اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران طي ارائه گزارشي از وضعيت رود دره دربند گفت: كوه خواري از دربند چيزي باقي نگذاشته است.
مهر نوشت، دومين دستور جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران به ارائه گزارش محمد مهدي تندگويان، درباره رود دره دربند اختصاص داشت كه وي در همين خصوص گفت: موضوع رود دره دربند تبديل به معضلي شده است كه اگر اقدامات فوري در آن انجام نشود، معضل بزرگ شهري شكل مي‌گيرد كه در آينده شهر را با مشكل مواجه مي‌كند.

وي با اشاره به محدوده جغرافياي اين رود دره اظهار داشت: اين رود دره به عنوان منطقه تفرجگاهي، سال‌هاست كه مورد غفلت قرار گرفته است. نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي ادامه داد: اتفاقات رخ داده در اين محدوده اتفاقات نابه هنجاري است كه كل منطقه را به هم ريخته است.

تندگويان با بيان اينكه موضوع اساسي رودخانه دربند است، گفت: مسيردربند تا روستاي پس قلعه حدود دو كيلومتر است كه در اين مسير ۸۰ رستوران بدون هيچ نظارتي و به صورت قارچ گونه رشد كرده است. وي با بيان اينكه در اينجا موضوع كوه خواري كاملا مشخص است، گفت: علاوه بر اين در اين مكان از آنچه از كوه و رودخانه برداشت مي‌كنند (مانند سنگ و خاك و شن و ماسه) به عنوان مصالح استفاده مي‌كنند.

 نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي با بيان اينكه اصلا پديده حريم رودخانه ديگر وجود ندارد، گفت: بر اساس مشاهدات رستوران‌ها در داخل رودخانه تخت گذاشته‌اند واز خود رودخانه استفاده مي‌كنند و اين منطقه كه بايد مسير خوب كوهپيمايي مي‌شد، در حال حاضر توسط رستوران‌ها اشغال شده است.

 تندگويان در ادامه به موضوع حمل مصالح با چهارپايان اشاره كرد و گفت: مسير تا روستاي پس قلعه صعب العبور است و شهرداري راه‌بندي را در ميدان سربند قرار داده است تا از ورود مصالح جلوگيري كند اما هر روز مصالح توسط چهارپايان در اين منطقه حمل مي‌شود. وي ادامه داد: از طرفي زماني كه شهرداري متوجه ساخت و ساز مي‌شود و براي متوقف كردن وارد صحنه مي‌شود تا زمان رسيدن، محل پاكسازي مي‌شود. نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي درباره راهكارهاي كنترل ساخت‌و‌ساز در اين منطقه در قالب پيشنهادي اظهار داشت: مي‌توان پايگاه‌هاي مختلفي در كوه ايجاد كرد تا در صورت لزوم به سرعت وارد عمل شوند.

تندگويان نسبت به وضعيت زندگي شبانه در اين رود دره هشدار داد و گفت: متاسفانه شب‌هاي اين منطقه ناامن شده و تبديل به منطقه هرندي شمال تهران شده است به گونه‌اي كه رستوران‌ها اجاره شده و تا صبح سرويس‌هاي مختلفي را ارائه مي‌دهند. وي با تاكيد بر اينكه با اين موضوعات، وقاحت كار مشخص شده است، ادامه داد: معضلات فرهنگي و اجتماعي حادي در اين رود دره وجود دارد و اين موضوع در تابستان، بيشتر نيز مي‌شود. نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي در ادامه به روستاي پس قلعه اشاره كرد و گفت: اين روستا جمعيتي در حدود ۱۰۰۰ نفر دارد اما فاقد امكانات شهروندي و همچنين اشتغال است. تندگويان با بيان اينكه بيشتر ساكنان روستا در اين رستوران‌ها شاغل هستند خواستار رسيدگي به وضعيت زندگي و وضعيت اين روستا شد

. وي در ادامه به مشكلات بهداشتي رود دره دربند اشاره و تصريح كرد: فاضلاب تمام رستوران‌ها در اين روددره بدون هيچ نظارتي به اين رودخانه مي‌ريزد اين در حالي است كه از آب برداشتي از آن پخت و پز و شست و شو صورت مي‌گيرد. نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي همچنين درباره ساختمان‌هاي ايجاد شده در اين رود دره اشاره كرد و گفت: در اين قالب كنسول‌هايي ايجاد شده است كه فاقد اصول مهندسي است و با كوچك‌ترين رانش يا حادثه‌اي تخريب مي‌شوند همچنين پل‌ها نيز توسط رستوران‌ها تصرف شده است. تندگويان همچنين با بيان اينكه بيشتر كافه رستوران‌ها غيرقانوني و بدون سند است و در بالاتر از ارتفاع مجاز ايجاد شده‌اند، گفت: با توجه به اين موضوع ورود به اين موضوع كار سختي نيست. وي ادامه داد: علاوه بر اين موضوعات، مصرف قليان و همچنين زباله‌هاي اين رستوران‌ها از ديگر موضوعات قابل تامل در اين رود دره است. 

نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي در ادامه به موضوع ترافيكي محله دربند اشاره كرد و اظهار داشت: گاهي اوقات ترافيك اين محله تا ميدان تجريش ادامه پيدا مي‌كند اين در حالي است كه مي‌توان با راه‌اندازي چند پاركينگ طبقاتي نيمه كاره موجود و هتل در حال خريداري در اين محدوده اين مشكل را حل كرد. وي تصريح كرد: با راه‌اندازي اين پار كينگ‌ها و تبديل ميدان سربند به پايانه حمل و نقل عمومي مي‌توان ترافيك را كاهش داده و امكان دسترسي به مصالح را از بين برد. وي در پايان اظهار داشت: مي‌توان با تخريب تمامي كافه‌هاي غيرمجاز و ارائه زمين‌هاي معوض به رستوران‌هاي مجاز و همچنين توانمند‌سازي منطقه مشكلات موجود را برطرف كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار