اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
رییس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز بر لزوم رعایت نکات ایمنی در مراسم چهارشنبه‌سوری و تعیین اماکن ویژه این مراسم از سوی نهادهای ذیر‌بط تاکید کرد/ معاون بهداشتی دانشگاه توصیه های پیشگیری از وقوع خسارت ها و حوادث ناگوار 4 شنبه آخر سال را عنوان نمود

دکتر زهرا بزرگ زاده رییس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز بر لزوم رعایت نکات ایمنی در مراسم چهارشنبه‌سوری و تعیین اماکن ویژه این مراسم از سوی نهادهای ذیر‌بط تاکید کرد.

بزرگ‌زاده اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری از جشن‌های قدیمی و سنتی ایرانیان است و مردم در آخرین چهارشنبه سال با روشن کردن آتش این روز را جشن می‌گیرند ولی در چند سال اخیر موضوعی که در چهارشنبه‌سوری برای خانواده‌ها دلهره و نگرانی ایجاد کرده است، استفاده از مواد آتش‌زا و غیراستاندارد و استفاده نادرست از آن‌ها است.

وی افزود: آموزش‌های لازم برای برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری، موضوع مهمی است که باید در طول سال از طریق رسانه‌ها و مراکز مرتبط و همچنین آموزش و پرورش به آن پرداخته شود تا کودکان و نوجوانان بدانند چگونه با این جشن و مراسم برخورد کنند تا این روز را در نهایت آرامش جشن بگیرند و مدیریت خوبی را در این شب ایجاد شود.

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز با تاکید بر لزوم همراهی والدین با کودکان در چهارشنبه‌سوری، عنوان کرد: والدین علاوه بر ارائه آموزش‌ها و هشدارهای لازم، باید کودکان را از عواقب سهل‌انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی در چهارشنبه‌سوری مطلع کنند.

بزرگ‌زاده ادامه داد: تخلیه هیجان باید در مراسمی مانند چهارشنبه‌سوری کنترل شده صورت بگیرد و لازم است که سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط، اماکنی را برای جشن گرفتن مراسمی مانند چهارشنبه‌سوری از پیش تعیین کنند تا مراسم با حراست و حفاظت کامل برگزار شود.

وی بیان کرد: سوختگی در نواحی مختلف بدن، آسیب رسیدن به چشم و سایر اعضای حیاتی بدن، از مشکلاتی است که نابسامانی ناشی از عدم مدیریت مراسم چهارشنبه‌سوری ایجاد می‌کند.

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز اظهار کرد: مشکلات و حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری، یکی از بحران‌های مراجعان به بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز است که متاسفانه عمده قربانیان آن جوانان و نوجوان هستند.

وی با اشاره به عواقب بی‌توجهی به نکات ایمنی در برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: سهل‌انگاری و بی‌توجهی در برگزاری این مراسم می‌تواند خسارات مالی و جانی غیرقابل جبران داشته باشد و افراد از ناحیه پوست، دست، پا و چشم دچار آسیب جدی شوند.

بزرگ‌زاده گفت: از آنجا که در چهارشنبه‌سوری ممکن است برای هر کسی حادثه‌ای اتفاق افتد، اصولا در همه موارد بحث پیشگیری را در این مقوله مقدم بر درمان می‌دانیم. بنابراین اگر با رعایت نکات ایمنی بتوان به شکلی جدی موارد پیشگیرانه را رعایت کرد، می‌توان امیدوار بود که شاهد حوادث و مشکلات کمتری در چهارشنبه‌سوری امسال باشیم.

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز افزود کرد: باید از تهیه و نگهداری مواد آتش‌زا در خانه‌ها به‌ شدت جلوگیری شود، مواد آتش‌زای مراسم چهارشنبه‌سوری از اماکن غیراستاندارد تهیه نشده و از حمل مواد آتش‌زا توسط کودکان اکیدا جلوگیری شود.

وی گفت: همچنین در مراسم چهارشنبه‌سوری باید از روشن کردن آتش و استفاده از مواد منفجره در معابر و کوچه‌ها و خیابان‌ها اجتناب کرد و در صورت روشن کردن آتش در مکان‌های تعیین شده، حتما باید جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی در دسترس باشد تا در صورت ایجاد مشکل، در اولین فرصت آتش خاموش و جان مصدوم نجات داده شود.

بزرگ‌زاده عنوان کرد: اگر حادثه‌ای در چهارشنبه‌سوری رخ داد، به سرعت بیمار و مصدوم را به اولین مرکز درمانی برسانید تا همکاران ما در واحدهای مختلف درمانی که در این روزها به صورت 24 ساعته در آماده‌باش هستند، سرویس‌های درمانی را با سرعت و کیفیت بیشتر به بیماران ارائه دهند.

وی بیان کرد: بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز، از بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی سوانح و سوختگی و ترمیمی و جراحی پلاستیک کشور و تنها بیمارستان در قطب جنوب غرب کشور است که مصدومان سوانح ناشی از سوختگی استان‌های همجوار و کشور عراق را درمان و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کند.

 رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز در ادامه از آماده باش کامل تمام واحدهای اورژانس و کادر درمانی بیمارستان های استان در چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: در چهارشنبه آخر هر سال، متاسفانه حوادثی در کشور اتفاق می افتد که البته بخشی از زیادی از این حوادث قابل پیشگیری و کنترل است که نقش آموزش در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات، ارتقا سطح آگاهی جامعه بویژه گروههای در معرض خطر است


وی با اشاره به اینکه  در چهارشنبه آخر سال 93 نسبت به چهارشنبه آخر سال 92 تغییری در آمار بیماران بستری شده نداشته ایم ولی خوشبختانه بیماران سرپایی 20 درصد کاهش داشته اند، گفت: امیدوار هستیم که چهارشنبه‌سوری امسال را با رعایت نکاتی که به نظر می‌رسد ساده هستند ولی بسیار پربارند، با خاطره خوب و جسمی سالم بگذرانیم و با سلامتی کامل به استقبال سال نو برویم.
همچنین دکتر سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، توصیه های زیر را در خصوص پیشگیری از وقوع خسارت ها و حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال عنوان نمود:

1) والدین فرزندان خود را جهت شرکت در مراسم چهارشنبه سوری تنها نگدارند.

2) از آتش زدن لاستیک، کارتن های خالی و آمثال اینها چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر عمومی خودداری نمایند.

3) از ریختن مایعات آتش زا مانند بنزین نفت گازوئیل الکل و مانند آن بروی آتش خودداری نمایند.

4) از قرار دادن ظروف تحت فشار مانند کپسول، اسپری، حشره کش، و غیره در نزدیکی آتش خودداری نمایند.

5) از پرتاب مواد آتش زا به اطراف خودداری گردد..

6) از پارک اتومبیل در معابر و کوچه ها خودداری نمایید.

7) بصورت همزمان و به تعداد زیاد از مواد محترقه استفاده نشود.

8) خطر مسمویت با دود در هنگام آتش بازی را جدی بگیرید.

9) در محیط های بسته مانند پارکینگ از برافروختن آتش خودداری گردد.

10) از نگهداری مواد محترقه و منفجره در جیب، کیف و یا کمد جدا اجتناب کنید.

11) وجود یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی پودری در نزدیک محوطه برافروختن آتش ضروری است.

12) در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش در نظر گرفته شود تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

13) پریدن از روی آتش اقدام خطرناکی است و به هیچ عنوان توصیه نمیگردد اما در صورت انجام از لباس های گشاد و از جنس آتش گیر مانند لباسهای نایلونی استفاده نگردد.

14) قبل از ترک محل، حتما از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل نمایید.

15) در صورت مواجهه با هرگونه حادثه سریعا موارد با شماره های 125 آتش نشانی و 115 اورژانس تماس حاصل نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار