شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
عاون فرهنگی،آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان،«بازاریابی ورزشی» را یکی از نقاط اتکای توسعه اقتصادی ورزش دانست و با تقدیر از انتشار کتاب «بازاریابی ورزشی» گفت: هر یک کتابی که در حوزه ورزش منتشر می‌شود، چراغی برای روشنایی بهتر و بیشتر مسیر توسعه ورزش خواهد بود.
معاون فرهنگی،آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان،«بازاریابی ورزشی» را یکی از نقاط اتکای توسعه اقتصادی ورزش دانست و با تقدیر از انتشار کتاب «بازاریابی ورزشی» گفت: هر یک کتابی که در حوزه ورزش منتشر می‌شود، چراغی برای روشنایی بهتر و بیشتر مسیر توسعه ورزش خواهد بود.

به گزارش ایسنا، همایش علمی «بازاریابی ورزشی» به همراه مراسم رونمایی از کتاب «بازاریابی ورزشی» عصر چهارشنبه 23 دی ماه، با حضور سیدعبدالحمید احمدی، معاونفرهنگی،آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان،مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ فوتبال، امیر عابدینی، عضو هیات رئیسه سازمان لیگ، مهران سررشته معاون اجرایی آکادمی ملی المپیک، ناصر عظیمی،مدیر مرکز بین المللی نهادینه‌سازی ورزش و هنر، مهندس بهروان رئیس کمیته فوتبال به همراه جمعی از مدیران ورزشی و علاقه‌مندان در آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

عبدالحمید احمدی در این مراسم طی سخنانی گفت: اگر ما به دنبال رشد، پیشرفت و تعالی در ورزش کشور هستیم، تنها از مسیر علم، آموزش و پژوهش به این امر دست خواهیم یافت. اگر می‌بینیم که امروز کشورهایی در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش به خیل توسعه یافتگان پیوستند، مهم‌ترین پشتوانه و سرمایه آنها علم، آموزش و پژوهش بوده است.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های علمی صورت گرفته در عرصه تربیت بدنی و علوم ورزشی، گفت: ما در مسیری قرار داریم که نیاز به علائم و چراغ راهنما است تا بتوانیم به درستی حرکت کنیم و هر یک کتابی که در حوزه ورزش منتشر می‌شود، چراغی برای روشنایی بهتر و بیشتر مسیر توسعه ورزش خواهد بود. بنابراین بحث انتشار کتاب موضوع مهمی است که باید تداوم پیدا کند.

احمدی افزود: بحث بازاریابی ورزشی امروزه برای همه باشگاه‌های معتبر جهان یک موضوع کاملا جدی و اساسی است که تک تک عوامل مدیریتی در آن ایفای سهم می‌کنند؛ چرا که بازاریابی ورزشی موفق می‌تواند به ایجاد یک برند موفق ورزشی و کسب اعتبار حرفه‌ای و مال آن کمک کند.

وی تأکید کرد: اگر امروز شرایط را برای تیم‌های حرفه‌ای کشور مناسب نمی‌بینیم، باید آن را به حساب ضعف باشگاه‌های حرفه‌ای، فدراسیون‌ها و تمام بخش‌های ورزشی کشور در بازاریابی ورزشی بگذاریم.

احمدی بازاریابی ورزشی را یکی از نقاط اتکای توسعه اقتصادی ورزش کشور دانست و گفت: متأسفانه اتکای مدیریت‌های ما در عرصه ورزش به منابع مالی دولتی، باعث شده تا اهتمام جدی به بازاریابی ورزشی وجود نداشته باشد و دقیقا یکی از ضعف‌های جدی ورزش ما همین اتکای محض به منابع مالی دولتی و عدم تلاش جدی برای ایجاد منابع پایدار و غیر وابسته به دولت است.

وی انتشار کتاب «کتاب بازاریابی ورزشی» را به جامعه ورزشی کشور تبریک گفت و ادامه داد: امیدواریم این گونه تولیدات بتواند در جهت انتخاب مسیر صحیح و حرکت در آن تأثیرگذار باشد و به پیشرفت عملی در بخش‌های مختلف ورزش ما کمک کند.

با تولیدات علمی نگاهی رو به جلو به ورزش داشته باشیم

امیر عابدینی،عضو هیات رئیسه سازمان لیگ نیز در این همایش با اشاره به لزوم حرکتی نوین در بازاریابی ورزشی در کشور گفت: سال‌ها بود که خلاء بحث و حرکتی علمی جدی در این حوزه در کشور احساس می‌شد،اما متأسفانه به دلیل اینکه نمی‌توانیم با هر حرکت نوین علمی و روز دنیا کنار بیاییم اتفاقی در این حوزه نمی‌افتاد. چراکه عادت کرده‌ایم هر چرخی که در عرصه‌های مختلف به خصوص ورزش می‌چرخد، یک چوب لای آن بگذاریم که بایستد!

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران انتشار کتاب «بازاریاب ورزشی» گفت: بر اساس نگاه موجود ممکن است از همین امروز به مقابله با این کتاب و مطالب نوین آن بربیایند، نقد بنویسند وهجمه کنند تا همان روال سنتی و در اختیار خود را پیش ببرند، اما توصیه می‌کنم که جامعه علمی خیلی محکم در حوزه ورزشی گام بردارند تا همواره نگاهی رو به جلو در ورزش حاکم باشد.

عابدینی تأکید کرد: معتقدم که باید به بضاعت درونی خودمان اتکا کنیم در جهت تقویت و تعالی آن حرکت کنیم.ما نباید منتظر تشویق و ترغیب باشیم و از طرفی هم نباید در مقابل نیروهای بازدارنده سر فرود بیاوریم. بنابر این از هر تولید علمی که به حوزه ورزش کمک کند استقبال می‌کنیم.

ورزش و هنر، کلید توسعه پایدار و مولد صلح ماندگار است

ناصر عظیمی، رئیس موسسه بین‌المللی قهرمانان ماندگار و رئیس مرکز نهادینه سازی ورزش و هنر نیز در این همایش به موضوع اهمیت نقش اقتصاد ورزش در یکپارچگی اجتماعی، انسجام فرهنگی به سخنرانی پرداخت و گفت: همه کشورهای دنیا در ارتباط با اهمیت و کارکرد فرهنگی اجتماعی ورزش در حال پژوهش هستند؛ چین با ووشو، ژاپن با کاراته و جودو، کره ا تکواندو و حتی تایلند با موی تای خودباوری و اعتماد به نفس را در جامعه خود تقویت می‌کنند.

وی افزود:حتی بسیاری از کشورهای اروپایی مانند انگلستان که مهد فوتبال است، تلاش می‌کند تا با رشد ورزش‌های انفرادی که بیشتر ماهیت فرهنگی و اجتماعی دارند، به افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در میان مردم خود هستند،در همین جهت انگلستان تنها 6 میلیون ورزشکار در رشته تیراندازی دارد. اما چه شده است که ما در کشورمان باید تنها به 6 درصد جمعیت ورزشی راضی باشیم؛ تنها دلیل آن این است که از صنعت و اقتصاد ورزش در ایران خبری نیست.

رئیس مرکز نهادینه‌سازی ورزش و هنر با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده در این مرکز گفت: برای اینکه بتوانیم در عرصه صنعت و اقتصاد ورزش و تقویت یکپارچگی اجتماعی، انسجام فرهنگی تحولی ایجاد کنیم، باید به دنبال گفتمانی باشیم تا مردم را با ورزش و هنر آشتی دهیم. برای اینکه بتوانیم سایه سیاست را از ورزش برداریم باید ورزش و هنر را با هم تلفیق کنیم، چرا که معتقدیم ورزش و هنر، کلید توسعه پایدار و مولد صلح ماندگار است.

عظیمی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم ورزش را رشد دهیم باید دولت و وزارت ورزش توامان در چهار عرصه «پرورشی»، «همگانی»، «قهرمانی» و «حرفه‌ای» نظارت داشته باشند و بازاریابی ورزشی می‌تواند در این زمینه کمک فراوانی می‌کند و در ادامه بتوانیم به ظرفیت عظیمی که در ورزش و هنر در موضوع صلح‌سازی وجود دارد بپردازیم.

وی با اشاره به لزوم ادغام ورزش و هنر، یادآور شد: دوازده سال پیش پیشنهادی در مجلس دادیم که وزارت ارشاد با سازمان تربیت بدن ادغام شود و وزارت ورزش و هنر را داشته باشیم، اما دولت باید تصدی‌گری‌ها را کنار بگذارد. باید ورزش و هنر از انحصار دولت خارج شود، بخش‌های خصوصی توانایی رقابت با دولت را ندارد.

کتاب «بازاریابی ورزشی» می‌تواند نگاه بدوی حاکم بر این حوزه را اصلاح کند

دکترکامبیزحیدرزادهعضوهیئتعلمیدانشگاه و یکی از مترجمان کتاب «بازاریابی ورزشی» ضمن قدردانی از انتشارات «ایده» برای انتشار ای کتاب، گفت: جای خالی چنین کتابی سال‌ها در حوزه بازاریابی ورزشی کشور احساس می‌شدکه به همراه آقای دکتر اسداللهیاین کتاب را ترجمه کردیم. ام واقعیت این است که تا زمانی که ورزش در کشور ما به سمت خصوصی سازی نرود، بازاریابی ورزشی کمتر اهمیت پیدا می‌کند.

وی درباره دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه توضیح داد: کتاب «بازاریابی ورزشی» توسط پروفسور شانک، اندیشمندترین فرد در حوزه بازاریابی ورزشی در دنیا است و پرفروش‌تر از این کتاب در حوزه بازاریابی ورزشی وجود نداشته است. از آنجا که علم مدیریت بازاریابی یک علم وارداتی است که چهل سال بیشتر از متولد شدن آن نمی‌گذرد، نگاه ما در ترجمه این کتاب این بوده که ابتدا با مطالعه و تسلط بر علوم مرتبط، مدل‌های بومی آن در کشورمان را ارائه کنیم.

حیدرزاده افزود: امروز شرکت‌های مختلف در عرصه‌هایی چون بانکداری، ذوب آهن، فولاد، نفت و سایر صنایع تلاش می‌کنند مسئولیت‌هایا حتماعی خودشان را در قالب حمایت مالی از یک باشگاه‌ها ببینند، فارغ از اینکه انجام این حمایت مالی تنها یک بخش از کار است. اما تا روزی که ورزش ما وابسته به بودجه‌های دولتی است، مفهوم بازاریابی دولتی یک مفهوم نوزاد است.

وی با اشاره به بحث‌ها اخیر درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: عدم موفقیت در واگذاری این دو برند معتبر به بخش خصوصی در صنعت ورزش ما نشان می‌دهد که بستر ورزشی ما هنوز بستر دولتی و یا وابسته به دولت است.

امیدوارم با نگاهی که در مجموعه ورزش کشور وجود دارد توجه بیشتری به حوزه بازاریابی ورزشی شود و آن نگاه بدوی که بازاریابی ورزشی فقط در حد پیدا کردن حامی مالی برای ورزش است، اصلاح شود و این کتاب بتواند در گام ابتدایی و شروع بتواند این مسیر را باز کند.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی «بازاریابی ورزشی» توسط دکتر امین اسداللهی یکی از مترجمان کتاب «بازاریابی ورزشی» جمعه هفته آینده (2 بهمن) در موسسه ایده واقع در خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار