اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
معاون سابق استاندار گفت:
معاون سابق استاندار خوزستان حیات ما به کارون است و باید به آن حساس باشیم. بحث برداشت آب از 25 سال پیش آغاز شده و نمی توان تنها نمایندگان دوره ی اخیر را مقصر دانست. هیچ کس حق برداشت آب بالادست را برای شرب انکار نمی کند اما در مقابل برداشت آب برای کشت برنج خواهیم ایستاد.

شوشان- معاون سابق استاندار در نشستی تخصصی پیرامون بحث اشتغال که در ستاد وی برگزار شد عنوان کرد: اشتغال معضلی ملی است و خاص استان خوزستان و یا خاص یک شهرستان نیست. در پایانِ دولتِ نهم، با وجود کسب درآمد سالیانه ی 800 میلیارد دلار، 5 میلیون بیکار تحویل دولت روحانی شد اما چرا مجلس، دولت نهم و دهم را که می بایست 8 میلیون شغل در طول 8 سال ایجاد می کرد به شکلی که می باید برای تکمیل نیروهی کاری از خارج نیرو وارد می کردیم و این اتفاق نیفتاد، مورد پرسش قرار نداد؟ چرا اتفاق نیفتاد که نیروی بیکار ما اجازه ی انتخاب شغل را داشته باشد؟

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، فرد معمولا شغل اش را انتخاب می کند اما درکشور ما به دلیل فاصله ی بسیار بین عرض و تقاضا، و عدم تعادل در بازار کار، نیروی ماهر و تحصیل کرده در رده ی دکترا و فوق لیسانس باید خواهش کند تا کارهای رده پایین را انجام دهد.

عماد با اشاره به موانع موجود بر سر راه تغییر شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: در شرایط فعلی دولت، در این نوزده ماه تلاش کردیم تا شرایط را تغییر دهیم اما برخی موانع پیش رو بود و اولین و مهم ترین آن، عدم رغبت سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در ایران بوده است.
او ادامه داد: سرمایه گذار داخلی به خصوص در استان هایی چون خوزستان احساس امنیت برای سرمایه گذاری نمی کنند.

معاون سابق استاندار با تاکید بر تاثیر اجتناب ناپذیر بخش خصوصی در امر توسعه گفت: دولت به این دلیل که مجری خوبی نیست و منابع مالی اش از درآمد سرانه ی 20 میلیارد دلار به زیر این رقم رسیده، قادر به ایجاد شغل نیست لذا باید بخش خصوصی را دعوت به حضور در عرصه کند و تازمانی که این اتفاق نیفتد، هر کسی که قول اشتغال زایی بدهد، واقعی قول نداده است.
گفتنی است 320 هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که بیش از 120 هزار نفر آن مدرک کارشناسی به بالا دارند.

عماد در پاسخ به تعداد استخدام ها در استان خوزستان بیان کرد: سال گذشته در خوزستان برای 28 دستگاه اجرایی 3000 جوان بومی را استخدام کردیم. 

وی اضافه کرد: استخدام ها باید کانالیزه شده و از طریق انجمن های کاریابی در سطح شهرستان ها صورت بگیرد و اولویت هم با افرادی است که حواشی طرح زندگی می کنند.

معاون سابق استاندار از دخالت مجلس در حل معضل بیکاری به عنوان یک راه حل در دراز مدت نام برد و گفت: به عنوان راه حل دراز مدت، مجلس باید به دولت راهکار بدهد و نمایندگان طرحی را تهیه کنند یا از دولت بخواهند لایحه بدهد که بحث اشتغال را اساسی و اصولی حل کند؛ به این معنی که دروازه های کشور را به روی سرمایه گذاران واقعی باز کند.

وی حضور سرمایه های خارجی در کشور را فرصت، و نه تهدید خواند و اذعان داشت: کشورهایی مانند چین و کره رسومات شان را دارند و سرمایه گذارن نیز وارد شدند و کار کردند و هم اکنون ذخایر ارزی بالایی اندوخته اند که از قبل آن برای مردم شان کسب رفاه می کنند؛ ما نیز باید این رویه را دنبال کنیم. 

عماد یادآور شد: ما فرهنگ غنی دینی داریم و نباید بترسیم زیرا به این فرهنگ خدشه وارد نخواهد شد و دیندارانی که در این کشور زندگی می کنند با ورود سرمایه دین شان را از دست نخواهند داد.

معاون سابق استاندار به نقش نمایندگان استان در ارائه راه حل به دولت اشاره کرد و گفت: در استان خوزستان صنایع مادر و صنایع پایین دست زیادی داریم اما اکثر این ها یا خوابیده اند یا با حداقل تولید کار می کنند. نمایندگان استان خوزستان در کوتاه مدت می توانند راهکاری را به دولت ارائه بدهند که سرمایه ی در گردش این واحدها را با نرخ بهره پایین تامین کند.

او افزود: در کوتاه مدت این طرح ظرفیت اشتغال را یک و نیم برابر افزایش می دهد. دولت یا  مجلس باید تصمیم بگیرند و از محل منابع حساب های در اختیار دولت برای این کار هزینه کنند. این کار به واسطه نمایندگان می تواند شکل بگیرد.

وی گفت: برآورد سازمان مدیریت در این زمینه ایجاد 75 هزار  فرصت شغلی است. این کار 75 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کند و هر فرصت شغلی، دو و نیم فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می کند لذا یکی از اهداف کوتاه مدت این باید باشد و اهداف بلند مدت طرحی است که باید به مجلس  برود و گریز از آن اجتناب ناپذیر است.

معاون سابق استاندار مشکل تامین سرمایه را بزرگ ترین معضل ایجاد شغل در استان دانست و بیان داشت: با وجود این که سرمایه گذاری ها در استان انجام شده است یعنی تاسیسات وجود دارند و کارخانه و دستگاه ها نیز وجود دارند اما سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت و جلس این معضل را حل نکنند، خطر برای زمین خوردن دولت و مجلس وجود دارد زیرا بزرگ ترین مشکل کشور در حال حاضر اشتغال است.

عماد با اعلام این که شایستگی باید فاکتور اصلی اشتغال باشد، بیان داشت: باید برای اشتغال شاخص تعیین کنیم نه قومیت. هر کس در این شاخص قرار گرفت، هر کس در این سرزمین زندگی کند، حق دارد مشغول کار شود. اگر شخصی شم مدیریتی داشته باشد و مدیریت را یک هنر بداند، و نحوه ی برخورد با مردم را بلد باشد و چگونگی انجام وظایف اش را بداند، مردم قدرشناسند. 

معاون سابق استاندار مشکلات قومیتی را بزرگ ترین سد راه توسعه ی استان دانست و گفت: دلیل عدم پیشرفت خوزستان این است که ما در چنبره ی قومیت دور خودمان می چرخیم و هیچ گاه هیچ منفعتی نصیب کسی نشده است و همواره به ضرر خود و استان مان بوده است. 
وی افزود: باید شایستگان را در قالب شاخص تعیین کنیم، هر کجا بروند، می توانند فرهنگ آن جا را تحت تاثیر قرار دهند و با مردم عجین شوند لذا تبعیض نباید باشد. باید افراد توانمند و صاحب صلاحیت را برای مسئولیت ها تعریف کنیم.

علی عماد دلیل عقب ماندگی شهرهای آبادن و خرمشهر را مهاجرت سرمایه ها از این شهر خواند و اذعان داشت: در طول زمان بسیاری از شهرها به واسطه ی استعدادی که داشتند آباد شدند، اما وقتی شاهرگ اقتصادی شان قطع شد، از بین رفتند. وقتی سرمایه آبادان و خرمشهر  به شهرها و کشورهای دیگر رفت، دیگر برنگشت و به همین دلیل این شهرها دیگر آباد نشدند.

وی در خصوص دو درصد خوزستان از سهم نفت خاطر نشان کرد: بحث دو درصد نفت باید از طریق مجلس پیگیری شود. پیشنهاد استانداری، اختصاص دو درصد از درآمد نفت به مناطق نفت خیز بود. دولت برای این موضوع در صحن مجلس لایحه داد اما نمایندگان مناطق محروم را در این لایحه در اولویت قرار دادند و مناطق نفت خیز در اولویت بعد قرار گرفت و نمایندگان تصویب کردند از این مبلغ یک ششم سهم استان خوزستان باشد که رقم بسیار ناچیزی ست و این بحثی است که نقش نمایندگان را برای پیشگیری از تصویب این پیشنهاد می توانست کارساز باشد.

معاون سابق استاندار خوزستان حیات ما به کارون است و باید به آن حساس باشیم. بحث برداشت آب از 25 سال پیش آغاز شده و نمی توان  تنها نمایندگان دوره ی اخیر را مقصر دانست. هیچ کس حق برداشت آب بالادست را برای  شرب انکار نمی کند اما در مقابل برداشت آب برای کشت برنج خواهیم ایستاد.

او اضافه کرد: در حال حاضر برای انتقال آب، شورای ملی تامین آب تشکیل شده و هنوز در حال بررسی این انتقالات است.

عماد در پایان بر تفکر فراجناحی اش تاکید کرد و عنوان کرد: به تفکر سیاسی دارم اما در عملکرد ام فرا جناحی هستم، و گرچه وابسته به یک قوم هستم اما هیچ وقت قوم گرا نبوده و نیستم. همه اقوام برای من ارزشمند هستند. در کنار من افراد از هر قومی هستند و هدف این است که این هم گرایی به طور واقعی در خوزستان اعمال شود و تلاش ام نیز همین است و امیدوارم با یک تعامل خوب بتوانیم به یک نتیجه خوب برسیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار