اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

میلاد گل داری، روزنامه نگار

رسانه ابزار مهمی است که می‌تواند در آگاهی بخشی به مردم نقش ایفا کند و استفاده سوء از آن می‌تواند حق الناسی به گردن اهل آن باشد.

با توجه به همین مؤلفۀ ساده یعنی آگاهی بخشی، می‌توان نقش رسانه را تبیین کرد كه البته این رسالت خطیر در زمان انتخابات‌، اهمیت بیشتری پیدا می كند. رسانه‌های محلی که در ‌‌نهایت نقش تعیین کننده ای در معرفی کاندیداهای ایستگاه دهم انتخابات مجلس دارند، از آغاز گمانه زنی‌ها برای حضور چهره‌ها و اشخاص در این انتخابات به بیان و ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلف پرداخته‌اند. برخی‌ها از‌‌ همان ابتدا، حرکتی جهت دار به نفع مواضع شخصی، گروهی و حمایت از کاندیدا یا کاندیداهای مورد نظر خود را بدون توجه به ویژگی‌ها و شایستگی‌های او در پیش گرفته‌اند و برخی سایت‌های دیگر نیز با نزدیک شدن به انتخابات و برای پیشبرد مقاصدی مشخص اعلام موجودیت کرده‌اند.

برخی دیگر نیز علاوه بر تلاش به نفع مواضع خود حتی دست به تخریب کاندیدا یا کاندیداهایی که با آن‌ها مخالف هستند، می‌زنند. در این میان رسانه‌هایی اصالت بیشتری دارند که از مقبولیت و مشروعیت‌بیشتری داشته باشند و در اصطلاح پایگاه مردمی داشته باشند. این رسانه‌ها در افشای برخی اهداف سایت‌های خبری جهت‌دار  نقش مهمی ایفا می‌کنند و از سوی دیگر نقش اصیل خود در این برهه از زمان را انجام می دهند. نقش اصلی این رسانه‌ها در مقطع حساس کنونی، رعایت هرچه دقیق‌تر اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای و ارائه بی‌طرفانه گزارش‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی است. با رعایت این موارد رسانه‌ها می‌توانند کارکرد خود را به انجام برسانند و مردم استان‌ها و مناطق را برای آنچه به نفع شهر و استانشان است، یاری کنند.

در این شرایط مطالب منتشر شده در این رسانه ها برای مردم قابل اعتماد است و مردم نیز که به صورت شفاف در جریان همه امور قرار گرفته اند، می‌توانند با بصیرت هرچه بیشتر به آن کاندیدا یا کاندیداهایی رای دهند که علاوه بر سلامت، توانایی رفع مشکلات و معضلات شهرشان را دارند. مرور دوباره موارد مطرح شده تلنگری به رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های محلی خواهد بود که بار دیگر با رسالت خطیری که عهده دار آن هستند، تجدید میثاق کنند.

نقش این رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مردم انکارناپذیر است و هر گاه این نقش مهم بدون جانب داری صورت گیرد، ارزشی دوچندان خواهد داشت و موجب خیر و برکت برای مردم، نظام و جامعه و همین طور گردانندگان این سایت‌های خبری در دنیا و آخرت می شود. حق نظارت و برخورد همچنان برای نهادهای ذی صلاح محفوظ است، اما ارزش آن جایی تجلی و تبلور پیدا می‌کند که رسانه‌ها بدون ترس از برخورد بر رعایت اخلاق تاکید كنند و به آن عشق بورزند.  

در جمع بندی اجمالی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های محلی در انتخابات‌ باید به گونه‌ای عمل کنند که آگاهی مردم را به سطح حداکثری برسانند تا منجر به حضور هرچه پرشور‌تر آن‌ها پای صندوق‌های رای شود و در ‌‌نهایت هم با فرستادن نمایندگانی شایسته به بهارستان موجب تعالی شهر، استان و سرزمین پهناور ایران شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار