اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
از اظهارات کیانوش راد تا سید موسی بلادیان
ردصلاحیت برخی که در انقلاب نقش قابل توجهی داشته‌اند باعث بهت و حیرت شده است
فرهنگ جنوب/ مصطفی حلالی

پس از پایان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیأت‌های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات را آغاز کرده و در پایان صلاحیت 90 درصد از داوطلبان را تأیید کردند. اما پس از پایان کار هیأت‌های اجرایی، هیأت‌ نظارت استان‌ها  در راستای اجرای قانون انتخابات داوطلبان را از فیلترهای خود عبور دادند . از این فیلتر ها فقط حدود 40 درصد توانستند خود را به لیست هایی که نام تایید شده ها در آنها است برسانند.

آمار رد یا عدم احراز صلاحیت ها بازتاب های مختلفی بین مردم و بخصوص در بین جناح ها داشت تا آنجا که این حجم رد صلاحیت ها اصلاح طلبان را به این حرف واداشت که این حجم از رد صلاحیتها قابل قبول نیست. در مقابل نیز جریان اصولگرا مدعی هستند تعداد کاندیداهای رد صلاحیت شده بیش تر از اصلاح طلبان است.  در همین زمینه پایگاه خبری شوشان  در مصاحبه با فعالین سیاسی از هر دو جناح به جریان نتایج هیات نظارت ورود کرده است که در ادامه اظهارات آنان می آید: 

محمدکیانوش‌راد: برخی ردصلاحیت‌ها به منزله ردصلاحیت انقلاب اسلامی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ردصلاحیت برخی که در انقلاب اسلامی نقش قابل توجهی داشته‌اند یا در دفاع مقدس با جان و مال خویش به دفاع از اسلامی و ایران پرداخته‌اند، باعث بهت و حیرت بسیاری از دوست‌داران جمهوری اسلامی شده است. ردصلاحیت این چهره‌ها که تعداد آنها هم کم نیست به منزله ردصلاحیت انقلاب اسلامی تلقی می‌شود.

محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، درباره رد یا عدم احراز صلاحیت بیش از 50 درصد از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه شیوه برخوردی که هیئت نظارت بر انتخابات با داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت به هیچ وجه قابل دفاع و توجیه نیست.

وی ادامه داد: در حالی که قدم‌های بلندی در جهت حل مناقشه بین‌المللی برداشته شده است و مردم به امید گشایش فضای کسب و کار و اقتصاد نشسته‌اند، رفتار افراطی برخی جناح‌های سیاسی همچون حمله به سفارت عربستان یا رفتار سلیقه‌ای برخی نهادهای حاکمیتی همچون هیئت نظارت بر انتخابات می‌تواند زمینه یأس و سرخوردگی را به وجود بیاورد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حالی که رهبری نظام رعایت حق‌الناس را در انتخابات مورد تأکید قرار داده‌اند، گویی برخی درصدد هستند که این نقطه‌های امیدواری ایجادشده در ذهن مردم را محو کنند.

کیانوش‌راد تأکید کرد: در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه وضع بدتر از انتخابات مجلس هفتم است و ما با ردصلاحیت گسترده و تقریبا نزدیک به مطلق نامزدهای جناح اصلاح‌طلب و همچنین بسیاری از کسانی که جزو نیروهای مستقل بوده‌اند، مواجه شده‌ایم.

وی همچنین در گفت‌وگو با آنا ادامه داد: امیدواریم مسئولان نظام به‌رغم همه توصیه‌‌هایی که داشته‌اند روند جاری را به شیوه دلگرم‌کننده و امیدوارکننده برای مردم و در جهت منافع ملی و مصلحت‌های نظام تغییر دهند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصریح کرد: امروز نیازمند وحدت و آشتی ملی هستم. همچنین موقعیت پرتنش منطقه ایجاب می‌کند که در کشور، ثبات و همبستگی در هر سطحی مد نظر قرار گیرد.

کیانوش‌راد درباره انتظار احزاب و جریان‌هایی سیاسی از رئیس‌جمهوری درباره ردصلاحیت‌ها گفت: ریاست جمهوری باید با دادن فراخوانی هم به صورت علنی و هم از طریق فرمانداری‌ها به جمع‌آوری شکایات مردم اقدام کند و از طرفی با تشکیل کمیته‌ای شکایت‌ها را پالایش و اسامی کسانی که از سوی هیئت‌های نظارت به صورت غیرعادلانه ردصلاحیت شده‌اند، اعلام کند. این حداقل کاری است که به لحاظ حقوقی از دولت انتظار می‌رود.

وی اضافه کرد: فراتر از آن در مرحله دوم، وظیفه رئیس‌جمهوری به عنوان شخص دوم کشور و مجری قانون اساسی باید با تذکر آشکار و نهان درباره عملکرد دستگاه‌های نظارتی باشد، فراخوان آنان برای بازگشت به اصول قانونی باشد.

کیانوش‌راد گفت: به اعتقاد من، دولت با توجه به مصلحت‌های متعدد باید از طریق تعامل و رایزنی، به چارچوب‌های قابل قبولی از توافق در مورد اجرای قانون اساسی و منافع مردم دست یابند.

جمال درویش: تلاش اصلاح‌طلبان برای احقاق حقوق کاندیداهای ردصلاحیت شده

دبیر حزب اعتماد ملی منطقه خوزستان از تلاش گسترده اصلاح‌طلبان برای احقاق حقوق کاندیداهای رد صلاحیت شده در این استان خبر داد.

 جمال درویش در نشستی که در دفتر حزب اعتماد ملی در اهواز برگزار شد، بیان کرد: اصلاح‌طلبان تا آخرین لحظه به تلاش خود برای تائید صلاحیت کاندیداهای مورد نظرشان در استان و راه‌یابی این افراد به مجلس شورای اسلامی ادامه خواهند داد.

وی افزود: رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به‌نوعی در طول برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده اما این مسئله موجب دلسردی گروه های اصلاح طلب و حضور نیافتن در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نخواهد شد.

دبیر حزب اعتماد ملی منطقه خوزستان ادامه داد: پس از برگزاری انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری و آغاز فعالیت‌های دولت تدبیر و امید به ریاست دکتر روحانی، شیوه اعتدال و عقلانیت دولت در پیشبرد اهداف داخلی و خارجی موجب شد اصلاح‌طلبان پس از هشت سال رکود کشور در تمامی بخش‌ها به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جهت تامین منافع کشور امیدوار شوند.

درویش اظهار کرد: اما رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در تمامی نقاط کشور نشان می‌دهد عده‌ای می‌خواهند مجلس آینده در اختیار گروه فکری خاصی باشد.

وی با تقدیر از مواضع شفاف دکتر مقتدایی استاندار خوزستان در خصوص رد صلاحیت گسترده کاندیداها، افزود: هدف نیروهای اصلاح‌طلب وفادار به ‌نظام جمهور اسلامی خدمت به نظام، کشور و مردم است.

دبیر حزب اعتماد ملی منطقه خوزستان عنوان کرد: کسانی باید به دهمین مجلس شورای اسلامی راه یابند که توسعه کشور و استان اولویت نخست آن‌ها باشد.

درویش در پایان اظهار امیدواری کرد تلاش‌ های گسترده برای تائید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب در استان و سایر نقاط کشور مؤثر واقع شود تا مجلس خانه‌ی ملت و نه خانه یک جناح خاص باشد.

گفتنی است در این نشست که با حضور اعضای شورای مرکزی، شاخه جوانان و کمیته بانون حزب اعتماد ملی منطقه خوزستان برگزار شد، اعضاء به بیان نظرات خود در خصوص برنامه‌های آتی حزب و فعالیت‌های پیش رو در انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی پرداختند.

 مرتضوی: باید بر اساس مر قانون افراد شایسته انتخاب شوند

سید صدرالدین مرتضوی فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: اکثر رد صلاحیت ها به دلیل نداشتن عدم التزام به اسلام و جمهوری اسلامی بوده است و سوال من این است آیا واقعا این چنین است که این افراد به اسلام و جمهوری اسلامی التزام و اعتقاد ندارند، اگر چنین است چه کسانی به این تشخیص رسیده اند و چگونه؟! واقعا تاسف بار نیست هر چند وقت یک بار عده ای را از قطار جمهوری اسلامی پیاده کنیم، این قطار که از اول 98 و 2 دهم درصد  مسافر داشت این درست است به 42 درصد برسد، فردا بعد از این به چند درصد می رسد؟

مرتضوی افزود: بر اساس منویات مقام معظم رهبری که فرمودند: ما یک انتخابات حداکثری می خواهیم و کسانی هم که با رهبری و نظام مخالف هستند برای عزت این انقلاب و مردم در انتخابات شرکت کنند، پس آیا با این روش ها می شود انتخابات حداکثری داشته باشیم و مردم خود را در آن شریک بدانند؟

وی اشاره کرد: من از استاندار خوزستان تشکر می کنم که خواسته رهبر معظم انقلاب را گوشزد می کند، زیرا استاندار مسئول رعایت قانون و آراء مردم باید باشد و مردم هم باید ناظر به عملکرد مسئولین اجرایی و هم نظارتی باشند.

مرتضوی تصریح کرد: نباید به کسانی اجازه داده شود که بر اساس سلیقه و گرایش سیاسی خود عده ای را تایید یا رد صلاحیت کنند بلکه  باید بر اساس مر قانون افراد شایسته انتخاب شوند و اعضای هیئت نظارت باید با کمال بی طرفی و عدالت عمل کنند زیرا رای مردم حق الناس است.

وی  گفت: اعضای هیئت نظارت و شورای نگهبان باید طوری رفتار کنند که خواسته های رهبری اجراء شود تا موجب استقبال کم مردم از انتخابات نشود زیرا انتخابات ضامن بقای نظام و انقلاب اسلامی است.

آریایی: استفاده از احزاب مختلف در عرصه سیاسی از لزومات پیشرفت کشور است

افشین آریایی یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه در این باره چنین گفت: استفاده از احزاب مختلف در عرصه سیاسی از لزومات پیشرفت کشور است و باید از مدیران تحصیلکرده در با هر سلیقه ای در جهت توسعه کشور استفاده کرد.

آریایی افزود: هم اکنون با رد صلاحیت گسترده اصولگرای معتدل و اصلاح طلب ها رو برو هستیم البته در تمام کشورها این نوع نظارت ها و رد صلاحیت ها وجود دارد ولی به این گستردگی نبوده است، بلکه زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: همه باید در انتخابات شرکت کنند و اگر همه صحبت های رهبری را فصل الخطاب قرار دهیم باید همه قبول کنند.

وی تاکید کرد: مجموعه حکومت به این رد صلاحیت ها واکنش نشان خواهد داد و امیدواریم که تعداد نفرات رد صلاحیت شده کم شود.

آریایی در پایان اشاره کرد: درست است افراد رد صلاحیت شده بسیار زیاد هستند ولی باید همه مردم با هر سلیقه و گرایش سیاسی در انتخابات شرکت کنند تا مجلس محکم و قوی داشته باشیم البته باید بتوانیم از افراد کار آمد و متخصص در مجلس استفاده شود تا از فرصت پیش آمده بعد از رفع تحریم ها همه استفاده کنیم و قوانینی در مجلس تصویب کنیم تا موجب شکوفایی و پیشرفت کشور بشود.

بهمنی: باید کسانی به مجلس بروند که بتوانند حق مردم را بگیرند
رحمان بهمنی یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب چنین گفت: در هيچ كجاي دنيا حرکت پسندیده ای نیست كه جريانات قانوني سياسي را از عرصه ي انتخابات حذف کنند . متاسفانه رد صلاحیت هاي شبهه دار از هیئت هاي اجرایی شروع شده و بعد از آن در هياتهاي نظارت به طور وسیع چهره های مطرح اصلاح طلب رد صلاحیت و يا عدم احراز صلاحيت شدند.تصور مي كنم نتايج اين رويكرد براي منافع كلان نظام و كشور و استان خوزستان خوش آيند نباشد،چرا كه چنين شائبه ايي پديد آمده كه اکثرا چهره های انقلابی ،جبهه و جنگ ديده ، متخصص و... بدليل عضويت و يا تمايل به جريان سياسي خاصي در اين مراحل دچار مشكل احراز صلاحيت شده اند.جالب اينجاست كه مردم اغلب اين نخبگان را به خوبي مي شناسند و اين امر ممكن است آنها را در مسير تلاش براي اعتلاي كشور دلسرد كند.اين رد صلاحيتها وقتي سوال برانگيز تر مي شوند كه با عناوين كلي مانند عدم اعتقاد و التزام به اسلام و جمهوری اسلامی و ولايت فقيه طرح مي گردند در حاليكه كانديدا ها اغلب در بزنگاه هاي مختلف خلاف آن را ثابت كرده اند.


بهمنی افزود: اميد من اين است كه شوراي نگهبان با ديدي وسيع تر شرايط را به نفع كشور تغيير دهد.اگر این اتفاق مقدور نبود رهبری می تواند مانند گذشته گره این مشکل را باز کند.به ویژه که ریس جمهور مطابق اخبار رسیده در این موضوع مجدانه پیگیر هستند.مثالی بزنم،شوراي شهر اول را به ياد بياوريم.تقريبا بعد از انتخابات مجلس اول يكي از متنوع ترين انتخابات از نظر ورود جريانات سياسي به عرصه رقابت بود ، چه مشکلی برای نظام پیش آورد؟آیا اتفاق بدی افتاد؟خیلی از جریانات آن زمان که مدعی اقبال ملت بودند متوجه فاصله ی خود با توده ملت شدند.از طرف دیگر مشکلاتی که در برخی شوراها مثل تهران و اهواز بوجود امد به مردم و جريانات سياسي آموخت كه براي هر حوزه تخصصي بايد به دنبال افراد متخصص در آن زمينه باشند و از مطرح نمودن افراد بي تخصص در حوزه هاي مختلف خودداري كنند.

وی تاکید کرد: نباید اين چنين القاء شود که فقط گروه خاصی براي ورود به عرصه ي سياست كشور مورد تایید دستگاههاي نظارتي هستند و اساسا يكي از بهانه هايي كه باعث سياه نمايي چنين رخدادهاي عظيمي است همين شبهات است، بلکه باید کسانی به مجلس بروند که بتوانند به دنبال حقوق ملت بوده و ناظر بر عملكرد دولت باشند و در راه توسعه كشور به دولت ياري برسانند . براي مثال به حواشي برجام نگاه كنيد،آنقدر سنگ اندازيها زياد بود كه ناچار با اشارت رهبري مساله حل و فصل شد.اگر مجلس با دولت هم سو باشد(ضمن اينكه بايد جنبه ي نظارتي خود را حفظ كند)پيشبرد شعارهاي دولت كه مردم به آنها راي داده اند، روان تر خواهد شد و كشور با هزينه هاي كمتري درمسير خواسته هاي ملت پيش مي رود.

بهمنی در پایان اشاره کرد: نتيجه ي رد و تاييد صلاحيتها هرچه بود پيشنهاد من به مردم اين است كه همه در صحنه حضور یابند و بهترين گزينه ها ی موجود را براي ورود به مجلس انتخاب کنند.كسانيكه که اصلح بوده و بتواند صداي رساي مردم خوزستان باشند.به شخصه امیدواریم کسی که به مجلس را پیدا می کند شجاعت و شهامت این را داشته باشد که حق مردم خوزستان را که از مشكلات عديده ايي مانند بي عدالتي در برخورداري از ثروت ملي،بيكاري ،آلودگي آب و هوا و نابودي محیط زیست و ...رنج مي برند را مجدانه پيگيري كرده و بصورت منظم به مردم استان گزارش وضعيت تغيير در معضلات موجود را بدهد.
بنده به عنوان فعال سیاسی و اجتماعي امیدوارم خوزستان نمايندگاني متخصص ،شجاع و يك دل در مجلس داشته باشد و اگر آنها سر اسلام هم با هم مشكل داشته باشند بر سر تامين منافع خوزستان با هم مشكلي نداشته باشند،اگر كانديداهاي استان اين نگاه را داشته باشند براي من اينكه از کدام جناح و سلیقه ای باشند به فرع مساله تبديل خواهد شد.هرچند كه باقي ماندن چنين رد صلاحيتهايي به ضرر كليت نظام خواهد بود.


دکتر صنیعی: رد صلاحیت گروه خاصی به این گستردگی از نظر هیچ عرف و شرعی قابل قبول نیست

دکتر محسن صنیعی فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه  تاکید کرد: کسانی که رد صلاحیت شده اند همه مردم آنها را می شناسند و آن ها را دوست دارند و مبادا اینگونه برخورد ها موجب دلسردی مردم شود.

صنیعی از تعداد کم افراد هیئت های نظارت و اجرایی انتقاد کرد و افزود:  موقعی که افراد کاندیدا زیاد می باشند باید افرادی هم که صلاحیت آنها را تایید می کنند زیاد باشند و اینطور نباشد که به عنوان مثال در استان 600 نفر ثبت نام کردند و فقط 5 نفر صلاحیت آن ها را بررسی کنند اینگونه کیفیت پایین می آید و همچین اتفاقی می افتد و شاهد چنین رد صلاحیت هایی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نحوء عملکرد هیئت نظارت قابل انتقاد  بوده و نگاه آقایان به اصلاح طلب ها دید خوبی نیست. بعضا هیئت نظارت بر اساس تحقیقات محلی و از اشخاص خاصی اطلاعات کسب کرده و به نظر می رسد در این شیوه باید تجدیدنظر کرد.

صنیعی تصریح کرد: اعتقاد من این است صلاحیت افراد را وجدان عمومی جامعه تعیین می کند و اگر گروهی مهر رد صلاحیت یک گروه خاص که مورد تایید جامعه است را بزند این رای چندان با عدالت سازگاری ندارد.

دکتر محسن صنیعی فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه اظهار داشت: به بهانه التزام نداشتن عده یا گروه خاصی بخواهیم آن ها را رد صلاحیت کنیم  قابل قبول نیست.

صنیعی تاکید کرد: کسانی که رد صلاحیت شده اند همه مردم آنها را می شناسند و آن ها را دوست دارند و مبادا اینگونه برخورد ها موجب دلسردی مردم شود.

صنیعی از عدم دقت هیئت های نظارت انتقاد کرد و افزود:  موقعی که افراد کاندیدا زیاد می است، به عنوان مثال در استان 600 نفر ثبت نام کردند و فقط 5 نفر صلاحیت آن ها را بررسی کنند اینگونه کیفیت پایین می آید و همچین اتفاقی می افتد و شاهد چنین رد صلاحیت هایی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نحوء عملکرد هیئت نظارت قابل انتقاد  بوده و نگاه آقایان به اصلاح طلب ها دید خوبی نیست. بعضا هیئت نظارت بر اساس تحقیقات محلی و از اشخاص خاصی اطلاعات کسب کرده و به نظر می رسد در این شیوه باید تجدیدنظر کرد.

صنیعی تصریح کرد: اعتقاد من این است صلاحیت افراد را وجدان عمومی جامعه تعیین می کند و اگر گروهی مهر رد صلاحیت یک گروه خاص که مورد تایید جامعه است را بزند این رای چندان با عدالت و انصاف سازگاری ندارد.


نیسی: اگر فیلتر شورای نگهبان نبود، کشوری بنام جمهوری اسلامی هم وجود نداشت

خانم خیره نیسی فعال سیاسی اصولگرا ، استاد دانشکاه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اظهار داشت: شورای نگهبان یک منبع قانونی است و اگر ما مدعی هستیم که قانون گرا هستیم و با گروه خاصی بر اساس قانون رفتار نشده از طریق قانون می توان پیگیری کرد و اگر کسانی و گروهی اعتراض دارند می توانند مدارک خود را به شورای نگهبان ارائه دهند زیرا همه ما باید تابع قانون باشیم چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، زیرا اگر فیلتر شورای نگهبان نبود کشوری بنام جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت و از دست دشمنان بر باد رفته بود.

بلادیان: مجلس عصاره ملت است، اگر مجلس را دست کم بگیریم در حق مردم جفا کردیم

سید موسی بلادیان دبیر حزب موتلفه انقلاب اسلامی در خوزستان  اظهار داشت: در اسلام هر چه را با حق می سنجند، مثلا می گوییم 50 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند و 5 هزار نفر تایید شدند این دلیل نمی شود که اشکالی وجود دارد زیرا هیئت نظارت آن ها را رد کرده و شاید هیئت نظارت بگویید من فلان شخص را قبول ندارم و این قانون است و باید همگی از قانون پیروی کنیم.

بلادیان افزود: من مطمئن هستم که خیلی از کسانی که رد صلاحیت شده اند تایید خواهند شد و همچین اتفاقی هم در دوره های قبل صورت گرفته و خیلی ها رد شدند و اتفاق عادی است، در مجلس ششم که یکی از مجلس های بدی بود اتفاقات خوبی نیفتاد و عده ای که می خواستند قانونی را در رابطه با مطبوعات تصویب کنند با حکم حکومتی رهبر مواجع شدند و در مجلس تحصن کردند و حاضر نبودند حرف رهبری هم گوش دهند و آن ها دوباره می خواهند وارد مجلس شوند که ما نخواهیم گذاشت عده ای که از رهبری پیروی نمی کنند و مجلس را به بی راهه می کشند وارد مجلس شوند،بلکه باید مجلس اسلامی داشته باشیم و بعضی اوقات مجبوریم از بد و بدتر بد را انتخاب کنیم و به همین دلیل خیلی ها از ما ناراحت هستند که چرا ما را انتخاب نکردید و ما می گوییم نمی خواهیم بدتر را انتخاب کنیم بد را انتخاب می کنیم.

خانم امیری: اصلاح طلب ها در همین نظام و مردم رشد کردند و نگاه شان ملی است و نباید جناح و سلیقه ای را حذف کرد

خانم مرضیه امیری عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان بیان داشت: با اين چنين رد صلاحيتهايي، حق الناس، زير پا گذاشته شده است به نظر من بعضی از مسائل عنوان شده براي رد صلاحیت افراد منصفانه و عادلانه نبوده است .عقلا کساني که خلاف کرده اند ، سوابق مخدوشي دارند و ... باید رد صلاحیت شوند و اگر رد صلاحيت ها بر اساس الگويي منطبق با روح قانون اساسي اتفاق نيفتيد آنگاه باعث تضعیف نظام می شود .براي مثال کسی که جنگ رفته و جانباز است چرا رد صلاحیت شده ؟ آن هم به بهانه التزام نداشتن به جمهوری اسلامی و يا رهبري!آیا زمانی که سالها جان بر كفانه به جبهه هاي جنگ مي رفتند به انقلاب و اسلام و رهبري اعتقاد و التزام نداشتند ؟! مردم در مقابل اين اقدامات چه قضاوتي می کنند؟براي آنها سوال پيش نمي آيد كه چرا چنين انسانهايي از نظر هيات هاي اجرايي و نظارت رد شده اند؟


امیری افزود: بسیاری از رد صلاحیت شدگان از نخبگان کشور هستند و کشور هزینه بسیاری صرف آموزش و پرورش آن ها نموده است .خیلی از مراكز خارج از كشور حاضرند با هزينه هاي هنگفت آنها را جذب كنند و به خارج ببرند و در مقابل در درون كشور ما متاسفانه آن ها را رد صلاحیت می کنیم که اين امر مي تواند باعث سر خوردگی نخبگان شده و موجب می شوددر طولاني مدت از توانايي هاي آنها محروم شويم.

وی اشاره کرد: نمایندگانی که در گذشته و این دوره وارد مجلس شده اند چه کردند آیا توانستند حق مردم خوزستان را بگیرند، آیا توانستند معضل آب و هوا، محیط زیست استان را بر طرف كنند؟آيا توانستند از انتقال هاي بي رويه ي آب جلوگیری کنند؟متاسفانه همواره در کمیسیون انرژي مجلس چندين نماينده از استان خوزستان وجود دارد و همين عزيزان رای به طرحی دادند که به وزارت نفت مجوز داد تا تالاب های خوزستان را براي اكتشاف و استخراج نفت خشک کرده و در آن ها حفاری کنند .اين امر در طولاني مدت موجب تاثير نامطلوب بر آب و هوا ، سلامت و محیط زیست استان خوزستان شده .

امیری گفت: در جمهوری اسلامی همه برابر هستیم و نمی توانیم بگوییم شخصي از دیگري مسلمانیش یا اعتقادش به اسلام و خدا و رهبري بیشتر یا کمتر است ،متر و معيار ما براي اين قضاوت چيست؟بر چه اساس سطح اعتقاد ديگران را اندازه گرفته ايم و آن را چگونه اينقدر كم ارزيابي كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه نمی توانند نماینده مجلس شوند درحاليكه اين افراد عليرغم تمام ناملايمات در ايران ماننده اند و با اعتقاد و التزام به قانون براي اعتلاي نظام اسلامي تلاش مي كنند .

وی در پایان تاکید کرد:حتي اگر فرض بگيريم كه گروه و جناحي در گذشته در تاكتيكهاي خود مرتكب اشتباه شده باشند بازهم اين دليل كافي براي آنها نيست.درست نيست بگوييم اين طيف دیگر نمي تواند در عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشد . امیدواریم که شورای نگهبان نگاه مثبتی داشته باشد و اصلاح طلبان كه در همین نظام و در ميان همين مردم رشد کرده اند و نگاه شان مبتني بر منافع ملی است بر اساس كنشهاي سلیقه ای حذف نشوند.


خوش کام: اگر فقط یک سلیقه وارد مجلس شود شرکت مردم در انتخابات کم خواهد شد

خانم  لیلا خوشکام عضو مجمع زنان اصلاح طلب و فعال سیاسی اظهار داشت: نباید رد صلاحیت ها موجب شود که مردم در انتخابات شرکت نکنند و من به عنوان یک شهروند که به سرنوشت کشورم علاقه دارم دوست دارم به کسی رای بدهم که با سلیقه، فکر و نظر من نزدیکتر است و امیدوارم که این اتفاق بیفتد و با مسائلی که پیش آمده 15 درصد از رد صلاحیت ها تایید شوند زیرا قانون گذار کشور باید شخصی باشد که ملی گرا و برای مردم کار کند و بر اساس قانون اساسی قاونی را تصویب کند.

خوشکام در ادامه افزود: اگر فقط یک سلیقه وارد مجلس شود شرکت مردم در انتخابات کم خواهد شد و باید دید در گذشته نمایندگان چه کاری برای کشور و استان انجام دادند و الان باید کسانی را انتخاب کینم که برای مردم کار کند و امیدوارم که این انتخابات شرایطی پیش آید که اعتماد به مردم باز گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار