اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
مدیر واحد مصرف و کاهش آب بدون درآمد شرکت آبفا اهواز خبر داد:

آذرخش اشتری با تشریح وضعیت ذخایر آبی،میزان هدررفت و همچنین راه کارهایی در مقابله با آن یادآور اهمیت کاهش هدررفت آب به عنوان اساس رفع کم آبی در دنیا شد.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفااهواز، اشتری گفت: پروژه‌ها و راهکارها باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه انتخاب ، اولویت بندی و اجرا شوند. به عنوان مثال در خصوص شرکت آبفا اهواز با توجه به محدودیت‌های مالی، پر هزینه بودن اصلاح شبکه، نشت یابی و پروژه‌های مربوط به کاهش تلفات واقعی، به نظر می رسد که پروژه های کاهش هدررفت ظاهری در اولویت باشند چراکه این پروژه ها را می توان با در نظر گرفتن وجود تعداد قابل ملاحظه انشعابات غیر مجاز و کنتورهای خراب در شهر اهواز  با هزینه کمتری  انجام داد و اثربخشی بیشتری در میزان کاهش هدررفت  به دست آورد.

وی در خصوص وضعیت ذخایر آبی خاطرنشان کرد: کشور ایران با متوسط بارش سالانه حدود 240 تا 250 میلیمتر در زمره مناطقی از جهان واقع شده که از موهبت نزولات جوی کم بهره است. از آنجا که قسمت عمده مساحت کشور را مناطق خشک و کم آب فرا گرفته ، از دیرباز آب نقش تعیین کننده‌ای در تمرکز جوامع و توسعه اقتصادی آن ایفا نموده است.

 در سال‌های اخیر کمبود شدید منابع و افزایش هزینه‌های تولید آب باعث شده که موضوع آب بدون درآمد مورد توجه قرار گیرد. . مولفه های آب بدون درآمد عبارتند از : 1- مصارف مجاز بدون درآمد 2– هدررفت ظاهری ( مصارف غیر مجاز، خطای تجهیزات اندازه گیری و ...)3- هدررفت واقعی(نشت از شبکه ، انشعابات و ...) .

در گذشته به مجموعه فعالیت‌های شناسایی، توسعه منابع جدید، انتقال و تصفیه آب با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی مدیریت آب گفته می‌شد که در این تعریف مدیریت آب معادل مدیریت تامین است ولی در حال حاضر در سطح کلان به فرآیندی از برنامه ریزی ،ساماندهی ، هدایت و کنترل جهت ایجاد تعادل و توازن بین نیازهای مربوط به آب و هزینه های آن مدیریت آب گفته می شود.
 
در این تعریف، نیازها دیگر تنها به شکل مترمکعب در روز مطرح نیستند بلکه به صورت تندرستی و خوشبختی آحاد جامعه مطرح است و هزینه‌ها نیز تنها هزینه های مهندسی و سازه‌ای نیست بلکه اقدام در این بخش  بر اقتصاد ، هزینه های محیطی و سایر فعالیت های مرتبط اثر خواهد داشت.

مدیر واحد مصرف و کاهش آب بدون درآمد شرکت آبفا اهواز تصریح کرد: یکی از اقدامات موثری  که در شرکت آب و فاضلاب اهواز  به منظور کاهش تلفات واقعی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی انجام می شود اصلاح شبکه‌های فرسوده و استاندارد سازی انشعابات است . این اقدام نه تنها موجب کاهش هدر روی آب می‌گردد بلکه مانع  ورود آلودگی به شبکه گردیده و علاوه بر تاثیر اقتصادی و زیست محیطی نقش بسزایی در افزایش رضایتمندی شهروندان ایفا می کند. همچنین شرکت  به منظور افزایش سرعت و کیفیت تعمیرات شبکه و انشعابات به برون سپاری این فعالیت پرداخته و بدینوسیله  توانسته گام موثری در ساماندهی اتفاقات بردارد. 

آذرخش اشتری ادامه داد: در راستای کاهش هدر رفت ظاهری نیز پروژه‌هایی از قبیل شناسایی انشعابات غیر مجاز ، تعویض کنتورهای خراب ، جداسازی انشعابات فضای سبز از آب آشامیدنی و... به طور مستمر در حال انجام می باشند. 

اشتری همچنین از ارائه مدل مالی جهت خرید تضمینی آب خبر داد و گفت: واحد  مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد، واحد فنی و توسعه و مشترکین مناطق شرکت آبفا اهواز ضمن برگزاری جلسات متعددی موفق به ارائه یک مدل مالی در راستای خرید تضمینی آب از محل اعتبارات ملی(آبفا کشور) شدند که در آینده ای نزدیک روند جذب سرمایه گذار آن عملی خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار