شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد:
نباید از نابساماني ها در دوره ی سندروم نقل ناراحت شویم و دباید آن را بپذیریم و از دید مفاهیم کلی باید ببینیم در کجای تاریخ هستیم تا راه حل مشکلات را پیدا کنیم. این پروسه یک پروسه ی زمان بر است و در کوتاه مدت حل نخواهد ش

شوشان-سپیده اسکندری: به گزارش خبرنگار شوشان رضا منصوری ظهر امروز در نوزدهمین کنگره همکاری دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی که در تالار امام رضا(ع) اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه در دوره نقل علم قرار دارد که به معنای تدریس علم است که بخشی از دوره ی انتقال کل جامعه ما است.

منصوری گفت: ایران در شرایط گذار به سمت مدرنیته قرار دارد و این دوران گذار شرایط خاص خود را دارد. تا ندانیم مشکلات مان چیست، پیشرفت نخواهیم کرد. تا به مفاهیم کلی نپردازیم، به مشکلات جزیی پی نخواهیم برد. وای به روزی که فکر کنیم همه چیز خوب است و ما هیچ ایرادی نداریم. باید از دوره گذار عبور کنیم که بسیار سخت است.

وی افزود: دوران گذر دورانی است که وقتی بازگردیم و به آن بنگریم، بگوییم ایران چه کشور متحول یافته ای است. متحول یافته به این معنا که مقوله ها و ساختار ذهنی متناسب با شرایط روز شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: هنوز در ایران نتوانسته ایم دانشگاه به معنای بین المللی دایر کنیم اما این حرف به این معنا نیست که ۱۵۰ دانشگاه دولتی و ۳۰۰ دانشگاه خصوصی به این معنی خاص در علوم پایه تعقل کنند.

وی با بیان این که در دوران نقل و گذار علم با انواع نابسامانی ها روبرو هستیم گفت: نباید از این نابساماني ها در دوره ی سندروم نقل ناراحت شویم و دباید آن را بپذیریم و از دید مفاهیم کلی باید ببینیم در کجای تاریخ هستیم تا راه حل مشکلات را پیدا کنیم. این پروسه یک پروسه ی زمان بر است و در کوتاه مدت حل نخواهد شد.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: ایران پس از ۸۰ سال دانشگاه داری هنوز نتوانسته یک دانشگاه عملی ایجاد کند و حداقل 50 سال نیاز دارد تا صاحب دانشگاه به معنای بین المللی شود.

وی با اشاره به این که توجه به مشکلات موجود در جامعه نشانه ی هشیاری جامعه ما است یادآور شد: دیدن مشکلات نشان از سیاه نمایی نیست بلکه علامت پیشرفت است و به این معناست که ما در سی سال اخیر داریم متوجه می شویم که چه ایراداتی داریم و این بسیار ارزنده است.

منصوری خاطر نشان کرد: بر خلاف حرف هایی که برخی مسئولان می زنند، اوج بودجه تحقیقات بنیادین کشور ما هفت درصد کل بودجه تحقیقاتی کشور است که بسیار ناچیز بوده اما در سال های اخیر پی به اهمیت این گونه هزینه ها برده ایم.

وی اضافه کرد: در دورانی که درباره ارتباط صنعت و دانشگاه حرف می زنیم دو گمشده کلیدی وجود دارد، یکی این که دانشگاه ما برای برنامه ریزی برای رفاه خاص تأسیس نشده اند اما در عین حال تمام صنایع ما بیش از ۹۹ درصد مدیران شان دانش آموخته دانشگاه ها هستند پس دانشگاه ها در عین ان که برای این امر برنامه ریزی نکرده موفق شده این کار را به انجام برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اذعان داشت: دانشگاه و بخش علمی کشور ارتباط ارگانیک از پیش تعریف شده با بازار کار و فرصت های فن آورانه ندارد، البته نداشتن این ارتباط عیب نیست و از سوی دیگر ارتباط صنعت و فناوری با آن چه که تفکر بنیادی ماست کاملا متفاوت است.

وی اظهار کرد: تفکر بنیادین نداریم و اگر تفکر بنیادی نباشد، فناوری به وجود نمی آید، تحولی به وجود نمی آید و صنعتی شکل نمی گيرد.

منصوری ادامه داد: موتور مکنده ی فناوری و صنعت، بخش بنیادین است که لازم نیست تمام نیروی کشور برای آن هزینه شود، اگر به این موضوع توجه کنیم، سال ها درگیر این موضوع نخواهیم بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار