شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
رئیس کارگاه هایATLS ایران: مدیریت، نظم، دانش و انگیزه اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در برگزاری این دوره مثال زدنی و در حد و اندازه های بین المللی است

دکتر خلیل علیزاده متخصص ارتوپدی، جراح، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس این دوره ضمن ابراز رضایت از سطح علمی شرکت کنندگان در این کارگاه گفت: دوره ای که در مرکز آموزش های بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حال اجراست به صورت اختصاری ATLS  نام دارد که هدف از برگزاری این دوره افزایش توانمندی پزشکان در برابر بیماران حادثه دیده در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه می‌باشد که بتوانند جان این افراد را حفظ کنند.

وی گفت: طبق مطالعات انجام شده تعداد قابل توجهی از مرگ و میر های ناشی از حوادث در یکی دو ساعت اول بعد از وقوع حادثه رخ می دهد و بسیاری از این نوع مرگ و میرها با ارائه خدمات به موقع و اولویت بندی شده قابل پیشگیری است.

علیزاده افزود: قطعا اساتید و پزشکان ما از دانش و مهارت کافی برخوردارند و ما باید آموزش های لازم را در خصوص اولویت بندی اقدامات پس از وقوع حادثه انجام بدهیم. مشکل ما گاهی این است که نمیدانیم کدام کار را در ابتدا و کدام کار را در مراحل بعد انجام دهیم.

رئیس کارگاه های ATLS ایران اظهار داشت: در دسته بندی تهدیدات جانی حادثه دیدگان، انسداد راه هوایی از اولویت های درمان این بیماران به شمار می رود و پزشک اورژانس ابتدا باید از تنفس بیمار مطمئن شود و سپس مشکلات دیگر نظیر خونریزی و شکستگی ها بررسی کند. گاهی در اورژانس ها مشاهده شده که بیمار حادثه دیده شکستگی و خونریزی دارد و افراد به سمت خونریزی ها می روند و از چک کردن راه های تنفسی بیمار غافل می شوند که همین موجب بروز مرگ و میر در حادثه دیدگان می شود.

علیزاده افزود: این دوره تحت لیسانس انجمن جراحان آمریکا برگزار می شود و ما از سال 2011 موفق به دریافت مجوز اجرای این دوره از انجمن جراحان آمریکا شدیم که در سطح جهان تا کنون 63 کشور موفق به اجرای این دوره شده اند.

وی عنوان کرد: در سطح کشور؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بعد از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شیراز سومین مرکز آموزشی است که موفق به برگزاری این دوره شده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس
گفت: این دوره برای تنظیم دانش و آموزش مهارت هاست و در دو بخش نظری و عملی انجام می شود و در پایان دوره آزمونی بصورت عملی و  تئوری برگزار می شود که برای شرکت کنندگانی که این آزمون رو به خوبی ارائه داده اند، گواهی بین المللی صادر می شود.

دکتر علیزاده گفت: سطح کیفی این دوره قطعا از دوره هایی که در کشورهای عربی منطقه برگزار می شود بالاتر است و همسطح  دوره هایی است که در تهران برگزار می شود. مدیریت، نظم، دانش و انگیزه اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در برگزاری این دوره مثال زدنی و در حد و اندازه های بین المللی است.

وی در پایان گفت: سه یا چهار نفر از پزشکانی که در آزمون نمره بالاتری را کسب کرده به عنوان مدرس کارگاه انتخاب و برای گذراندن دوره روش تدریس معرفی می شوند و در صورت کسب نمرات خوب به عنوان مدرس وارد خانواده ATLS  می شوند.







نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار