شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
اخیرا فراخوانی برای شرکت در ورک شاپ‌های بین‌المللی بازیگری «جشنواره میان فرهنگی آزمایشگاهی تئاتر 2016 در ایتالیا» منتشر شده است و نام کیومرث مرادی به عنوان یکی از کارگردانانی که در این جشنواره، نمایش اجرا خواهد کرد و نیز به نوعی فعالیت اجرایی و نقش پررنگی دارد، به چشم می‌خورد.

کیومرث مرادی که تمرین نمایش جدید خود را آغاز کرده است، از اجرای یک پرفورمنس ایرانی در جشنواره‌ای ایتالیایی خبر داد.

اخیرا فراخوانی برای شرکت در ورک شاپ‌های بین‌المللی بازیگری «جشنواره میان فرهنگی آزمایشگاهی تئاتر 2016 در ایتالیا» منتشر شده است و نام کیومرث مرادی به عنوان یکی از کارگردانانی که در این جشنواره، نمایش اجرا خواهد کرد و نیز به نوعی فعالیت اجرایی و نقش پررنگی دارد، به چشم می‌خورد.

این برنامه سال آینده و با همکاری کمپانی تئاتر «باران» برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند مدارک خود را تا 25 بهمن ماه تحویل دهند.

کیومرث مرادی که قبلا هم در این جشنواره حضور داشته است، در این‌باره توضیح داد: پیش از این دو بار در این جشنواره شرکت کرده بودم که اولین‌بار نمایش «شهر بدون آسمان» را در آن اجرا کردم و دو سال بعد ورک شاپ «معرفی هنرمندان معاصر ایران» را برپا کردم که به معرفی مجموعه‌ای از نمایشنامه‌نویس‌ها و کارگردانان معاصر ایران می‌پرداخت.

وی ادامه داد: در دوره جدید جشنواره که در ماه ژوئن و جولای سال 2016 برگزار می‌شود دو برنامه دارم که یکی از آن‌ها اجرای نمایشی به نام «نامه‌های عاشقانه‌ای از خاورمیانه» است که پیش از این در آمریکای شمالی با گروه خودم روی صحنه برده بودم و قرار است در روز دوم جشنواره و پس از اجرای آقای "یوجینیو باربا" آن را اجرا کنم.

این کارگردان تئاتر گفت: برنامه دیگر نتیجه تلاش یکساله من در مذاکره با دبیر جشنواره است تا بتوانم فرصت شرکت در ورک شاپ‌ها را برای ایرانیان علاقمند به بازیگری که دوره دیده‌اند، فراهم کنم. در واقع این فرصتی است که هر ساله به دانشگاه‌های مختلف تعلق می‌گیرد و هر دانشگاهی از هر کشوری سهمیه‌ای برای شرکت در این فستیوال دارد تا دانشجویان در این مجامع بین‌المللی شرکت کنند، حال من این فرصت را برای اولین‌بار برای هنرجویان ایرانی گرفته‌ام.

مرادی اظهار کرد: در تمام طول مدت ورک شاپ‌ها همراه بچه‌های ایران خواهم بود و آنها را با بسیاری از معلم‌هایی که می‌شناسم آشنا خواهم کرد. طبق روال این جشنواره، کسانی که در این فستیوال شرکت می‌کنند باید در پایان جشنواره یک پرفورمنس یا نمایش کوتاه را اجرا کنند و من تصمیم دارم امسال این نمایش را با بچه‌های ایرانی روی صحنه ببرم.

او درباره ظرفیت شرکت‌کننده‌هایی که برای ورک شاپ پذیرفته می‌شوند و نحوه پذیرش گفت: با تلاش‌هایی که کرده‌ام، امسال 6 نفر امکان شرکت پیدا خواهند کرد که امیدوارم با عملکرد خوبشان در جشنواره سال‌های بعد این فرصت برای تعداد بیشتری از همکارانم فراهم شود. نحوه انتخاب هم به این گونه است که متقاضیان مدارک و رزومه های خواسته شده را به کمپانی باران در تهران تحویل می‌دهند و بعد من بهترین‌ها را انتخاب کرده، سپس به دبیر جشنواره ارائه می‌کنم و آن‌ها هم 6 نفر نهایی را با توجه به رزومه‌شان انتخاب می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اعتبار مدرک این جشنواره از روی معلمانی که در این ورک شاپ‌ها شرکت می‌کنند، کاملا مشخص است چرا که از بزرگترین هنرمندان تئاتر دنیا هستند.

مرادی در ادامه درباره اینکه با توجه به دور بودن او از ایران این همکاری‌ها به شکلی جنبه بیزینس برایش دارد؟ گفت: اصلا این طور نیست. هیچ کدام از متقاضیان یا هنرجویان شرکت کننده در این ورک شاپ‌ها هزینه اضافه‌ای به من یا موسسه باران نخواهند داد. من فقط فرصتی برای استعدادهای داخل ایران فراهم کرده‌ام و تمام هزینه‌ای که موسسه «باران» دریافت خواهد کرد، شامل بلیط هواپیما ، هزینه ویزا و ورودیه جشنواره است که برای تمام شرکت کنندگان به یک میزان است.

او یاداور شد: اگر تئاتر «باران» وظیفه جمع آوری مدارک را بر عهده گرفته صرفا به دلیل بده بستان‌های کاری با این جشنواره است که امیدوارم به اجرایی از این گروه ایتالیایی در ایران بی‌انجامد. همچنین این را هم بگویم که اصولا شرکت‌کننده‌های این فستیوال هزینه ورودیه را از محل اعتبارات دانشگاه خود دریافت می‌کنند و من هم امیدوارم که دانشگاه‌های ما بویژه دانشگاه‌های دولتی، این‌طور شرایط مالی را برای دانشجویان ایجاد کنند و برای رشد آنان این اعتبارات را اختصاص دهند تا آنها بتوانند در فستیوالهای بین المللی شرکت کرده و تجربه بیشتری به دست بیاورند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: امیدوارم متقاضیان رزومه و تجربه‌های خوبی داشته باشند که بتوانند در این فستیوال بزرگ شرکت کنند. آن‌ها قرار است 16 روز از جهان و تکنولوژی دور باشند و روزانه از ساعت 8 صبح تا 8 شب تنها تئاتر کار کنند، در کلاس‌ها باشند و تئاتر ببینند. در جلسات سخنرانی بزرگان این عرصه و مدیران فستیوال‌های بزرگ شرکت کنند و 16 روز متفاوت در یک دهکده بسیار جذاب داشته باشند که تا وقتی آن را تجربه نکنند، متوجه این ماجرا نمی‌شوند.

کیومرث مرادی درباره اجرای آینده خود هم توضیح داد: واقعا نمی‌دانم در آینده چه پیش می‌آید، اما امیدوارم که بتوانم پروژه‌های کنونی را انجام دهم . فعلا تمرینات نمایش «تجربه‌های اخیر» را به نویسندگی نادیا راس شروع کرده‌ام که به زبان انگلیسی و با گروه خودم در ایالت مینیا پولیس آمریکا، فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده اجرا خواهم کرد و کار بعدی‌ام حضور در همین فستیوال است که برایم بسیار اهمیت دارد.

برنامه‌های ویژه این جشنواره عبارتند از: برگزاری ورک شاپ بازیگری و کارگردانی یکی از بزرگترین کارگردانان معاصر جهان "یوجنیو باربا"، برگزاری ورک شاپ "کیین یوشی مارا " یکی از بهترین استادان تئاتر نو ژاپن، برگزاری ورک شاپ گروه Teatro Polach توسط مدیر جشنواره Giuseppe Di Buduo و آشنایی با تکنیک های بازیگری این گروه، برگزاری ورک شاپ بازیگری توسط Nathalie Mentha and Daniela Regnoli از بازیگران مشهور Teatro Polach که بیش از چهل سال است که در این گروه مشغول به کار هستند، دیدن یکی از آخرین اجراهای نمایش "یوجینیو باربا، دیدن نمایش هایی از کشورهایی همچون لهستان، بلژیک، ایتالیا، فرانسه، آلمان و آمریکا، اجرای یک پرفورمنس 10 تا 15 دقیقه‌ایی توسط گروه ایران به کارگردانی کیومرث مرادی در پایان جشنواره.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار