اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۲

مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت: سال گذشته 30 هزار واحد پلاسما به خارج از کشور ارسال شد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده این میزان صادرات در سال 91 به بیش از 36 هزار واحد افزایش می یابد.

دکتر عبدالحسین قاسم زاده اظهار کرد: فرایند انتقال خون از انسان به انسان از زمان شناخت گروه های خونی محقق شد و انجام این کار عمری کمتر از 100 سال دارد. انتقال خون از انسان به انسان برای نخستین بار در ایران در سال 1303 در شهر مسجدسلیمان و در بیمارستان نقت این شهر انجام شد. سازمان انتقال خون نیز در سال 1353 در کشور تاسیس شد و از آن زمان تاکنون عملیات انتقال خون به صورت رسمی در کشور انجام می شود.

وی افزود: فرایند انتقال خون در ایران در سال های ابتدایی به صورت فروش خون بود و افرادی به ازای انتقال خون خود به افراد نیازمند وجه نقد دریافت می کردند؛ با گذشت زمان و مخصوصا با آغاز جنگ تحمیلی، انتقال خون شکل دیگری به خود گرفت و در سال های دفاع مقدس بسیاری از افراد برای اهدا خون مراجعه می کردند و در ازای اهدا خون خود هیچ انتظاری نداشتند. سازمان انتقال خون خوزستان نیز در سال 1357 فعالیت خود را در استان آغاز کرد. در سال های پس از جنگ تحمیلی، اهدا خون در کشور بیش از گذشته رایج شد و اکنون در این زمینه شرایط بسیار مناسب است.

قاسم زاده تصریح کرد: هر فرد 18 تا 65 سال که وزن بیش از 50 کیلوگرم دارد، در صورت سالم بودن می تواند خون اهدا کند. خوزستان استانی تالاسمی خیز است و تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی در این استان قابل توجه است؛ همچنین به دلیل وجود تجهیزات و امکانات درمانی موجود در استان، عمل های جراحی زیادی در بیمارستان ها انجام می شود و بیماران زیادی از استان های همجوار و حتی کشورهای همسایه برای درمان به خوزستان مراجعه می کنند، به همین دلیل مصرف خون در خوزستان زیاد است و همیشه نیازمند اهدا خون از سوی شهروندان هستیم.

مدیرکل انتقال خون خوزستان خاطرنشان کرد: برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که اگر یک واحد خون اهدا کنند، از آن تنها به عنوان خون استفاده می شود و با انتقال آن به یک بیمار، تنها جان یک نفر نجات می یابد، در حالی که اهدا یک واحد خون می تواند حداقل جان سه بیمار را نجات دهد، زیرا با پیشرفت علم، امروز از هر واحد خون محصولات زیادی به دست می آید و به این ترتیب می توان جان چند بیمار را نجات داد. در حال حاضر خوشبختانه با توجه به فرهنگ سازی انجام شده، میزان اهدا خون در جامعه بسیار افزایش یافته و سال گذشته میزان اهدا خون در استان پیج درصد افزایش یافت. اکنون 96 درصد اهدا کنندگان در خوزستان را مردان تشکیل می دهد و تنها چهار درصد اهدا کنندگان، زن هستند.

وی درباره علت کم بودن میزان اهدا خون در میان خانم ها، ادامه داد: بسیاری از خانم ها وزن کم دارند و به طور طبیعی نمی توانند خون اهدا کنند؛ برخی افراد نیز تصورها و باورهای نادرستی درباره اهدا خون دارند و به همین دلیل مراجعه نمی کنند. زنان 50 درصد جمعیت را تشکیل می دهند و 50 درصد خون تولیدی را نیز مصرف می کنند، به همین دلیل لازم است میزان اهدا در خانم ها نیز افزایش یابد. اکنون در برخی کشورهای پیشرفته میزان اهدا خون در زنان و مردان برابر است.

قاسم زاده گفت: خانم ها سه مرتبه در سال و مردان چهار مرتبه در سال می توانند خون اهدا کنند. فردی که خون اهدا می کند، پس از 24 ساعت حجم مایعات بدن او جبران می شود و در کمتر از یک هفته گلبول های از دست رفته نیز در بدن او دوباره ایجاد می شوند. همچنین 20 تا 30 روز پس از اهدا نیز فاکتورهای خونی از دست رفته به طور کامل در بدن فرد جبران می شوند.

وی افزود: تامین و تضمین خون های اهدایی، مهمترین وظیفه سازمان انتقال خون است، به همین دلیل نیز هشت پایگاه اقماری در استان ایجاد شده و سه پایگاه اصلی نیز در اهواز وجود دارد. پایگاه اندیمشک نیز در حال آماده سازی است و به زودی راه اندازی می شود. شهرهایی که پایگاه ندارند نیز تحت پوشش پایگاه های موجود در شهرهای همجوار قرار دارند و بیمارستان های موجود در این شهرها نیز از ذخیره خون کافی برخوردارند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان تصریح کرد: سازمان انتقال خون پس از دریافت خون از اهدا کنندگان، اقداماتی بر روی آن انجام می دهد و از یک واحد خون بیش از 10 محصول مختلف به دست می آید. همچنین آزمایش های مختلفی بر روی خون دریافتی انجام می شود و از نظر بیماری های مختلف مانند انواع هپاتیت، ایدز و بیماری های با منشاء مقاربتی بررسی هایی انجام می شود، به این ترتیب دریافت کنندگان خون می توانند کاملا مطمئن باشند که خون دریافتی در سازمان انتقال خون کاملا سالم است. به تازگی نیز دستگاه ها و تجهیزاتی در سازمان به کار گرفته شده که در کمترین زمان و بیشترین اطمینان آزمایش های متعددی را بر روی خون انجام می دهند. همچنین فرآورده های متعددی مانند پلاکت، پلاسما، کرایو و فاکتورهای انعقادی از خون تولید می شود.

قاسم زاده با بیان اینکه در سال گذشته 30 هزار واحد پلاسما به آلمان ارسال شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به ترویج فرهنگ اهدا خون، در حال حاضر میزان خون موجود در کشور بیش از نیاز داخلی است و به همین دلیل بخشی از پلاسما تولیدی در استان به شرط دریافت داروهای مورد نیاز به کشورهایی مانند آلمان و فرانسه ارسال می شود. بر اساس برنامه ریزی انجام شده در سال 91 بیش از 36 هزار واحد پلاسما به خارج کشور ارسال می شود.

وی درباره نحوه تامین نیاز بیمارستان ها، ادامه داد: خون مورد نیاز بیمارستان ها به صورت روزانه و بر اساس نیاز تامین می شود. همه بیمارستان ها نیز از ذخیره خون برخوردارند و بازرسان انتقال خون نیز به صورت مستمر از این ذخایر بازدید می کنند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان بیش از سه هزار بیمار خاص وجود دارد که به صورت مستمر نیازمند دریافت خون هستند. در گذشته شرایط به این صورت بود که یک بیمار نیازمند باید از چند روز قبل نیاز خود را به بیمارستان اعلام می کرد، ولی در حال حاضر ذخیره خون به اندازه کافی وجود دارد و زمانی که بیمار به بیمارستان مراجعه می کند، در همان زمان خون مورد نیاز در اختیار وی قرار می گیرد.

قاسم زاده گفت: حدود سه سال است که خون جایگزین در استان حذف شده و حتی در این شرایط نیز با کمبود خون مواجه نمی شویم، زیرا هم میزان اهدا خون افزایش یافته و هم شبکه خون رسانی تکمیل شده است. در حال حاضر ذخیره خون استان به اندازه ای است که حتی اگر 10 روز خون گیری انجام نشود، مشکلی ایجاد نمی شود؛ با این وجود با توجه به اینکه میزان مصرف خون در استان زیاد است، همیشه نیازمند دریافت خون هستیم.

وی افزود: در حال حاضر شاخص های انتقال خون در ایران بسیار مناسب و نزدیک به کشورهای پیشرفته است، زیرا به دلیل وجود باورهای مذهبی و اعتقادی در کشور، میزان اهدا بالا است. در کشورهای پیشرفته 60 درصد اهدا کنندگان، مستمر هستند؛ اهدا کننده مستمر به فردی گفته می شود که در طول سال حداقل دو بار خون اهدا کند. میزان اهدا کنندگان مستمر در ایران نیز 54 درصد است؛ اگرچه این میزان مطلوب است، ولی باید باز هم افزایش یابد. همچنین میزان اهدا در کشور نیز 23 نفر به ازای هز 1000 نفر است و این میزان در خوزستان بیشتر از میانگین کشوری و به میزان 25 نفر در هر 1000 نفر است.

مدیرکل انتقال خون خوزستان تصریح کرد: در گذشته تولید پلاسما به صورت دستی انجام می شد، ولی اکنون دو دستگاه تولید پلاسما و پلاکت در استان به کار گرفته شده که بدون خطا کار تولید این محصولات خونی را انجام می دهند. این دو دستگاه در بیمارستان گلستان و سازمان انتقال خون مستقرند و به زودی نیز دو دستگاه جدید وارد استان می شود.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: برخی بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی به دلیل اینکه به دفعات خون دریافت می کنند، ممکن است به خون دریافتی حساس شوند، برای حل کردن این مشکل باید خون اشعه دیده دریافت کنند. خون اشعه دیده عوامل و فاکتورهای مضر را از دست داده و در نتیجه این بیماران با دریافت آن دچار مشکل نمی شوند. در حال حاضر یک دستگاه اشعه خون در استان وجود دارد؛ البته هنوز نصب نشده و به زودی با نصب این دستگاه، خون سالم به بیماران اهدا می شود.

وی ادامه داد: در استان خوزستان کیسه خون مخصوص اطفال نیز تولید می شود؛ این کیسه ها 150 تا 200 سی سی خون دارند و در اختیار همه بیمارستان ها قرار می گیرند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان با اشاره به اینکه به دلیل گرمای هوا، میزان اهدا خون در تابستان تاحدودی کاهش می یابد، اظهار کرد: برای حل این مشکل ساعت کار پایگاه های انتقال خون تغییر کرده و تا ساعت 22 نیز عملیات خون گیری انجام می شود.

به گزارش ایسنا ، قاسم زاده درباره تفاوت اهدا خون و حجامت گفت: برخی افراد بدون تجویز پزشک حجامت می کنند؛ به این افراد توصیه می شود به جای این کار خون اهدا کنند تا از خون خارج شده از بدن آنها استفاده مفید شود. افرادی که حجامت می کنند تا 6 ماه بعد نمی توانند خون اهدا کنند، به همین دلیل توصیه می شود اگر انجام حجامت ضروری نیست و از سوی پزشک تجویز نشده، بهتر است خون اهدا کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار