اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۵

 

سیدعلیرضاشریفی

مقایسه ی اهمیت و نتیجه ی بازی آلمان (غربی) و اتریش که در مرحله ی مقدماتی جام 1982 برگزار شد با دیدار آرژانتین و پرو که در مرحله ی یک چهارم پایانی جام 1978 انجام گرفته بود بیانگر آن است که کدام بازی شایسته ی عنوان « مشخص ترین تبانی قرن » می باشد.

عادل فردوسی پور برای علاقه مندان فوتبال نامی آشناست. گزارشگری که به رغم نداشتن فن بیان مناسب ؛ به سبب سواد و هوش بالا و جسارت مثالزدنی و به واسطه ی ارائه ی اطلاعات حاشیه ای که به مخاطبان می دهد _به حق _جایگاه نخست را در میان همکاران خود یافته است.

این مجری محبوب اما نقطه ضعفی بزرگ همراه دارد.

عادل اگرچه به خاطر تسلط به زبان انگلیسی ، با بهره گیری از اینترنت و دیگر منابع خارجی و داخلی ، اطلاعات روز را به خوبی ارائه می دهد ولی هرازگاهی که به بخش تاریخ فوتبال ورود می کند به واسطه ی اشتباهات فاحشی که مرتکب می شود ، درنظر مخاطبان آگاه به تاریخ فوتبال ، این عیب خود را عیان می سازد.

تازه ترین نمونه ی اشتباهات او را در دقیقه ی 25 گزارش بازی آلمان و هلند (یورو2012) شنیدیم.

بیست دقیقه به پایان روز بیست وچهارم خردادماه باقی مانده بود که مخاطبان برنامه ی جام چهاردهم از زبان عادل فردوسی پور این اشتباه آشکار را شنیدند که طی آن عادل با اشاره به دیدار تیم ملی آلمان (غربی) با اتریش در جام جهانی 1982اسپانیا آن بازی را که با نتیجه ی ۱-۰ به سود اتریش وحذف الجزایر به سرانجام رسید«مشخص ترین تبانی قرن» قلمداد کرد.ضمن آن که بازی را هم آلمان و الجزایر اعلام کرد.

بر آگاهان فوتبال پوشیده نیست که مشخص ترین والبته کثیف ترین تبانی قرن چهارسال پیش از این بازی  در مرحله ی یک چهارم پایانی جام جهانی آرژانتین رقم خورد که شرح آن در پی می آید.

مرحله ی یک چهارم پایانی بازی ها در یک ساعت و هم زمان برگزار نمی شد و بدین ترتیب تیم هایی که در ساعت دوم بازی خود را برگزار می کردند با آگاهی از نتیجه ی بازی نخست به میدان می رفتند .

همین امر ایجاد شک و سؤظن می کرد و نمونه ی آن نیز سرانجام رخ داد و رفتن آرژانتین به بازی پایانی با بدبینی و تردید جهانیان توأم گردید.

بازی های مرحله ی یک چهارم پایانی آن جام در دو گروه چهار تیمی برگزار می شد و تیم های نخست هر گروه مستقیم در بازی پایانی حضور می یافتند.

تیم ملی برزیل در گروهی که علاوه بر آرژانتین (میزبان) لهستان و پرو را در برابر خود می دید همه ی مسابقاتش را بدون باخت به سرانجام رساند.

هنگامی که در آخرین بازی اش در این مرحله تیم لهستان را با نتیجه ی 3-1 از پیش رو برداشت برای صعودش به آوردگاه پایانی جشن پیروزی ترتیب داد به ویژه آن که 6 گل زده و1 خورده در کارنامه ی خود داشت و این در حالی بودکه دیگر رقیبش یعنی تیم آرژانتین در شرایطی به مصاف پرو در آخرین بازی گروه می رفت که تنها 2 گل به رقیبان این مرحله زده بود و برای صعود به عنوان تیم نخست باید تیم پرو را با اختلاف بیش از 4 گل شکست می داد و این در حالی بود که تیم پرو «کوبیلاس»یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال و نفر اول جدول گلزنان آن جام  ( تا آن مرحله و به همراه رنسن برینگ هلندی )  را در ترکیب داشت هر چند که حضور یک دروازه بان آرژانتینی الاصل به نام «رامون کوئی روگا» در ترکیب تیم پرو احتمال تبانی را در اذهان تقویت می کرد.

هنگامی که کوتینهو ؛ مربی تیم برزیل در جمع خبرنگاران از بازی پایانی سخن می گفت ؛ خبر گل نخست آرژانتین به پرو را دریافت کرد و در پی آن 5 گل دیگر ! باعث شد که آرژانتین با حساب 6-0 پرو را شکست داده و به آوردگاه پایانی برسد و با شکست هلند قهرمان جام لقب بگیرد و تیم نگون بخت برزیل ـ بدون باخت ـ عنوان سومی مسابقات را کسب نماید.

مقایسه ی اهمیت و نتیجه ی بازی آلمان (غربی) و اتریش که در مرحله ی مقدماتی جام 1982 برگزار شد با دیدار آرژانتین و پرو که در مرحله ی یک چهارم پایانی جام 1978 انجام گرفته بود بیانگر آن است که کدام بازی شایسته ی عنوان « مشخص ترین تبانی قرن » می باشد.

گفتنی است که بردتیم آلمان(غربی) در آن بازی موجب رویارویی آن تیم با انگلستان و اسپانیای میزبان در مرحله ی یک چهارم پایانی شد در صورتی که اتریش دیگر تیمی که به همراه آلمان (غربی) صعود کرده بود درآن مرحله با تیم های ایرلندشمالی وفرانسه همگروه گردید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار