، توجه به مبارزه با اعتياد ، توانمند سازي زنان و دختران و ده ها مساله ديگر مي تواند مورد توجه سازمان هاي مردم نهاد قرار گيرد. 

٣- مهمترين موضوع در تولد ، رشد و حيات سازمان هاي مردم نهاد ،  نقش ضروري همگرايي  اعضاي اينگونه تشكل هاست. 
آموزش منش اخلاقي تعامل پذير ميان اعضاي سازمان هاي مردم نهاد و نفي اخلاق تك روي و قدرت طلبانه ، از مهمترين ويژگيهايي است كه امكان ادامه حيات اينگونه سازمان ها را تضمين مي كند. در اين زمينه ، مراجعه به زمان ثبت و تعطيلي فعاليت هاي اين سازمان ها نشان مي دهد كه صرف ثبت و تشكيل يك سازمان مردم نهاد كافي نيست. اعضا بايد بياموزند كه با هم كار كنند. 

٤- وجودآيين نامه ها و  قوانين حمايتي  از مهمترين بسترهاي گسترش سازمان هاي مردم نهاد است. 

در اين جهت  بايد متذكر شد متاسفانه گاهي ، حتي با وجود قوانين حمايتي ، سليقه هاي مسئولان اجرايي مانعي جدي در توسعه اين سازمان هاست. 

برخي ادارات و مسئولان ، سازمان هاي مردم نهاد را نه به عنوان حامي ، بلكه به عنوان مزاحم خود فرض مي كنند و اجازه تعامل و فعاليت را از سازمان هاي منتقد سلب مي كنند. 

شيوه برخورد با اين مسولان نيز نيازمند آموزش ارتباطات موثر در ميان سازمان هاي مردم نهاد است 

اعضاي سازمان هاي مردم نهاد ، بايد بياموزند كه خواسته هاي خود را چگونه تدوين و بيان كنند. بايد بياموزند ، كه نقشه راه خود را براي اثرگذاري بيشتر چگونه طراحي كنند. 

آموزش و توانمند سازي سازمان هاي مردم نهاد گام اول و اصلي در بهبود مسائل اجتماعي است
و با حضور سازمان هاي مردم نهاد وظيفه نظارت همگاني و بهبود و هدايت مردم در دولت ها افزايش خواهد يافت. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
comment
0
0
comment همانطور که انتظار میرفت خیلی خوب فقط جسارتا لحن علمی ودانشگاهی است و همه افراد ممکن است حوصله مطالعه این متون را نداشته باشند اگر کمی مزین به امثال و حکم و شعر شود مردم معمولی خصوصا جوانان هم میتوانند حظ کافی و وافی ببرند تصدقت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار