شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
2 کیلومتر جاده نیاز به آسفالت دارد. وقتی متوجه موقعیت روستای شیمن شد، سراغ جاده توریستی عشایری فالح- بازفت-دینارون راگرفت که خود نیز شیمن رافراموش نمودم.آقای مدیرکل از این که برای این جاده ردیف بودجه ای گرفته بود بسیارخوشحال بود و باشوق تمام می گفت دستگاه های راه سازی ما اکنون مشغول کار در این مسیر هستند.
شوشان-در طول چهار دهه ای که از خداوند عمر گرفتم بهترین دوران خاطرات زندگیم در سنین نوجوانی بوده؛ آن هم درسه سال متوالی اوایل دهه 60 که با ایل کوچ نمودم.

روستای ما شیمن یکی از روستاهای بخش سوسن شهرستان ایذه می باشد،بخش سوسن بیش از 100 روستا دارد که با تعداد روستاه های بعضی از استان ها برابری می کند، این روستا نسبت به سایر روستاهای استان خوزستان به چهارمحال و بختیاری نزدیک تر است، موسم کوچ که اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت بود فرا می رسید، این سنت سالیانه اکثر اهالی روستابود، از محل قشلاق تا ییلاق اجدادی مان تقریبا بین 5 تا 7 شبانه روز در راه بودیم، کوچ ایل نیز تابع قوانین خاص خود بود، زمان حرکت، توجه به شرایط آب وهوایی، نبود مشکل کلی برای فامیل؛ همه اینها در زمان کوچ ایل موثر بودند. مسیر ایل که قاعدتاً بایستی راحت ترین و کوتاه ترین مسیر انتخابی باشد، ایلراه بسیار صعب العبور و طاقت فرسا بود، روز دوم حرکت از روستای ما به روستای فالح می رسیدیم. از فالح سختی مسیر بیش تر می شد. یکی از مسیرهای طولانی و خسته کننده مسیری بودبنام ره درازی،که ازطولانی مسیربومیان این نام رابرگزیده بودنددراین مسیرحیوانات عشایرکه ضعیف بودندازحرکت بازمی ایستادندوبقول ما پیِ میزدندوناچاراًدرهمان مسیررهامیشدندکه اغلب طعمه جانوران درنده میشدند،شب سوم ایلراه به منطقه ای بنام سیسدون میرسیدیم تقریباًیکی ازمرتفع ترین مسیرایلراه بودواین منطقه ازسخترین مناطق اطراق ایل بودمنطقه ای سرشارازخطرات متعددشامل سارقین احشام،فراوانی جانوران درنده وازهمه بدترشرایط آب وهوایی منطقه ،کهنسالان ایل مدام این خطرات رابه جوانترهای ایل گوشزد مینمودند،کمترسالی بودایل دچارحادثه نمیشدکه بیش ازهمه اصابت رعدوبرق برچوپانان وازبین رفتن خودواحشامشان بود،همه باترس ودلهره شب رابه ناچاردراین مسیرمیگذراندند،عبورازمنطقه سیسدون وگردنه صعب العبورباناباکمترین هزینه برای عشایرنویدییلاقی خوب رامیدادپس ازعبورازاین مسیرها به منطقه بازفت که جزچهارمحال وبختیاری میباشدمی رسیدیم اطراقگاه بعدیمان درساحل رودخانه بازفت بودکه آن ساحل را،گدارمیگفتنددرآنزمان رودخانه بازفت ودرفصل بهاربسیارپرآب بودوسیله عبورازعرض رودخانه بازفت تنهاوسیله ابتدایی بنام کلک بود،کلک ازچندپوست دباغی شده گوسفندان بودکه بابادکردن آنهاوبستن آنهادرزیرتعدادی چوب تشکیل یافته بود،گداردرفصل کوچ مدام شلوغ بودبایستی عشایربنوبت وحتی بامعطلی، مختصراثاثیه وخودباهمین کلک هاوتوسط ملوانان بومی منطقه عرض رودخانه راطی مینمودندعبورازاین رودخانه وبااین حداقل وسیله نیزعاری ارحادثه نبود،احشام ایل ازمسیری بنام پل خداآفرین ردمیشدند، پل خداآفرین که یکی ازمظاهرشاهکارخلقت وطبیعت بود-رودخانه بازفت بطول بیش از700متربصورت طبیعی زیرزمین ردمیشد-این پل باگداربیش از10کیلومترفاصله داشت،مادیگروارداستان چهارمحا ل وبختیاری شده بودیم وتاوارگه ییلاقی اجدادمان کمترازیکروزراه مانده بوداگرچه پس ازطی این مسیربه ییلاق میرسیدم وباافراشتن سیاه چادرهایاهمان بهونهادرکناربرفهاخستگی طی طریق ازتن عشایرخارج میشدولی خطرات راه ومسیرایلراه همواره درکمین عشایربوده است،درسالیان اخیرجاده های متعددی ساخته شده ولی این مسیرهمواره بعنوان یک ایلراه وکوتاهترین مسیربه ییلاق مدنظرعشایربوده است وآرزوی دیرینه اهالی بخش سوسن شهرستان ایذه بازگشایی این جاده توریستی وعشایری میباشد،دقیقاًچهارسال پیش درچنین روزهای باتفاق یکی ازکاندیدای مجلس به منطق عشایری بخش سوسن رفته بودیم مهمترین خواسته اهالی این مناطق بازگشایی این جاده بوده است،اگرچه این کاندیدمحترم به مجلس رایافت ومیدانم بیشترین دغدغه این نماینده محترم درآن منطقه پیگیری  احداث همین جاده بودکه سال گذشته باپیگیری نماینده محترم ومدیرکل محترم راه ومسکن شهرسازی باحضورمعاون محترم وزیرمربوطه این مهم به وقوع پیوست وبارقه امیداهالی منطقه دوچندان شدوکارمسیرشکافی واحداث جاده شروع گردید.
برایم خیلی جالب بودچندوقت پیش جلسه ای باحضورتعدادی مسئولین خدمت مدیرکل محترم راه مسکن وشهرسازی بودیم ایشان میزبان بودند پس ازاتمام جلسه وبدرقه مدیرکل محترم ازمهمانان ،عکسی ازجاده روستایمان همان شیمن رانشان مدیرکل دادم گفتم اهالی این روستاالتماس دعادارند2کیلومترجاده بیشترنیست نیازبه اسفالت دارد وقتی متوجه موقعیت روستای شیمن شدسراغ جاده توریستی عشایری فالح- بازفت-دینارون راگرفت که خودنیزشیمن رافراموش نمودم آقای مدیرکل ازاینکه برای این جاده ردیف بودجه ای گرفته بودبسیارخوشحال بودوباشوق تمام میگفت دستگاههای راه سازی مااکنون مشغول کاردراین مسیرهستند،گرچه میدانم جاده های خوزستان همه نیازبه کاردارندومتوجه بارسنگین تصادفات دراین جاده هستم ولی مهندس رحمانی که خودنیزبامشکلات عشایرآگاه هستندبه آینده این جاده ودرراستای شکوفایی منطقه وکاهش مشکلات اهالی منطقه خوش بین هستند،امیدوارم نماینده آتی شهرستان ایذه وباغملک –هرعزیزی که باشد-باحمایت وپیگیری مدام خوداین مهم به سرانجام برسد.وهیچوقت شاهدگرفتارشدن عشایردرکولاک سال85نباشیم حادثه ای که منجربه مرگ 5نفرازاهالی یک خانواده درنزدیکی همین ایلراه شد.           

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار