شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
یادداشتی با عنوان"شوق کاذب رفراندم بازی" را از استاد نیک سرشت در سایت شوشان مطالعه کردم. ایشان در انتخاب موضوع تبحر داشته وبدلیل مطالعه عمیق و آشنایی با متون سیاسی-اجتماعی قلم شیوایی دارند.

عنوان یادداشت ایشان در مورد آقای قاضی پور نماینده اصول گرای ارومیه یکی از این موارد است. اما عنوانی که برای نقد بیانیه شورای اصلاح طلبان نوشت چنگی به دل نمی زند و با محتوای نوشتارشان همخوانی ندارد.

در این یادداشت اطلاعیه شورای اصلاح طلبان را مورد نقد قرار داده و بنده تایید مینمایم که در تبلیغات انتخابات باید ایجابی تبلیغ کنیم نه سلبی. به عبارتی تاکید و توصیه ما با شیوه ای مناسب در ترغیب و تشویق و جلب آرا برای کاندید یا کاندیداهای موردنظر خودمان باشد که در صورت جلب نظر اکثریت رای دهندگان خود به خود آن بعد سلبی نیز اتفاق می افتد. و نیازی به توصیه به رای دادن نیست. این کار عواقب سوء دارد که مجال توضیح نیست.

 اما با این قسمت از نوشتار ایشان مبنی بر اینکه توصیه کردن به رای ندادن به کاندیدی خاص راء ایشان را افزایش میدهد و یا توصیه به رای دادن به کاندیدای دیگری باعث کاهش رای وی میشود و از تعبیر دوستی خاله خرسه استفاده کرده اند،موافق نیستم چراکه: اگر بدلیل احتمال ریزش آراء کاندیدای مورد نظر نباید حمایت علنی کرد پس تبلیغات و به تبع آن وجود احزاب و تشکلها بی معناست.

 بیانیه یکی از دهها شیوه ی تبلیغات و جلب نظر دیگران است.لذا به استناد مطالب جناب نیک سرشت اعلام موضع و سخنرانی و دادن لیست باعث ریزش آراء میشود و باید از این کارها و بطور کل از تبلیغات و علنی کردن طرفداری وحمایت خود داری کرد. حال آنکه برعکس آن ثابت شده و در پایتخت و بسیاری از کلانشهرها اعلام حمایت یک طیف سیاسی از کاندیداهای خود نتیجه مطلوب داده بطوریکه سران این تشکلات نیز حیرت زده شده اند.

جزیی تر وارد بحث بشویم تا درستی نقد هویدا شود. اگر شما اعتقاد براین دارید که کاهش آراء آیت الله احمدی شاهرودی نتیجه ی این توصیه بوده بنده برعکس آن فکر میکنم و عرض میکنم اگر این بیانیه و حمایت تمام قد اصلاح طلبان نبود شانس ورود به خبرگان را ازدست میداد. و در مورد کاندیداهای مجلس نیز چنین است. اینکه هر سه نفر لیست اصلاح طلبان به مرحله دوم راه یافتند نتیجه ی همین موضع گیریها و طرفداری و حمایت اصلاح طلبان بوده است.

درضمن اگر کسی یا گروهی دارای یک تفکر و رویکرد است باید مواضع خودش را برای مردم روشن کند و بیانیه بدهد و سخنرانی کند و موضع بگیرد تا مردم تکلیف خودشان را بدانند. شترسواری و دولا دولا نمیشود. یکی به میخ و یکی به نعل درست نیست. شفافیت و صداقت و یک رنگی بهتر است. زیرکی خوب است اما حیله گری در اسلام جایی ندارد. هر حزب و تشکیلات سیاسی باید با داشتن سایت و روزنامه و استفاده از فضای مجازی بصورت قانونی و تشکیل میتینگ و سخنرانی و بیانیه و....

 مواضع خودش را در مورد امور جامعه بیان کند و در زمان امنتخابات هم بگوید ما با آن مواضع هم اکنون این افراد را مورد تایید و حمایت قرار میدهیم تا وارد مجلس شوند. اصلح طلبان نیز چنین کردند و حتی اگر پس از تایید عده ای بخشی یا اکثریت آنان وارد مجلس نشوند نیز ایرادی برآنان نیست. چراکه احزاب شکست میخورند و پیروز میشوند و باید همگان این را بپذیریم. اما بهم زدن قاعده بازی کاری است نادرست.

علی کرد- مدرس دانشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار