شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۲۹۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
سيد خلف موسوي در دو سال گذشته ثابت كرده است كه اگر حتي بر اساس فرمول هاي خاص خود اقدام به چيدمان نيروها مي كند ولي هيچ تعلق و علقه جناحي را به عنوان شاخصي تعيين كننده براي انتصاب يا عزل بكار نمي گيرد،
مهدي جعفري

شهرداري اهواز نهاد پارادوكسيكالي است، عمراني است اما هميشه مورد طمع سياست بازان بوده، هر چه پايش را از تنش هاي اجتماعي بيرون كشيده به عمد برخي كنشگران، دايره اي بسيط تر براي نقش آفريني او در بازي هاي اجتماعي پيش بيني كرده اند و حالا در آستانه سال نو، وقتي شيب حاشيه آفريني هاي سياسي و كشمكش هاي جناحي رو به پايين مي رود، كار در شهرداري بالا مي گيرد و طنز تلخي است كه تنش هاي وارد شده عمدتا منشايي برون متني داشته و همواره بر بدنه شهرداري تحميل شده است.

ميدان بازي در شهرداري و محل منازعات قدرت در پهنه اين نهاد اما شفاف تر از آن است كه دون كيشوت وار، آسياب بادي دشمن ديده شود يا ماست، سياه. با اين همه، بايد كمي از خبرسازي ها فاصله گرفته و تبييني به پيش رفت، تا معادله اي كه چندان پيچيده نيست، ساده به جواب برسد و برخي ابهامات را برطرف كرد.

نظير اينكه؛ چرا مي گويند شهرداري اهواز از شكست يا پيروزي برخي در انتخابات مجلس خشنود يا ناراضي است؟

پاسخ روشن است، كلاف سردرگم انتخابات مجلس دهم در شهر اهواز كه با ورود همه عناصر قدرت در دهه هاي گذشته به اندازه كافي پيچيده بود با راهيابي ليست اميد تازه نفس و سه نفر بازيگر سياسي داراي سوابق به اوج حساسيت و پيچيدگي رسيده است، بدون شك دور دوم انتخابات مجلس دهم در اهواز نفس گير و بستر اتفاقات مهمي است، حالا مي توان گفت فهم اين موضوع كه عقبه طراح نامزدهاي انتخاباتي علاقمند هستند پاي شهرداري به اين ماجرا كشيده شود چندان مشكل نيست!

اما به راستي چرا برخي آسمان و ريسمان مي بافند و علاقمند به درگير كردن نهاد شهرداري اهواز با انتخابات مجلس دهم هستند، سوالي كه مي تواند پاسخ هاي فراواني داشته باشد، برخي از آن ها را مرور مي كنيم.


يك به سوال اول؛ سيد خلف موسوي فرماندار بحران و شهرهاي سخت و پيچيده پس از ربع قرن صدارت سياسي در شهرهاي مختلف، فرمان عمراني نهاد خدماتي شهر اهواز را به دست گرفته است، او كه ساليان دراز مجري انتخابات هاي مختلف بود حالا بايد نظاره گر مي بود. پس نبايد شك داشت كه سيد خلف موسوي به خوبي با قوانين، حدود و صغور و محدوده عمل و منشور انتخاباتي كاركنان دولت و نهادها آشنايي داشته و به خوبي مي دانست شهرداري بايد از چه پرهيزد و ناپرهيزي هايش چيست! بنابراين شهرداري اهواز در طول انتخابات مجلس دهم علي رغم دارا بودن كانديدهاي صنفي ، مصداقي براي ورود به انتخابات نداشت چرا كه شهرداري داشت كه خود از كاربلدان وزارت كشور بوده است.

دو به سوال اول، هر چه تحليل هاي سفارشي را مرور مي كنيم كمتر مصداقي براي ورود شهردار به عرصه انتخابات مي يابيم، مگر روياپردازي و گمانه زني هايي كه تدارك ديده شده تا هدفي معكوس را باز مهندسي كند يعني فشارهايي آورده شود مبني بر اين كه شهرداري كانديدايي داشته كه علي رغم حمايت ها از صندوق خارج نشده پس حالا براي جبران مافات بايد به يك سمت خاص غش كند، اين كاربست شايد فريبنده و داراي قابليت عملياتي باشد اما بعيد است خبره اي چون سيد خلف به اين سادگي ها مغموم اين بازي هاي سياسي شود، بنابراين بهتر است دوستان با ارايه چنين تحليل هاي آبكي ملانصرالدين وار، چوب حراج به وجاهت خود در نزد افكار عمومي نزنند چرا كه عزم سيد خلف موسوي بر اجتناب از ورود به مساله انتخابات است.

سه به سوال اول، شهرداري اهواز با دارا بودن بيش از ده هزار پرسنل مستقيم و ده هزار ديگر به طور غير مستقيم، يكي از مهم ترين نهادهاي تاثيرگذار در معادلات شهر است، اين حجم نيروي انساني به طور طبيعي براي كنشگران سياسي و كارگزاران انتخاباتي وسوسه برانگيزاننده است به گونه اي كه طراحي هاي مفصلي مي كنند تا اين تراكم انساني را از حالت انفعال و جمود خارج كرده براي اهدافي خاص بسيج نمايند، سيد خلف موسوي با علم به اين دانسته است كه علي رغم فشارهاي فراوان در برابر چنين تحريك آسيب زايي مقاومت كرده است و به نظر مي رسد فضاسازي هاي اخير بايد در همين راستا ارزيابي شود، پس هر چه صداها بلندتر مي شود بايد بگوييم نشانه اي است براي استحكام دروني بيشتر شهردار موسوي.

سوال دو اما اين است، در روزهاي اخير برخي تغييرات درون سيستمي شهرداري به صحنه اي عجيب از برخي تاويل هاي غريب توصيف شده است، عده اي با هدفگذاري خاص بدون ذكر هيچ گونه سابقه و مصداقي، تغيير يك نفر را معادل يك رويكرد سياسي خاص قلمداد مي كنند كه در اين ميان ظلم مضاعفي به شهردار موسوي وارد مي شود، چرا؟

يك به سوال دو، براي انتصاب يك فرد به جناح سياسي خاص بايد جهت گيري فرد را در بزنگاه هاي حساس سياسي نظير انتخابات رياست جمهوري يا مجلس ارزيابي كرد كه آيا نوع نگاه او بر اساس تمكين به نظر آن جناح بوده است و يا خير، نا گفته پيداست وقتي فردي خاص در انتخابات رياست جمهوري و مجلس با كارت هايي مغاير با جناح مورد نظر وارد فضاي سياسي شده پس مي توان گفت انتصاب او به آن جناح تنها يك شوخي است.

دو به سوال دو، اگر به گفته دايه هاي دلسوزتر از مادر، شهرداري ارگاني اجرايي است پس عزل و نصب هايش هم بايد اجرايي و مبتني بر نظام حقوقي حاكم بر او تفسير و تحليل شود، نمي شود كه سر و دم تحليل را متغير بنويسيم و از خواننده انتظار داشته باشيم نمره بالايي به صداقت ما اعطا كند.

سه به سوال دو؛ سيد خلف موسوي در دو سال گذشته ثابت كرده است كه اگر حتي بر اساس فرمول هاي خاص خود اقدام به چيدمان نيروها مي كند ولي هيچ تعلق و علقه جناحي را به عنوان شاخصي تعيين كننده براي انتصاب يا عزل بكار نمي گيرد، ديديم كه انتصاب مديران مناطق سه و هفت شهرداري يا مدير سازمان پارك ها و سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و برخي مشاورانش را از ميان افراد متمايل به جناح اصلاحات برگزيده و از جناح مقابل نيز انتخاب هايي داشته است.
حال سوال كليدي اين است چرا شهرداري بدون آن كه بخواهد محور برخي تنش هاست و لازمه مديريت در آن، آموختن راه هاي عبور از بحران و طوفان است.

پاسخ اين پرسش هر چند تلخ اما واقع گرايانه است، شهرداري ها مركز ثقل تصميمات موثر بر زيست شهري هستند، نهادي برآمده از آراي عمومي، اين هم نفس بودن با راي و نظر مردم مي تواند تيغي دو لبه باشد، هم فرصت است به جهت سرمايه اجتماعي و سوخت راه انداز اين سرمايه و هم تهديد است به اين معنا كه تصميمات نقطه اي، نخبه اي و فني را به رويكردهايي عوامانه و پوپوليستي مبدل مي سازد.

شهرداري اهواز با مديريت آرام و بي تنش سيد خلف موسويت راهي تازه را گشوده، ثمرات اين مديريت در آينده نزديك به بار مي نشيند و بسياري از فشارها، تنش هاي تحميلي و فضا سازي ها به جهت جلوگيري از يك تغيير بزرگ آتي هستند، بگذاريم نسيمي كه آغازيدن گرفته، بوزد، اگر كنار نمي ايستيم يادمان باشد، طوفان هاي فردا همين نسيم نيمه جان امروزين بوده اند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
انتشار یافته: ۹
comment
comment
ميلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
comment
2
4
comment درود بر سيدخلف مقتدر
comment
شهروند
|
United States
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
comment
0
0
comment [...] به امید روزی که شخصی [...] و متخصص که درخور کلان شهر اهواز باشه به عنوان شهردار انتخاب بشه و دیگه شاهد انتخابهای سیاسی [...] نباشیم
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
comment
0
0
comment جناب اقاي نويسنده
بهتر است قدري بيشتر در خصوص موضوعات شهرداري تحقيق نماييد
اين مطالب ذكر شده هيچكدام با واقعيات همخواني ندارند
بنده سالهاي سال كارمند شهرداري اهواز بوده ام و كاملاً با ساختار شهرداري و نحوه انتخاب و گزينش افراد آشنايي دارم
و نگوييد به هيچ اراده و تصميم خاص مديران انتخاب مي شوند كه اگر مي شدند الان وضع شهرداري و شهر اين نبود كه امروز بسياري از سازمان هاي شهرداري در امور يوميه خود مانده اند
كدام حركت سازماني را روبه جلو مي دانيد بگوييد ما هم مطلع گرديم؟
وضع زيباسازي شهر
تاكسيراني
اتوبوسراني
پايانه ها
شهرداري كدام منطقه شاخص بوده و كارهاي بزرگ انجام داده است
كدام تغيير و تحول اساسي صورت گرفته
در حوزه امور اجتماعي و فرهنگي در كدام منطقه كارهاي كارشناسي انجام شده
انتخال [...] جوان بي تجربه كه شماها با هزارا بوق و كرنا از آن بت ساختيد چه گلي به سر مردم شهر زد
حتما مي خواهيد بگوييد اين انتصابات بدون هيچ رابطه اي انجام شده است
بارها گفته شده است كمتر با شعور سياسي و اجتماعي مردم بازي كنيد
comment
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
comment
0
0
comment چرا بحث ها بازتر نمیشه تا افکار عمومی بدانند در شهرداری و شورای شهر چه میگذره
comment
نیما
|
United States
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
comment
0
0
comment ایشان اگر هنری دارد یک قدم اساسی بردارد تمام اهواز پر از چاله چوله هایی است که براحتی ترمیم میشود و موجبات ازار مردم در رانندگی و بالاخص در بعد از بارندگی فراهم است سری به خیابان هفده و هجده پاداد بزند و ببیند اهواز چه خبر است
comment
نیما
|
United States
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
comment
0
0
comment بهتر بود فعالیت های عمرانی ایشان شمرده میشد
افتاب امد دلیل افتاب
خود دفاع نگارنده در حوزه سیاسی دلیلی دیگر است که ایشان گرفتار سیاست بازی است و بهتر بود حوزه عمرانی شهرسازی ایشان مورد دفاع قرار میگرفت
سری به خیابانهای شهر پس از باران بزنید دل مردم خون است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
comment
0
0
comment سلام ایشان که سیدخلف باشند مرد عمل است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
comment
0
0
comment ما كه هيچ اقتداري نديديم
comment
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
comment
0
0
comment انتخاب شهرداران باید به نفع شهر و شهروندان باشد، نه برای راضی نگه داشتن عده یا شخصی خاص تا بازخوردش به ضرر شهر و ساختار آن نباشد. [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار