شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱

این تیتر را به شکلی صریح و آن چنان که از یک روزنامه نگار انتظار می رود در نشستی با یکی از کاندیداهای نمایندگی مجلس عنوان کردم که در شرایط فعلی مردم «تغییر» را بیش از «تکرار» می پسندند. وی کاندیدایی مطرح و با اسم و رسم بود که در گردونه رقابت رای لازم را در مرحله نخست نیاورد و به دور دوم هم راه پیدا نکرد    .

نمی توان در اطلسی و منطقه ای زیست و پیام ها را نشنید و حلاجی شان نکرد. انتخابات خوزستان و نتایج دور اول رقابت های مجلس نهم این معنا را بخوبی تعبیر کرد به گونه ای که چهره هایی با دوره های متوالی نمایندگی از حوزه های انتخابیه مختلف استان نتوانستند به نصاب لازم برسند. نمایندگانی با چهار، سه و دو دوره نمایندگی و با موقعیت های ممتاز اجتماعی و خانوادگی و سوابق مشعشع آنچنانی   .

30 سال تجربه جمهوریت و شرکت در 30 فرآیند انتخاباتی مردم را زبده تر از قبل و اهل تشخیص کرده آنچنان که به هر شعاری دل خوش ندارند و با هر «حلوا حلوا گفتنی دهان شان شیرین نشود». نماینده مجلس می بایست قانون گزار باشد و ناظر و صدای مردم. «نماینده و مجلس» الحاقی به «مسئولین اجرایی و دولت» نیست و قرار نیست که همه مشکلات اجرایی و نارسایی ها را آستین بالا بزند تا به مثابه یک «ابر مرد» و «سوپرمن» حل شان کند، آسفالت کند و خانه بهداشت ایجاد کند و مدارس را آنچنان و شهریه ها را آسان و ایجاد اشتغال نماید.

نماینده بستر ساز است و حافظ حقوق ملت. هم از این رو نمایندگان شعاری در این دوره بیشتر زمین گیر عدم اقبال مردمی شدند.

در اهواز منهای سونامی رکورد شکن آرای سید شریف حسینی با 210 هزار رای، چهار نفر بعدی اعضای «لیست جبهه متحد اصول گرایان» اند با آرایی نزدیک به هم که بیانگر پتانسیل بالای جریان اصول گرایی و توان توجیه عقبه جریان توسط تصمیم گیرندگان و ارائه دهندگان لیست در رای دادن به افراد معرفی شده است چنان که «سید احمد» سیاستمدار کهنه کار و نماینده 3 دوره اهواز با 65 هزار رای پس از دور دومی ها قرار گرفت و «حاج تقی» نیروی ارزشمند، متقی و خوش فکری که 5 سال کار چهره به چهره کرد اما در لیست اصول گرایان نیامد با 38 هزار رای ارزشمند حاصل تلاش های انفرادی و ستادی از رقابت ها باز ماند چرا که رای جریان را با خود نداشت.

رای کاندیداهای خانم اهوازی نیز بسیار قابل تامل است با 44، 36، 13 و 13 هزار رای (خانم ها نیسی، ابریشم کار، سعدونی و زمان پور) در رده های بالای جدول و برتر از بسیاری مدعیان قوی و با پتانسیل دیگر که نشان دهنده آن است که رفته رفته خانم ها نیز صاحب مکتب و جریانی قابل تمیز و تفکیک در کلانشهر شده و پایه رایی زنانه و فمنیستی در حال بنیان نهادن است با مکانیزم ها و شاخصه های منحصر به خود.

انتخابات عرصه وزن کشی و ابراز وجود جریان های مختلف و فعال سیاسی، اجتماعی، حزبی، قومی، جنسیتی، فکری، منطقه ای و ... است و از منظرهای مختلف قابل تحلیل و پایش و رصد. از زوایای دید متعدد می توان به نتایج نگریست که در این مختصر نمی گنجد. لیکن از همه بارزتر در هر نوع نگاه و تحلیلی به خوزستان و ایران که بتوان افکند از حوزه ای شمالی در «نور» گرفته تا این خطه محنت کشیده سوزان و پر ظرفیت و برشته و برزنگی که به جای عنوان «محرومیت» رتبه «مظلومیت» بیشتر برازنده اش است، از عبارت ابتدایی تیتر یعنی «تغییر» نمی توان غافل بود. تغییر چهره ها به عنوان مقدمه ای برای تغییر رویه ها. نوعی تعویض دسته جمعی و کلی تیم که جدا از مواضع ملی در بعد منطقه ای نداشتن موضع بایسته و در حد انتظار مردمی درباره کارون به عنوان نماد سرزندگی و حیات خوزستان و نگرانی های پر شمار در این رابطه یکی از  دلایل این تغییر رفتار باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار