شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
معاون اجرائی مرکز بهداشت استان و دبیر طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز: وظیفه اصلی متولیان حوزه سلامت، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت افرادی است که در جغرافیای تحت پوشش آن زندگی می کنند

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس صادق مرادی معاون اجرایی مرکز بهداشت استان و  دبیر طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت دانشگاه ضمن بازدید از مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت در جمع مراقبین سلامت حاضر شده و از نزدیک با ایشان دیدار و گفتگو کرد.
 
مهندس مرادی در این دیدار اظهار داشت: حوزه سلامت در حال گذر از مقطع بسیار حساس و مهمی است به نحوی که عملکرد همه مدیران، مسئولین، کارکنان و دست اندر کاران این حوزه با عملکردشان در این مقطع سنجیده خواهد شد.
 
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان ادامه داد: مراقبین سلامت شاغل در مراکز و پایگاه های سلامت باید با چیستی و چرایی اجرای این برنامه آشنا باشند و برای این منظور باید سطح آگاهی و دانش خود را در این زمینه بالا ببرند.
 
وی سپس به تشریح لزوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور پرداخته و بیان داشت: در تمام حکومتها و دولتها از جمله در کشور ما وظیفه اصلی متولیان حوزه سلامت، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت افرادی است که در جغرافیای تحت پوشش آن زندگی میکنند. برای رسیدن به این منظور قاعدتا باید خدماتی ارائه شود که تا قبل از این در قالب بسته های خدمتی مختلف از جمله بهداشت خانواده، بهداشت محیط، پیشگیری و مبارزه با بیماریها، بهداشت روان، تغذیه و... ارائه می شد.
 
مرادی ادامه داد: در این بین سوالی مطرح میشود که آیا این روند توانسته است هدف اصلی نظام سلامت کشور مبنی بر تامین، حفظ و ارتقا سلامت آحاد جامعه تامین نماید؟پاسخ این سوال با قیاس زمانی و نگاهی به وضعیت سلامت کشور در سالهای دور و پیش از انقلاب و مقایسه آن با حال حاضر و همچنین با قیاس مکانی و مقایسه جایگاه مناسب سلامت کشورمان با کشورهای منطقه مدیترانه شرقی قطعا آری خواهد بود.
 
مسئول اجرای طرح تحول در بخش بهداشت افزود: صاحب نظران عرصه بهداشت کشورمان از سالها پیش به این نتیجه رسیدند که با توجه به گذار اپیدمیولوژیک و جمعیتی، گسترش شهرنشینی، کم تحرکی، تغذیه ناسالم، افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت و بیماریهای قلبی عروقی و سرطانها، افزایش شیوه بیماریهای روانی، افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و... ادامه ارائه خدمات سلامت در قالب و شکل قبلی نمیتواند پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه در حال و آینده باشد و ایجاد تحول در حوزه سلامت یک ضرورت انکار ناپذیر خواهد بود. ولی ایجاد تغییر در این رویه نیازمند مولفه هایی مانند تحلیل و استدلال قوی، اراده و بودجه کافی بود که هر سه مورد در دولت اخیر جمع گردید و نتیجه آن اجرای برنامه تحول نظام سلامت بود.
 
مرادی ادامه داد: برنامه های تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت شامل 8 برنامه و 10 پروژه پشتیبان است که در این بین ارائه خدمات نوین سلامت در شهرها از مهمترین آنها به شما میرود. در همین راستا برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت 2 میلیون نفری شهرها و حاشیه های آن نیاز به راه اندازی 191 مرکز و پایگاه سلامت بود. از این بین فقط 111 واحد موجود بوده که کلیه آنها نیاز به تعمیر، تجهیز و تامین نیرو داشتند و 80 واحد باقیمانده هم اساسا وجود نداشتند و می بایست ساختمانی برای آن در نظر گرفته میشد و سپس نسبت به تجهیز و تامین نیروی انسانی آن اقدام میگردید که به حول و قوه الهی و تلاش همه دست اندرکاران در مدت زمان کمی به این مهم دست یافتیم.
 
وی سپس به بیان انتظارات خود از مراقبین سلامت پرداخته و تصریح کرد: انتظار میرود مراقبین سلامت الزامات و نظم و انضباط اداری را رعایت نموده و با حضور فعال و موثر در دوره های آموزشی سطح دانش خود را بالابرده و تمام تلاش خود را جهت ارائه خدمات بهداشتی به جمعیت تحت پوشش خود به کار بندند و توجه داشته باشند که ناظرین و بازرسین بطور مستمر عملکردشان را مورد پایش و ارزیابی قرار میدهند و پرداخت حقوق و استمرار همکاری ایشان با این برنامه وابسته و مبتنی بر عملکرد و میزان تحقق برنامه و اهداف بهداشتی مورد نظر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار