شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
تشریح اقدامات معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
دکتر موگهی گزارش داد: از تجهیز و راه اندازی 3 خوابگاه جدید در دانشگاه با اعتباری بالغ بر 22 میلیارد ریال، تا تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر و ستاد صیانت از حقوق شهروندی برای اولین بار و کسب موفقیت های گسترده در حوزه های ورزشی دانشجویی و کارمندی در 2 سال گذشته
دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ابتدای این گزارش گفت: دانشگاه موظف است عرصه را برای فعالیتهای فرهنگی، ورزشی، سیاسی و رفاهی دانشجویان فراهم کند تا هر دانشجویی با هر سلیقه و علاقه مندی که دارد بتواند فعالیت های خود را انجام دهد و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد، البته تمامی فعالیتها و اقدامات باید در چارچوب قانون باشد.

اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افتخار دارند به عنوان کارگزاران دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت استان، در خدمت دانشجویان باشند، دولتی که مردم به آن اعتماد کردند و دولت هم به مردم اعتماد کرد و حاصل این اعتماد را با رشد در تمام شاخص هایرفاهی، فرهنگی واجتماعی درحال  مشاهده هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در ادامه به ارائه گزارش اقدامات این معاونت پرداخت و گفت: تا قبل از روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، 7 کانون فرهنگی، هنری و دانشجویی در دانشگاه فعال بود ولی در حال حاضر و بعد از 2 سال فعالیت در دولت تدبیر و امید،  تعداد این کانون ها به 12 عدد رسیده که رشدی 70 درصدی داشته است.

از مهرماه سال 90  تا مهر92، تعداد 105 مراسم مذهبی ومحافل انس باقرآن برای دانشجویان در دانشگاه برگزار شده بود که این رقم در مدت مشابه سال 92 تا94 به 120مورد رسیده است که یکی از مهم ترین این مراسم ها، برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی است که برای اولین بار در مسجد امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد. در صورتی که تا قبل از آن، دانشجویان دانشگاه ناگزیر بودند برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف به مساجد دانشگاه های دیگر بروند.

همچنین ازمهرماه سال90 تا مهرماه سال92، تعداد 43 اردوی دانشجویی برای دانشجویان برگزار شده بود، در حالی که در دوسال اخیر تعداد اردوهای برگزار شده 66 عدد بوده که رشد 53 درصدی داشته است.

در خصوص دیگر برنامه های فرهنگی از قبیل: سخنرانی مذهبی، برگزاری همایش های دانشجویی، پخش فیلم برای دانشجویان وآیین های دانشجویی، نیز تمامی شاخص ها افزایش چشمگیری داشته اند و میزان مشارکت دانشجویان در این گونه برنامه ها 100 درصد رشد داشته است.
 
 
تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر و ستاد صیانت از حقوق شهروندی برای اولین بار
یکی از اقدامات مهم معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در دو سال گذشته، تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه و تشکیل ستاد صیانت از حقوق شهروندی دانشگاه است، همچنین اتوماسیون کردن فرآیند ارتقاء ماده یک اعضاء هیئت علمی،حمایت در جهت اعزام تعداد 110نفر از دانشجویان به مراسم پیاده روی اربعین حسینی، تدوین دستورالعمل ارزیابی فرهنگی بیمارستان ها و شبکه ها و تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس نیز از دیگر اقداماتی هستند که برای اولین بار و در مدیریت کنونی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده اند.

در گذشته هیچ انجمن علمی در دانشگاه فعالیت نمی کرد و شیوه نامه ای برای فعالیت آنها وجود نداشت که بعد از روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی دانشگاه، زمینه برای فعالیت دانشجویان فراهم شد و انجمن علمی دانشکده پزشکی به عنوان اولین انجمن علمی در دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد.

ازدیگراقدامات جدیدی که درحوزه فرهنگی واخلاق حرفه ای دردانشگاه انجام شده است برگزاری آئین روپوش سفید برای دانشجویان است. این آئین برای اولین بار در سال 94 برای 90 نفر از دانشجویان پزشکی قبل از ورود به بیمارستانهای آموزشی برگزار گردید.

تجهیز و راه اندازی 3خوابگاه جدید با اعتباری بالغ بر 22میلیارد ریال
 با شروع کار تیم جدید مدیریتی دانشگاه مبلغ 22 میلیارد ریال برای تجهیز 3 خوابگاه جدید التاسیس اختصاص داده شد که پس از تکمیل وبهره برداری، سرانه فضای  فیزیکی خوابگاهی دانشگاه از 6/10 متر به 7/14 متر به ازای هر دانشجو رسید. همچنین در سال 94 نیز مبلغ 27 میلیارد ریال دیگر نیز از منابع اختصاصی دانشگاه برای نوسازی اماکن و خوابگاههای دانشجویی اختصاص یافت.

ارائه خدمات شبانه روزی به 2761 دانشجوی ساکن در خوابگاهها، اسکان کلیه دانشجویان مجرد متقاضی در خوابگاههای ملکی، افزایش 50 درصدی سرویس های ایاب و ذهاب دانشجویان از طریق هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی، برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشجویان بصورت متمرکز در دانشکده ها و خوابگاههای دانشجویی پس از دو سال وقفه، مکانیزه کردن فرآیند ثبت نام دانشجویان جدیدالورود در امور دانشجویی، دو منویی کردن غذا، نصب آب سردکن های آنی در سلف سرویس، بهبود وضعیت خنک کننده های سلف سرویس(نصب 4 عدد کولر ایستاده 54 هزار در سلف سرویس)، پرداخت 100%وام های دانشجویی به دانشجویان براساس اعتبارات و تخصیص صادره از صندوق رفاه وزارت متبوع نیز از مهمترین اقداماتی است که در دو سال گذشته برای رفاه هرچه بیشتر حال دانشجویان انجام شده است.

کسب موفقیت های گسترده در حوزه های ورزشی دانشجویی و کارمندی در 2 سال گذشته

در زمینه انجام فعالیت های ورزشی برای دانشجویان، کارکنان و اعضا هیئت علمی در طول 2 سال گذشته برنامه ریزی های وسیعی صورت گرفته که می توان به برگزاری 28 دوره آموزشی، 38 مسابقه، 25 همایش ورزشی و 29 پروژه عمرانی اشاره کرد. همچنین برخی از افتخارات کسب شده در این دوسال عبارتند از:
در سال 92: کسب مقام نائب قهرمانی تیم والیبال دانشجویان، کسب مقام دوم تیم شطرنج دانشجویان، کسب مقام سوم انفرادی تنیس روی میز دانشجویان، میزبانی مسابقات والیبال دسته 2 دانشجویان کشور.

در سال 93: کسب مقام اول مسابقات فوتبال کارکنان ادارات اهواز، کسب مقام اول مسابقات کارگری ادارات اهواز، کسب مقام اول تیم بدمینتون کارکنان دانشگاه در مسابقات استانی و کسب مقام برنز انفرادی کشور، کسب مقام سوم تیم شطرنج مسابقات تک رشته ای دانشجویان دختر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، کسب مقام اول و مدال طلا مسابقات فوتسال تک رشته ای دانشجویان دختر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، کسب عنوان قهرمانی مسابقات فوتوالی کشور، کسب عنوان قهرمانی مسابقات راگ فوتبال کارکنان استان، برگزاری اولین جشواره ورزشی تاریخ دانشگاه با 550 نفرشرکت کننده دختر و پسر، کسب مقام اول مسابقات دارت باشگاههای خوزستان.

در سال 94: کسب مقام قهرمانی تیم فوتسال در مسابقات المپیاد دانشجویان دختر سراسر کشور، کسب مقام سوم تیمی وکسب جام اخلاق تیم منتخب والیبال در مسابقات المپیاد دانشجویان دختر سراسر کشور، کسب عنوان دومی تیمی و مدال نقره در رشته کاراته و کسب مدال برنز در بخش کمیته و مبارزه در مسابقات المپیاد دانشجویان دختر سراسر کشور،  کسب عنوان سوم تیمی دررشته دومیدانی، مدال نقره ماده پرش طول، عنوان سوم ومدال برنز تیمی ماده دو 400*4 متر امداد در مسابقات المپیاد دانشجویان دختر سراسر کشور، کسب عنوان نائب قهرمانی تیم فوتوالی دانشگاه در مسابقات کشور و انتخابی تیم ملی، کسب عنوان قهرمانی ونائب قهرمانی کارکنان دانشگاه در مسابقات قهرمانی استان در رشته دارت و بدمینتون، کسب عنوان نائب قهرمانی تیم منتخب دانشجویان دانشگاه در مسابقات تیراندازی استان خوزستان، کسب عنوان سوم تیمی بانوان در رشته شطرنج مسابقات استانی، کسب عنوان نائب قهرمانی تیم بدمینتون کارکنان در مسابقات قهرمانی استان، کسب عنوان نائب قهرمانی تیم فوتسال کارکنان دانشگاه در مسابقات قهرمانی کارگران استان.

ارائه خدمات مشاوره و روان شناختی به بیش از 3هزار نفر از دانشجویان طی 2 سال

ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی به دانشجویان در زمینه های تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی یکی از مهمترین وظایف معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه است که در این راستا با بکارگیری روانپزشکان و روانشناسان  مجرب و جدید، موفق به افزایش فعالیت در این زمینه شده ایم که گوشه ای از این اقدامات بدین شرح می باشد: از مهرماه 90 تا مهر 92، 1587 دانشجو در قالب 4761  جلسه، جهت مشاوره مراجعه نموده اند که این رقم در مدت مشابه مهر 92  تا مهر 94 به 2944 مراجعه کننده در قالب 7360  جلسه رسیده است.

*از مهر ماه 90 تا مهر 92 ، 155 نفردانشجو در قالب 465 جلسه، خدمات روانپزشکی دریافت نموده اند که این رقم در مدت مشابه مهر 92  تا مهر 94 به505 نفر مراجعه کننده در قالب 1021جلسه رسیده است.

*از مهرماه 90 تا مهر 92، 80 مورد پیگیری مدد کار اجتماعی صورت گرفته است در حالیکه در مدت مشابه مهرماه 92 تا مهر 94، این رقم به 678 مورد پیگیری رسیده است.
*برگزاری 58 جلسه هسته مشاوره و پیش
رفت تحصیلی در دانشکده ها در مهرماه 90 تا مهر 92 که در مدت مشابه آن یعنی مهرماه 92 تا مهر 94، 79 جلسه برگزار شده است.

*برگزاری 22 جلسه کمیته روان شناختی در مهرماه 92 تا مهر 94 و در مدت مشابه یعنی مهرماه 92 تا مهر 94، 34 جلسه کمیته روانشناختی برگزار شده است.

*برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی و دانش اعتیاد جهت کارکنان و سرپرستان خوابگاهها و دانشجویان در مهرماه 90 تا مهر 92  به میزان 96  کارگاه که در مدت مشابه یعنی مهرماه 92 تا مهر 94،  تعداد 192 کارگاه برگزار شده است .
 
*تهیه و توزیع8500 نسخه بروشور در موضوعات روان شناختی و اعتیاد در مهرماه 90 تا مهر 92، در میان دانشجویان که در مدت مشابه آن (مهر ماه 92 تا مهر 94) 15500 نسخه بروشور توزیع شده است.
 
همچنین اداره مشاوره در راستای پیشبرد اهداف معاونت دست به فعالیت های جدید زده است که اهم آنها عبارت است:

- جذب و بکار گیری 6 مشاور مجرب در اداره مشاوره
- جذب و بکار گیری روان پزشک ثابت در اداره مشاوره
- جذب و بکار گیری مدد کار اجتماعی ثابت در اداره مشاوره
- فعال نمودن 8 خط تلفن و یک خط تلفن ثابت جهت ارائه خدمات صدای مشاور
- تجهیز و راه اندازی اتاق های مشاوره در خوابگاه های بوستان، صدف و گلستان
- اجرای طرح غربالگری دانشجویان گروه فیزیوپات ورودی های 88، 89 و90 در دانشکده پزشکی
- مستند سازی و ثبت تمامی فعالیت های اداره مشاوره در سامانه فرابر

مجموع این اقدامات باعث تامین بهداشت روان دانشجویان گردیده بنحوی که اضطراب، افسردگی، اقدامات خودآسیب رسان وسایر مشکلات روانشناختی در دانشجویان کاهش  قابل توجه ای پیدا کرده است.
 
در حوزه شورای انضباطینیز، در جهت آشنایی دانشجویان با وظایف شورای انضباطی بیش از 1500 جلد کتابچه با عنوان "رایحه دانش و سلامت" و با مضمون آشنایی با شورای انضباطی دانشگاه و قوانین و مقررات انضباطی چاپ و در بین دانشجویان جدیدالورود توزیع شده است.

در 2 سال گذشته تعداد 140 مورد گزارش و شکایت به این شورا واصل شده که 90 پرونده مورد دادرسی قرار گرفته است. همچنین از دیگر اقدامات این شورا برگزاری 42 جلسه آموزشی برای دانشجویان جدیدالورود بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار