شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
دخالت سیاسی در تخصیص منابع آب را کم کنید
سیاحی اظهار کرد:طی سال های اولیه این سمینار در مشکلات رودخانه های استان از جمله کارون متفاوت با اکنون بود، به طول مثال در گذشته سمینار مهندسی رودخانه به تحقیق و استفاده بهینه از رودخانه ها و ضرر و زیان به حاشیه و سواحل می پرداخت اما اکنون در خوزستان با مشکل گرد و غبار مواجه هستیم که ناشی از کاهش آب و بارندگی بخصوص در اراضی کشاورزی دیم و تالاب ها هستیم.
معاون عمرانی استاندار خوزستان، کم کردن دخالت سیاسی در تخصیص آب به مناطق مختلف و انجام کار تخصصی برای مدیریت منابع آب را خواستار شد.

به گزارش ایرنا احمد سیاحی سه شنبه در دهمین سمینار مهندسی رودخانه در دانشگاه چمران، رقابت در موضوع آب را از مسائل جدی و اساسی کشور دانست و افزود:دلیل این مهم، نهایی نشدن طرح جامع آب کشور است و بیشتر مشکل به استان هایی وارد می شود که در انتهای حوضه آبریز و مصب رودها قرار دارند.

وی با بیان اینکه توسعه خوزستان به عنوان قطب کشاورزی و صنعت کشور وابسته به آب است، تاکید کرد:توسعه استان ها باید بر اساس قابلیت های آنها باشد.

سیاحی با اشاره به بارندگی های اخیر در اهواز نیز، گفت:نباید به این بارندگی ها غره شویم زیرا 14 سال با خشکسالی بیرحمانه مواجه بودیم و یکسال بارندگی تاثیری در بهبود شرایط ندارد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اینکه 85 درصد آب شرب استان از رودخانه کارون تامین می شود، آلودگی این رودخانه را از چالش های اساسی دانست.

سیاحی اظهار کرد:طی سال های اولیه این سمینار در مشکلات رودخانه های استان از جمله کارون متفاوت با اکنون بود، به طول مثال در گذشته سمینار مهندسی رودخانه به تحقیق و استفاده بهینه از رودخانه ها و ضرر و زیان به حاشیه و سواحل می پرداخت اما اکنون در خوزستان با مشکل گرد و غبار مواجه هستیم که ناشی از کاهش آب و بارندگی بخصوص در اراضی کشاورزی دیم و تالاب ها هستیم.

*جنگ برای آب
استاندار خوزستان نیز در این سمینار با اشاره به طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی، آن را جنگ بین شمال و جنوب توصیف کرد و افزود: در جنگ سرشاخه و دهانه خلیج فارس شورای عالی آب برخورد منطقی داشت.

عبدالحسن مقتدایی تصریح کرد:در زمان خشکسالی هر کدام از استان ها سعی کرد که سهم خود را از منابع آبی دریافت کند اما همه توافق کردند که برای برنامه ریزی کار علمی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: این سمینار با توجه به وضعیت نامطلوب کارون می تواند منتج به برنامه راهگشا باشد.

مقتدایی با بیان اینکه بیانیه ها و مقالات نباید صرفا کتابخانه ای باشد افزود:80 هزار میلیارد ریال ردیف اعتباری که برای ساماندهی کارون در شورای عالی آب به تصویب رسیده نتیجه یک کار علمی بوده است.

وی بارندگی های امسال را فرصتی برای مدیران دانست تا برای سال های خشکسالی برنامه ریزی کنند.

*مرگ رود نزدیک است
دبیر دهمین سمینار مهندسی رودخانه نیز در افتتاحیه این سمینار اظهار کرد:آثار منفی انتقال آب میان حوضه ای بر محیط زیست اکنون مشخص شده است.

مهدی قمشی افزود:کشور ما از کشورهایی است که دارای تنش آبی بالایی است و بیش از 80 درصد آب های قابل استحصال استفاده می شود.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب تصریح کرد:باید بپذیریم که رودخانه های ما با مرگ دست و پنجه نرم می کند و در این سمینار باید راهکاری برای بازگشت حیات به رودخانه ها پیدا کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد:حکمرانی آب نیاز به استفاده از حوزه کارشناسی دارد و موظف هستیم برای استفاده از آب های شیرین قابل استحصال بر مبنای توسعه پایدار برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات زیست محیطی هنوز لاینحل باقی مانده است، گفت:مشکلات برخی سدها مانند سد گتوند، راه های رفع کمبود آب، خشک شدن رودها و تالاب ها و آلودگی منابع آب هنوز پابرجاست.

قمشی افزود:تغییر اقلیم، آلاینده های زیست محیطی، انتقال آب بین حوضه ای، مدیریت بحران و توسعه پایدار مباحث جدیدی است که این سمینار در سال های اخیر با آن روبه رو بوده است.
بر اساس این گزارش دهمین سمینار بین المللی رودخانه 29 دی تا یک بهمن در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

10 مقاله این سمینار از خارج کشور ارسال شده است و شرکت کنندگانی از کشورهای عراق، آلمان و ایتالیا نیز در این سمینار حضور داشتند.

از 508 مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش 371 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود. در حاشیه این همایش پنج کارگاه آموزشی پیش بینی شده است.

نخستین سمینار مهندسی رودخانه 25 سال پیش در اهواز برگزار شده است.

محورهای این سمینار بین المللی مدیریت کمی و کیفی رودخانه است.

مرفولوژی، رسوب و فرسایش رودخانه ها، مدل سازی در مهندسی رودخانه، سازه های هیدرولیکی در رودخانه ها، اثرات انتقال بین حوضه ای، خشکسالی و تغییر اقلیم بر تغییرات کمی و کیفی رودخانه ها و اثرات آلاینده ها، سازه ها و فعالیت های مهندسی بر زیست بوم رودخانه ها از محورهای فرعی این سمینار است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار