شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
این هنرمند فعال در زمینه‌ی موسیقی تلفیقی اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، هیچ‌یک از اجراهای این دوره به‌شکل رقابتی نخواهد بود و هدف مسؤولان از برگزاری این رویداد فقط در جریان بودن انواع موسیقی در جشنواره‌ی موسیقی فجر است.


آرین کشیشی با اشاره به تنوع و گستردگی اجراها در بخش تلفیقی سی و یکمین جشنواه‌ی موسیقی فجر گفت: من با فرم و چیدمان گروه‌ها در این دوره از جشنواره کاری ندارم، اما آنچه درباره‌ی این دوره مهم است، حضور گسترده‌ی گروه‌های مختلف در بخش تلفیقی است. در این دوره فضای مناسبی برای موسیقی تلفیقی ایجاد شده است.

این هنرمند فعال در زمینه‌ی موسیقی تلفیقی  اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، هیچ‌یک از اجراهای این دوره به‌شکل رقابتی نخواهد بود و هدف مسؤولان از برگزاری این رویداد فقط در جریان بودن انواع موسیقی در جشنواره‌ی موسیقی فجر است.

او فراغ بال و آسودگی فکر را مهم‌ترین عامل در تولید کارهای با ارزش در زمینه‌ی موسیقی دانست و ادامه داد: انتظار شخصی من این است که ما به‌عنوان موزیسین‌های جوان لااقل در اجراهایی که در سالن‌های کوچک با امکان حضور حداکثر 300 نفر تماشاچی داریم، دغدغه‌های چندانی نداشته باشیم و بتوانیم به اجرای هرچه بهتر برنامه، فکر کنیم. متأسفانه در بسیاری از موارد، یک موزیسین به جای تمرکز روی کار هنری‌اش، مجبور است به علت نبودن تمهیدات لازم در برگزاری یک اجرای خوب، زمان و فکرش را روی بلیت‌فروشی، هماهنگی‌های مورد نیاز سالن و کارهایی بگذارد که ارتباط چندانی به هنر موسیقی ندارد.

کشیشی امکانات سخت‌افزاری مانند امکانات صدایی سالن و برقراری نظم در اجرا را به‌عنوان حداقل‌های مورد نیاز برای یک برنامه خوب دانست و با تأکید بر لزوم فراهم آمدن این امکانات در جشنواره، گفت: شرایط ایده‌آل برای هر کسی که در عرصه‌ی موسیقی کار می‌کند، این است که از سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای هرچه بهتر یک برنامه اطمینان داشته باشد و با خیال راحت به جای‌جای دنیا سفر کند و موزیکش را در جشنواره‌های مختلف برای مخاطبان همه‌ی کشورها به اجرا درآورد.

این هنرمند اظهار کرد: جشنواره در این دوره هنوز به مرحله‌ی اجرا نرسیده تا این امکان برای ما فراهم باشد که درباره کیفیت و درصد تحقق اهدافمان صحبت کنیم. به هر شکل، آرزوی من ادامه‌ی روندی است که به نظر می‌رسد در دوره‌ی اخیر جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. شرایط این روزهای موسیقی لااقل در بخشی که ما در آن فعالیت می‌کنیم، این‌گونه است که تمام بچه‌ها به هم کمک می‌کنند تا برنامه‌ها به بهترین شکل اجرا شود و هر کدام از ما در روز اجرا بهترین باشیم. البته باید در انتظار نتایج بمانیم و اظهار نظرها را به پایان جشنواره‌ی فجر واگذار کنیم. با این توضیح، اولین چیزی که بیش از همه برای جشنواره‌ فجر مهم است، ایجاد انگیزه در دل موزیسین‌ها است.

او همچنین وجود بخش جوایز در جشنواره را یک ابزار انگیزه‌ساز میان موزیسین‌ها دانست و با تأکید بر این‌که روند داوری‌ها در دوره‌های قبل به بازنگری و اصلاح نیاز دارد، افزود: اگر بخش داوری همچنان برقرار بود و به نفرات برگزیده جوایزی اهدا می‌شد، البته به شرطی که در روند کاری موزیسین‌های شرکت‌کننده در این بخش برای دوره‌های بعد تغییر می‌کرد و آن جایزه در عالم موسیقی اعتبار قابل قبولی داشت، می‌توانست مثبت باشد و در رشد کیفی سطح موسیقی در کشور تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

کشیشی در این‌باره بیان کرد: رسیدن به چنین شرایطی ابتدا نیازمند داشتن داوران متخصص و مسلط بر گونه‌ها و ژانرهای موسیقایی است که حضور هنرمندان درجه یک و صاحب‌سبک می‌تواند درجه و اعتبار هنری لازم را به همراه داشته باشد. در این صورت جایزه‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر اعتبار لازم را خواهد داشت و داوران با تسلط لازم بر نوع موسیقی که در آن به داوری مشغول‌اند، در نهایت عدالت، بهترین موزیسین را برای دریافت جایزه انتخاب می‌کنند.

او در بخش پایانی سخنانش نیز گفت: هر اندازه این جایزه معتبرتر شود، بر بالا رفتن سطح کیفی کارها اثرگذار خواهد بود، زیرا یک جایزه با اعتبار خوب در عالم موسیقی برنده را به تلاش و کوشش ترغیب می‌کند تا در دوره‌های بعد هم آن جایزه را از دست ندهد و کسانی را که نتوانسته‌اند جایزه را به‌دست آورند به تلاش بیشتر تشویق می‌کند تا بتوانند در دوره بعد آن جایزه را به نام خودشان کسب کنند.

وی اضافه کرد: البته این اثرگذاری مثبت فقط به بخش آلبوم محدود نمی‌شود و می‌تواند تأثیر خود را در با کیفیت‌تر شدن اجراهای صحنه‌ای نیز داشته باشد، چون هنرمندانی که در زمینه‌ی موسیقی کار می‌کنند و می‌خواهند در معتبرترین جشنواره‌ی موسیقی کشورشان حاضر شوند، قطعا تمرینات بیشتری انجام خواهند داد و می‌توانند این آمادگی را تا زمان جشنواره حفظ کنند و در ایام جشنواره در سطح کیفی خوبی به‌لحاظ موسیقایی قرار داشته باشند. در نتیجه سطح اجراهای صحنه‌ای در طول سال و در ایام جشنواره بالاتر خواهد رفت و مخاطبان موسیقی در کشور اجراهایی را با کیفیت قابل قبول شاهد خواهند بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار