شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶

شوشان: كارشناسان دانشگاه علوم پزشكي اهواز، نسبت به جايگزين كردن غذاهاي فست فودها با غذاهاي سنتي هشدار دادند .

كارشناسان معتقدند مصرف بيش از اندازه غذاهاي فست فود سلامتي مصرف كننده را به خطر مي اندازد و خسارت مالي و جسمي جبران ناپذيري را بر پيكره خانواده و جامعه تحميل مي كند .

همانطور كه مي دانيم امروزه شايد بيشتر مسموميت هاي غذايي ايجاد شده در افراد، به دليل تغيير عادت ها و فرهنگ غذايي در نسل جديد، دغدغه‌ ها، مشغله‌ های کاری، تفنن، سرگرمي و تغيير ذائقه ها است كه در افرادي كه بيشتر از غذا هاي آماده مصرف مي كنند، مشهود است كه اين قبيل افراد بجاي اينكه به اهميت و سلامت غذايي كه از آن استفاده كنند توجه كنند، به دنبال طعم و شكل غذا هستند و در اين ميان ارائه دهندگان غذاهاي آماده در يك مسابقه پنهان به دنبال تحريك ذائقه ها و ارائه طعم هاي جديد براي فروش، سود بيشتر و جذب مشتري براي رستوران ها و مكان هاي عرضه محصولات غذايي خود هستند.

بر اساس اين گزارش متوجه مي شويم كه غذا خوردن در خارج از منزل امری بديهي و اجتناب‌ ناپذیر است، چه برای خانواده ها كه در روزهاي تعطيل آخر هفته و در ديگر روزها به رستوران هاي مي روند و از غذاهاي آماده استفاده مي كنند و چه براي کارمندان، کارگران، دانشجویان و کسانی که شغلی ثابت در یک محل ندارند و مجبورند مدام از جایی به جای دیگر بروند و از روی اجبار غذا خوردن بيرون از خانه را ترجيح دهند.

در اين زمينه با خانم دكتر اعظم توسركاني كارشناس اطلاع رساني دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز، گفتگو كردم.

وي در اين زمينه مي گويد: امروزه مصرف غذاها بيرون و رستوران ها خيلي افزايش يافته است و در اكثر موارد به عنوان تفريح تلقي مي شود.

كارشناس اطلاع رساني دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز، تاكيد كرد: قبل از اين كه در رستوراني بنشينيد، دقت كنيد آيا ظاهر رستوران تميز و بهداشتي است يا خير، اگر تميز و بهداشتي به نظر نمي رسد در آن رستوران به هيچ عنوان غذا نخوريد.

دكتر توسركاني با بيان اينكه دقت كنيد غذايي كه سفارش مي دهيد گوشت يا تخم مرغ نيم پخته نداشته باشد، تصريح كرد: اگر از اين موارد مطمئن نيستيد سوال كنيد و همواره غذاهاي كاملا پخته شده سفارش دهيد، زيرا تنها پخته شدن كامل غذا مي تواند باكتري ها را از بين ببرد.

وي افزود: سعي كنيد به جاي ساندويچ ها و غذاهاي مشابه با محتواي سرد مثل (هات داگ، گوشت يا مرغ سرد)، غذاهاي دوباره گرم شده اي كه تا دماي بخار داغ شده اند سفارش دهيد.

اين كارشناس غذايي با بيان اينكه دقت كنيد غذايي كه براي شما آورده مي شود كاملا داغ باشدو در غير اين صورت از خوردن آن خودداري كنيد، اظهار داشت: هنگامي كه غذاي پخته شده داغ خريداري مي كنيد، آن را ظرف دو ساعت مصرف كنيد و يا آن را در فر با دماي برابر يا بالاتر از 74 درجه سانتي گراد نگهداري كنيد تا از رشد باكتري ها جلوگيري شود.

توسركاني با اشاره به اينكه چنانچه غذاي خريداري شده را داخل خودرو حمل مي كنيد آن را سريع به منزل برسانيد و داخل يخچال بگذاريد زيرا دماي داخل خودرو بسيار بالاست، خاطرنشان كرد: اگر غذايي بيشتر از دو ساعت بيرون از يخچال بود آن را دور بريزيد.

خانم مهندس اعظم شمشيري كارشناس مركز اطلاع رساني و رسيدگي به شكايات مديريت نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز در اين زمينه مي گويد: برخلاف پدر و مادرهاي ما که چندان اشتياقي به رفتن به اين رستوران ها را ندارند جوانان و نوجوانان ترجيح مي دهند که به سراغ انواع ساندويچ ها و پيتزاها بروند تا غذاهاي سنتي.

وي با بيان اينكه اين روزها کمتر جواني است که رستوران هاي فست فود را نشناسد و با دوستان خود به آن ها سر نزده باشد، تصريح كرد: فست فودها يا غذاهاي آماده، غذاهايي هستند که خيلي آسان و سريع تهيه مي شوند و در رستوران ها با همين نام عرضه مي شوند.

شمشيري خاطرنشان كرد: رستوران هاي فست فود دو شاخص اصلي دارند يکي آن که غذا پس از سفارش خيلي سريع آماده مي شد و با حداقل امکانات به مشتري ارائه مي شود و غذاهايي نظير پيتزا، انواع ساندويچ، هات داگ، چيپس و پنير و مرغ سرخ کرده که معمولا در کنار آن ها سيب زميني سرخ کرده و تنوري و انواع سالاد کلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات ميل مي شود. غذاهاي فست فود راحت تري مانند سمبوسه نيز وجود دارد که پس از خريداري از مغازه در حال راه رفتن ميل مي شوند.

وي با بيان اينكه خوردن اين غذاها، شيوع عادت هاي بد مانند پرخوري، کم تحرکي و سريع خوردن به اثرات مضر فست فودها بر سلامتي انسان مي افزايد، اظهار داشت: فست‌فودها، چه خوب چه بد، چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید، واقعیت دنیای امروز هستند و رژیم غذایی ما را تغییر داده‌اند.

اين كارشناس غذايي تصريح كرد: این غذاها در صورت تولید و استفاده نامناسب می‌توانند سبب ایجاد مسمومیت غذایی نیز شوند.

كارشناس مركز اطلاع رساني و رسيدگي به شكايات مديريت نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز، با اشاره به اينكه مسمومیت‌های غذایی ممكن است در اثر عوامل فیزیكی، شیمیایی و بیولوژیكی ‌ایجاد شود، تاكيد كرد: مسمومیت‌های غذایی به ‌شدت سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند كه از اين قبيل سالمندان، زنان باردار، كودكان و افرادی كه در سیستم ‌ایمنی خود دچار نقص هستند، از آسيب پذيرترين افراد مي باشند.

شمشيري با بيان اينكه اولین قدم در جلوگیری از ‌ایجاد مسمومیت غذایی ‌این است كه اطلاعات خوب و جامعی از اصول ‌ایمنی غذایی، خطرات تهدیدكننده ‌ایمنی غذایی، ریسك‌ها و ‌اینكه چگونه‌ این خطرات را كنترل و برطرف كنیم، داشته باشیم، افزود: ابتدا غذایی كه مورد استفاده مصرف كننده قرار می‌گیرد، باید برای مصرف مناسب باشد و كمترین میزان آلودگی را داشته باشد و مصرف‌كنندگان نیز نقش حیاتی خود را با افزایش دانش و به‌كارگیری اصول بهداشتی ‌ایفا می‌كنند.

وي با بيان اينكه تاریخ مصرف را جدی بگیرید. بو، طعم و ظاهر محصولات تازه غالبا نشان دهنده كیفیت آنهاست، تصريح كرد: بسته‌بندی‌های آسیب‌دیده خطری برای فساد و مسمومیت است و یا حداقل باعث كاهش زمان نگهداری محصول می‌شود و وجود چنین محصولاتی باید به فروشنده اطلاع داده شده و محصول دور ریخته شود.

اين كارشناس غذايي تاكيد كرد: در صورتی كه غذا برای جذابیت، تزیین ‌شود مانند تهیه میز اردور، باید به دورچین غذاها دقت شود چرا كه بطور معمول ‌این مواد خام مصرف می‌شوند.

شمشيري تصريح كرد: افرادی كه از آلرژی‌های غذایی رنج می‌برند، در مكان‌های عمومی‌ باید بیشتر مراقب باشند.

گزارش / حسین عبدالعزیزی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار