شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت در کارگاه آموزشی کشوری خدمات کاهش آسیب مواد محرک عنوان کرد: کاهش مرگ و میر میتلایان به اعتیاد نشان می دهد با وجود همه نگرانی ها، برنامه هایی که برای توانمند سازی جامعه پیش بینی و اجرا شده، موفق آمیز بوده است

سه شنبه 4 اردیبهشت ماه94، کارگاه آموزشی کشوری خدمات کاهش آسیب مواد محرک با همکاری صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مبارزه با مالاریا سازمان ملل و با حضور دکتر علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، مهندس لامی زاده جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و جمعی از کارشناسان سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سالن همایش هتل پارس اهواز برگزار شد.

دکتر علیرضا نوروزی در این همایش گفت: مرگ و میر مبتلایان به اعتیاد در کشور نسبت به گذشته روند کاهشی داشته به گونه ای که از 4500 مورد مرگ در 15 سال پیش، به 2900 واقعه مرگ در سال 93 رسیده است.

وی افزود: این موضوع نشان می دهد که با وجود همه نگرانی ها، برنامه هایی که برای توانمند سازی جامعه پیش بینی و اجرا شده، موفق بوده است و امید است که این روند کاهش ادامه یابد.

نوروزی ادامه داد: نگرانی در خصوص مواد محرک وجود دارد که هنوز خطرات آن به اندازه مقدار واقعی آن شناخته نشود و افراد به اشتباه تصور می کنند که خطر مواد متا آمفتامین(شیشه) کمتر از مواد افیونی مثل تریاک و هروئین است.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: متا آمفتامین یک ماده سنگین با عوارض فوق العاده شدید است که عوارضی از جمله مشکلات روانشناختی شدید مانند جنون و رفتارهای پرخطر و خطر انتقال عفونت های منتقله از راه جنسی مثل اچ آی وی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر روند مصرف مواد محرک در کشور، بر طبق نظر صاحب نظران ثابت مانده است، افزود: بیشتر افراد از متا آمفتامین استفاده نمی کنند با وجود این برخی از افراد گرفتار شده اند و مصرف آنها به حد وابستگی رسیده که باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نوروزی در خصوص درمان افراد مصرف کننده مواد محرک و مخدر اظهار داشت: این افراد باید به مراکز تخصصی دانشگاهی و مراکز سرپایی روانشناختی جامع دارای مجوز از وزارت بهداشت مراجعه کنند.

وی در ادامه به وضعیت اعتیاد در بین زنان اشاره کرد و افزود: بر اساس یک مطالعه در سال گذشته، 97 درصد زنان هیچ ماده غیر قانونی استفاده نکرده اند یعنی سه درصد زنان، حداقل یک ماده غیر قانونی استفاده کرده اند که در تلاش هستیم مراکز خاص ترک اعتیاد زنان را افزایش دهیم.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت در پایان به اهداف برگزاری این کارگاه سه روزه اشاره کرد و گفت: این کارگاه در جهت تقویت ظرفیت مراکز دانشگاهی و گذری ترک اعتیاد برای ارائه برنامه های کاهش آسیب مواد محرک از تاریخ چهارم تا ششم اسفند در هتل پارس اهواز برگزار می گردد
.







نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار