شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
نشست مدیرعامل خانه موسیقی با منتقدان این خانه در حالی برگزار شد که یک مشاور حقوقی مطرح کرد: طبق ماده 136 قانون تجارت هیات‌مدیره فعلی و شورای عالی خانه موسیقی کاملا قانونی است.

نشست مدیرعامل خانه موسیقی با منتقدان این خانه در حالی برگزار شد که یک مشاور حقوقی مطرح کرد: طبق ماده 136 قانون تجارت هیات‌مدیره فعلی و شورای عالی خانه موسیقی کاملا قانونی است.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا،این نشست در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از منتقدان خانه موسیقی دعوت حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی را رد کرده بودند، اما با این حال شروین مهاجر و چند هنرمند عرصه موسیقی دیگر در این نشست حضور پیدا کردند.

حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست درباره مواجهه خانه موسیقی با منتقدان گفت: چند ماه پیش بود که با خبری در رسانه‌ها مبنی بر این‌که جلسه‌ای با عنوان «گفتمان ضرب اصول» برگزار می‌شود مواجه شدیم. این نشست قرار بود با حضور منتقدان انجام شود و عملکرد 15 ساله خانه موسیقی را نقد کند.

او ادامه داد: من از برگزاری این نشست کاملا بی‌اطلاع بودم و با معاون هنری سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران تماس گرفتم و از او ماجرای این نشست را پرسیدم اتفاقا او هم خبر نداشت و پس از پیگیری به من گفت قرار است در فرهنگسرای ارسباران جلسه‌ای برای خانه موسیقی برگزار شود من هم از او پرسیدم چرا هیچ نماینده‌ای از خانه موسیقی در این جلسه حضور ندارد و او هم پاسخ داد حق شماست.

مدیر عامل خانه موسیقی افزود: ایشان به من گفتند که با برگزار‌کنندگان این جلسه صحبت می‌کنند تا تاریخ جلسه عوض شود و نماینده‌ای از خانه موسیقی هم حضور داشته باشند. تمام صحبت‌ ما این بود در حالی که رسانه‌ها نوشتند خانه موسیقی آنقدر فشار آورده تا این جلسه تعطیل شود.

وی افزود: خانه به هیچ وجه قصد تعطیلی این جلسه را نداشت ما فقط می‌خواستیم نماینده‌مان آنجا حضور داشته باشد. این در حالی بود که متوجه شدیم برگزار‌کنندگان این نشست مکان برگزاری جلسه خود را عوض کرده‌اند و باز هم از ما دعوت نکردند. این در حالی بود که بنده در این باره با آقای شهرام صارمی صحبت کردم. سپس متوجه شدیم که این عزیزان برای ما شرط و شروط گذاشتند که مدیران خانه موسیقی اول استعفا بدهند سپس ما با آنها صحبت می‌کنیم. متاسفانه در آن نشست حرف‌های خلاف واقع مطرح شد که بیشتر فضای موسیقی را مه‌آلود کرد و فکر می‌کنم هیچ کمکی به شفافیت نکرد.

رییس جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم در خانه موسیقی به روی همه باز است. گفته‌ایم که یکشنبه هر ماه تریبون آزاد داریم و همه می‌توانند نظرات‌شان را مطرح کنند اما بعدها متوجه شدم این حضرات صحبت‌شان چیز دیگری است آنها از قیافه بعضی‌ها خوششان نمی‌آید و دوست ندارند آنجا باشند، اما بهتر است اگر کسی سوالی دارد به دنبال جواب‌اش هم برود. هر کسی از من سوالی در این باره پرسیده من جواب داده‌ام. من در بعضی از این منتقدیم حسن نیت ندیدم. متاسفانه وقتی جو خراب می‌شود نمی‌شود سره را از ناسره تشخیص داد. اکنون هم که ما اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم با آنها جلسه بگذاریم آنها باز دو بیانیه منتشر کرده‌اند و گفته‌اند شما به ما احترام نگذاشته‌اید.

حمیدرضا نوربخش در بخش دیگری از سخنان‌اش بیان کرد: انتخابات خانه موسیقی که در یک پروسه چند ماهه برگزار می‌شود اسفند‌ماه امسال آغاز خواهد شد و انتخابات تمام کانون‌ها برگزار می‌شود.

این هنرمند در پاسخ یکی از منتقدان که خطاب به او گفت براساس یک سوء تفاهم این نامه را امضاء کرده است و بیشتر پیگیر موضوع بیمه‌اش بوده است توضیح داد: خانه موسیقی درباره‌ی بیمه صرفا یک نهاد واسط است ما به صورت مستقل کسی را بیمه نمی‌کنیم، بلکه صندوقی به نام صندوق اعتباری هنر در زیرمجموعه وزارت ارشاد وجود دارد و دولت هم به آن کمک می‌کند تا مشکلات هنرمندان حل شود. این صندوق در دولت‌های نهم و دهم یک بدهی چند 10 میلیاردی به بار آورد و سازمان تامین اجتماعی هم اعلام کرد تا صندوق هنر تسویه حساب انجام ندهد، دیگر هنرمندی را بیمه نمی‌کند برای همین ما دچار یک وقفه شدیم. در حالی که لیست هنرمندان را در این مدت به صندوق اعتباری هنر ارائه می‌دادیم.

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی ریاست جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: هر اتفاق موسیقیایی که در این مملکت می‌افتد به خانه موسیقی ربط دارد. ما هنرمندان صنفی و تخصصی موسیقی هستیم چرا این سوال برای شما پیش نمی‌آید که چرا جشنواره موسیقی جوان از جشنواره فجر تفکیک شد مگر بنده و برخی دیگر از اعضای شورای عالی در آن جشنواره حضور نداشتیم؟ چرا آن زمان از دخالت‌های خانه موسیقی حرف نمی‌زد.

وی افزود: در اصل من معتقدم باید طوری حرکت کنیم تا در سال‌های آینده جشنواره را به طور کل، خانه موسیقی برگزار کند همه اتفاقات باید توسط این نهاد ساماندهی شود. سوال من این است که چرا اعضای خانه موسیقی نباید در شوراهای دفتر موسیقی حضور پیدا کنند. آیا این شورا حتما باید از وزارت کشاورزی کارشناس بیاورد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که 23 دی‌ماه در خانه موسیقی برگزار شده بود، محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی در سخنانی اظهار کرد: مفاهمه یک معنایی دارد . در مورد نامه‌هایی که منتقدان برای ما نوشتند صحبتی با آقای نوربخش داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که آنها به هیچ وجه علاقه‌ای به صحبت کردن ندارند و هدف‌شان این است که براندازی کنند. عیبی هم ندارد ما از خدایمان است این کار از گردن ما برداشته شود. ما ترجیح می‌دهیم وقتی داریم برای رضای خدا کار می‌کنیم دیگران دعاگویمان باشند.

وی یادآور شد: اتفاقا باید ببینیم افرادی که جای ما به این خانه می‌آیند چقدر دوام می‌آورند. اگر به یاد بیاوریم هر کس برای مدیریت به این خانه آمده بیشتر از چند ماه دوام نیاورده است و خودش فرار کرده و رفته است.

در بخشی دیگر از این نشست کامبیز نوروزی به عنوان حقوق‌دان پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: سوال من این است که چرا شما چنین وقایعی را منفی می‌بینید. عده‌ای هستند که کاری را با استقلال آغاز کرده‌اند و انتقاداتی دارند. خانه موسیقی هم یک نهاد صنفی است من این را یک موضوع مثبت می‌دانم زیرا اگر اینگونه نباشد خلاف عادت و طبیعت است.

نوروزی یادآور شد: این نهاد صنفی نه تنها جوان نیست، بلکه کودک است. نهادهای صنفی حوزه فرهنگ حدود 15 سال است که از عمرشان می‌گذرد و این سن بسیار کمی است‌. اطلاق مفهوم صنف و اخذ اوصاف صنفی در این زمینه بسیار جوان است. فقط دو دهه است که این اصناف پروبال باز کرده است اما مثلا در صنف رستوران‌ها چنین مناقشه‌هایی وجود ندارد.

وی افزود: این اختلافات که گاهی هم بسیار تیز است نباید دچار ناراحتی شود، البته نباید در کنار آنها توهین وجود داشته باشد. نمی‌توانیم بگوییم حرف‌های مخالفان به صورت کامل غلط یا درست است، اما چارچوبی به عنوان عرف و اخلاق وجود دارد که نباید از آن خارج شد.

کامبیز نوروزی در این باره قانونی‌بودن هیات مدیره خانه موسیقی گفت: ممکن است به هر دلیلی هیات مدیره نتواند جلسه تشکیل دهد و انتخابات خود را برگزار کند .ماده 136 قانون تجارت در این باره صراحتا مطرح کرده است که تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره فعلی معتبر است و اصلا دلیل عدم برگزاری انتخابات مهم نیست. همه مدیرانی که نامشان در روزنامه رسمی آمده است باید تا زمان انتخابات جدید به وظایف خود عمل کنند.

سپس رضوانی مشاور حقوقی خانه موسیقی در سخنانی اظهار کرد: بنده تمام نامه‌هایی را که منتقدان خانه موسیقی نوشته‌اند را خوانده‌ام و در دو جلسه ضرب اصول هم شرکت کرده‌ام. آنها در نامه‌ای که اخیرا منتشر کرده‌اند به غیرقانونی بودن هیات مدیره و شورای عالی خانه موسیقی تاکید دارند. این در حالی است که طبق ماده 136 قانون تجارت به صراحت اعلام شده است اگر به هر دلیلی انتخابات برگزار شده یا اصلا هیات مدیره تخلف کرده است،شخصیت حقوقی آنها تا زمان انتخابات جدید باقی است.

او ادامه داد: هیات مدیره و شورای عالی خانه موسیقی کاملا قانونی هستند پس منتقدان در نظر داشته باشند که با یک هیأت مدیره کاملا قانونی طرف هستند.

رضوانی با بیان این‌که متن نامه این منتقدان شفاف نیست،افزود: درباره‌ی مساله نقل و انتقالات املاک خانه موسیقی نیز باید بگویم توافقاتی که ما با نهادها و اشخاص ثالث داشتیم، با مشکلاتی ناشی از تغییر امضای مدیران همراه بود که می‌توانست مساله‌ی انتقال املاک خانه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این مشاور حقوقی افزود: مجمع عمومی فوق‌العاده هم پیشنهاد داد برای این‌که مشکلی پیش نیاید و با توجه به این‌که سررسید انتخابات شورای عالی و هیات مدیره سه ساله و چهار ساله بود، مشکل پیش می‌آمد برای همین و برای این‌که مشکلاتی برای صاحب حق امضاء پیش نیاید، تصمیم گرفتیم یکسال تمدید کنیم.

او همچنین درباره‌ی اساسنامه خانه موسیقی نیز مستنداتی را ارائه داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار