شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در کارگاه کشوری خدمات کاهش آسیب مواد محرک گفت: لازم است در سیاست گذاری های کشوری، توجه ویژه ای به پیشگیری از مصرف و همچنین کنترل و درمان عوامل ناشی از مواد محرک شود

سه شنبه 4 اردیبهشت ماه 94، کارگاه آموزشی کشوری خدمات کاهش آسیب مواد محرک با همکاری صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مبارزه با مالاریای سازمان ملل با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، مهندس لامی زاده جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و جمعی از کارشناسان سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سالن همایش هتل پارس اهواز برگزار شد.

دکتر اسماعیل ایدنی در این مراسم ضمن تسلیت فرار رسیدن ایام فاطمیه، گفت: سلامت تاجی بر سر افراد سالم هست و فقط کسانی این تاج را مشاهده میکنند که بیمار هستند. از نظر سازمان جهانی بهداشت، سلامت فقط نداشتن بیماری نیست بلکه برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد است و نداشتن بیماری به عنوان سلامتی محسوب نمی شود.

ایدنی افزود: در صحنه عمومی جامعه، سلامت دچار چالشهای بسیار زیادی است و شاید تنها حوزه ای که در جامعه نیاز به همکاریهای فرابخشی بسیار زیادی دارد، حوزه سلامت است، زیرا تنها 25 درصد عوامل موثر بر سلامت در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تعریف می شود و 75 درصد دیگر در گرو همکاریهای فرابخشی است و حل مشکلات حوزه سلامت بدون مداخلات مناسب در برنامه ریزی های کلان توسعه ای کشور امکان پذیر نیست.

رئیس دانشگاه ادامه داد: امروزه کشورهای در حال توسعه در معرض سه نوع اپیدمی قرار دارند، اول بیماریهای غیر واگیر به دلیل افزایش روند زندگی ماشینی، دوم اپیدمی بیماریهای واگیر دار و سوم اپیدمی آسیب های اجتماعی که حاصل توسعه نامتوازن در کشورهای در حال توسعه است و باعث بوجود آمدن حاشیه نشینی در اطراف شهرها شده است.

وی افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی مشکلات زیادی از جمله اعتیاد، خشونت، طلاق و مسائل بیکاری مطرح است که سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند که با سیاستهایی که در حوزه کنترل مواد مخدر اعمال شده است و همچنین فعالیت های فرهنگی که در این زمینه ها صورت گرفته روند اعتیاد به مواد مخدر و محرک ثابت مانده است که در گام بعدی کاهش میزان مصرف مواد در دستور کار قرار دارد.

ایدنی تصریح کرد: امروزه میزان بروز اعتیاد به مواد مخدر و محرک در اقشار جوان و افرادی که میانسال و سالمند هستند در حال تغییر است و این تغییرات ناشی از بسیاری از سیاست هایی است که در سطح جهانی و ملی انجام می شود.

رئیس دانشگاه در پایان گفت: یکی از عوامل بروز رفتارهای پرخطر، تصادفات رانندگی، افزایش شیوع بیماریهایی مانند ایدز و عفونت هایی مانند هپاتیت، مصرف سوء مواد محرک است که این مصرف ناشی از غفلت در کنترل این مواد است، زیرا در سالیان گذشته بیشتر تمرکز بر روی موادی بوده که عمدتا" بطور کلاسیک مخدر تعریف می شدند و لازم است در سیاست گذاری های کشوری توجه ویژه ای به پیشگیری از مصرف و همچنین کنترل و درمان عوامل ناشی از مواد محرک در کشور شود.









نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار