شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

 

حبیب بهرامی

مسکن مهر یکی از طرح هایی است که سال 86 در دولت احمدی نژاد در سراسر کشور کلید زده شد و به مرور زمان وارد مرحله ی اجرا شد.

این طرح اگر چه ابتدا در محتوا و اجرا با اشکال هایی مواجه بود اما با تلاش مسوولان مربوط به ویژه در تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های تعاونی و نظارت بر آن ها و نیز همکاری های کجدار و مریز برخی از مسوولان مربوط به سرانجام رسید؛ اما در نیمه های راه و هنگام شکوفایی، دست اندرکاران بخش تعاونی به حاشیه رانده شدند و دیگران زمام امور را در دست گرفتند و شروع به میوه چینی و گرفتن پاداش زحمات کشیده نشده یا کم تر کشیده شده کردند در حالی که میوه چینی آن ها حاصل تلاش های خستگی ناپذیر و شبانه روزی دست اندرکاران بخش تعاونی بود.

در استان خوزستان هم مانند دیگر استان ها هیچ دستگاهی مانند دست اندرکاران بخش تعاونی تلاش شبانه روزی انجام نداد و احساس مسوولیت نکرد. همه ی مسوولان استان فقط از دست اندرکاران این بخش-که متولی اصلی آن اداره کل تعاون سابق بود- انتظار داشتند طرح مسکن مهر در شهرهای استان - که از طریق تشکل های تعاونی و اتحادیه ها در حال اجرا بود- هر چه سریع تر به سرانجام برسد. این در حالی بود که هماهنگی ها و تعامل با دستگاه هایی چون مسکن و شهرسازی، فرمانداری ها، بانک ها و شرکت های خدماتی نظیر آب و برق و گاز و تلفن نیز با اداره های تعاون و تشکل های تعاونی بود و دیگران یا در بیرون گود در حال دادن شعار بودند یا در مسیرهای اشتباهی حرکت می کردند که اجرای این طرح را کند می کرد.

تا زمانی که فقط تعاونی ها در راه اجرای طرح مسکن مهر برای خانه دار شدن بی خانمان ها حرکت می کردند نگاه ها روی تعاونی ها می تابید و هر دستگاهی هم تلاش می کرد که خود را موثر در راه اجرای این طرح بداند. به گونه ای که در آیین های مختلفی که تشکیل می شد بنرهای پس زمینه پر شده بود از همکاری دستگاه هایی که در حقیقت برای همکاری با تعاونی ها ده ها بار منت آن ها کشیده می شد!

برخی دستگاه ها هم که خود را متولی یا موثر در طرح مسکن مهر می دانستند به انحای مختلف کارهای انجام شده را به نام خود ثبت می کردند اما مسایل و مشکلات به وجود آمده را- که در حقیقت ناشی از کم کاری و ناهماهنگی خود و دستگاه های تحت مسوولیت شان بود- به گردن دست اندرکاران بخش تعاونی می انداختند و شروع می کردند به پرتاب کردن تیرهای خود به سوی اداره های تعاون سابق نیز تشکل های تعاونی!

فکر می کنید دو مدیر سابق این اداره چه گونه کنار رفتند؟ تیرهای کم کاری و ناهماهنگی آنانی که کارهای انجام شده را به نام خود می نوشتند و سطل مشکلات را هم روی سر مسوولان بخش تعاونی می ریختند در نهایت موثر واقع می شود و به هدف خورد.

کافی است ما که خود را بالاتر از دیگران می بینیم، چشم های مان را بر روی واقعیت ها ببندیم و بدون تحقیق و بررسی تماشاگر نشستن تیرها به هدف باشیم. هدفی که بر اثر کم توجهی ما به صحبت های اطرافیان و آمارهای غلطی که آنانبه ما می دهند به دست می آید و ما نیز بی تحقیق و بدون بررسی به بیرون کردن افراد زحمت کش و صادقی می کنیم که زحمت ها و تلاش شان به خوبی بر بام مسکن مهر می درخشد و به هیچ گونه ای نیز نمی توان از تابش آن ها جلوگیری کرد. حتا اگر در آیین های افتتاحی واحدهای مسکن مهر کاری کنیم که همه ی نگاه ها بر ما بتابد!

به راستی! در طرح مسکن مهر استان ما کدام بانک یا شرکت های خدماتی مانند آب و برق و گاز و تلفن سراغ تعاونی ها و اتحادیه ها یا دستگاه متولی آن ها(اداره های تعاون سابق) رفته اند و به آنان گفته اند: بگذارید ما به واحدهای مسکن مهر در حال ساخت تان خدمات بی منت و حتا با منت بدهیم؟! در کدام شهر استان این موضوع تحقق یافته است؟

ما نمی گوییم: وظیفه ی مسوولان ارشد است که قبل از ساخت و ساز مسکن در شهرها دستور دهند که شرکت های خدماتی بروند و شروع کنند به انجام وظیفه...

نمی گوییم: متولی مسکن (مسکن و شهرسازی یا مسکن و راه سازی یا راه و شهرسازی یا هر چی) قبل از شروع به کار تعاونی های مسکن هماهنگی های لازم را با شرکت های خدماتی انجام دهند...

نمی گوییم: مانند ساخت و ساز در خارج از کشور حتا در کشورهای عقب مانده ابتدا خدمات را به بیابان ها ببرند و بعد شروع کنند به ساخت مسکن...

نمی گوییم: وظیفه ی شرکت های خدماتی است که بدون آن که کسی مراجعه کند، بگردند و ببینند چه افراد یا تشکل هایی می خواهند ساخت و ساز کنند آن گاه بروند و شروع کنند به ارایه خدمات به متقاضیان. چرا که از بابت ارایه این خدمات است که چرخ های گاری خدماتی شان حرکت خواهد کرد...

ما می گوییم: شرکت های خدماتی لطف کنند و خدماتی را که از زمان آدم و هوا معلوم بود مال آن هاست و لاغیر! نه به واحدهای در حال ساخت که به واحدهای ساخته شده و به متقاضیان مسکن بفروشند- آن هم نه با قیمت تعاونی که به قیمت آزاد و آزادتر- که این واحدها قابل زندگی باشند.

البته، قبل از ارایه خدمات هم اگر خواستند که در بوق و کرنا کنند که ما به تعدادی تعاونی فلک زاده خدماتی ارایه کردیم اشکال ندارد و ما تایید می کنیم که اگر خدمات بی شائبه و فداکارانه و بی منت آن ها نبود طرح مسکن مهر هم بر آب بود و هم تعاونی ها را آب می برد و کسی هم نبود که در پاسخ "آب بردم" متقاضیان مسکن مهر، مهرش را نشان بدهد و اطمینان دهد و بگوید:"نترس نترس سر کلکی"!

امروزه در جوار برخی از شهرستان ها واحدهایی در حال ساخت هستند که متقاضی ندارند! چرا که هدف ساختن واحدهای مسکن مهر بود. واحدهایی که هزینه های تمام شده ی شان بیش تر از یک واحد مشابه از نظر متراژ در مرکز شهر در می آید. بگذریم از این که واحدهای ساخته شده یا در حال ساخت مسکن مهر در جوار و حاشیه ی شهرها، امکانات رفاهی و آموزشی و درمانی و ... مراکز شهرها را ندارند و متقاضیان مسکن مهر را برای دسترسی به این خدمات با مشکل روبه رو می کنند...

امروزه مسوولان مربوط فقط دنبال رد و بدل کردن آمار هستند و بخش تعاونی و تعاونی های مسکن مهر را به امان خدا رها کرده اند و فقط از آنان می خواهند که هر چه سریع تر واحدهای خود را بسازند و تحویل دهند و دیگر کاری ندارند که آنان با چه مشکل هایی مواجه هستند.

امروزه مسوولان مربوط از درد بی پولی مردم به ویژه متقاضیان مسکن مهر- که برخی دار و ندار خود را فروختند تا بتوانند با مبلغی که در همان ابتدای طرح مسکن مهر مسوولان مربوط برای سهم آورده ی اعضا در نظر گرفتند- خبر ندارند یا این که خبر دارند و نمی خواهند بپذیرند که عده ای از متقاضیان توانایی پرداخت بیش از این را برای گرفتن یک واحد مسکن ندارند.

مسوولان مربوط در استان همین را می دانند که باید از راه های مختلف به متقاضیان کم درآمد هشدار و اولتیماتوم بدهند که در صورت افزایش ندادن سهم آورده خود برکنار می شوند و دیگرانی که توانایی بیش تری دارند جای آنان را خواهند گرفت!

همین متقاضیانی کم درآمدی که در صدای مسوولان که از تریبون های مختلف به گوش می رسد بر روی چشم جای دارند اما پای عمل که می رسد از چشم می افتند و تهدید به اخراج از طرح مسکن مهر می شوند.

در کشور نیز که جناب وزیر راه و شهرسازی تعاونی های کم کار را هشدار می دهد و تهدید به گرفتن زمین و کار از آن ها می کند. او کاری ندارد که تعاونی های کم کار چه مشکلی دارند که کم کار شده اند!

این مشکل خودشان است که کم کار شده اند. می خواستند مشکل شان را حل کنند تا کم کار نشوند.

شاید هم وزیر محترم علت کم کاری تعاونی های کم کار را بداند و خود و مسوولان ذی ربط اش نتوانند از پی آن برآیند فلذا باید صورت مساله را پاک کرد!

در طرح مسکن مهر نباید مشکلی وجود داشته باشد. هر تعاونی یا اتحادیه تعاونی مسکن اگر بتواند از اقیانوس طوفانی مشکل ها به سلامت عبور کند فبها در غیر این صورت باید کار را به پیمانکارانی بدهد که مترصد و منتظر فرصت هستند تا از آبی که به انحای مختلف گل آلود شده است با انداختن تور ماهی منفعت بگیرند!

آری این است آشی که برای از نیمه های طرح مسکن مهر برای تعاونی ها و بحش تعاونی پختند. آشی که تعاونی هنوز از آن نچشیده اند اما از دهان شان بوی سوختگی هم شنیده و هم دیده می شود!

امروزه تعاونی ها و اتحادیه های تعاونی و دست اندرکاران بخش تعاونی که این طرح را به سرانجام مقصود رساندند در آیین های افتتاحی که با حضور اعضای هیات دولت برگزار می شود جایی ندارند و فقط باید از طریق شبکه های سیما تلاش های شبانه روزی شان را به تماشا بنشینند یا از طریق دیگر رسانه ها آگاه شوند.

عده ای کار برای خدا و خلق او می کنند بی آن که خود را مطرح کنند. مانند هنرمندان واقعی و متعهد که بی آن که خود را مطرح کنند هنرشان را عرضه می کنند. عده ای هم که بیرون گود نشسته اند و مرتب دستور لنگ کردن و بگیر و ببند می دهند باید به قدر حرف هایی که زده اند و فک شان خسته شده از کارهای دیگران به سود خود بهره برداری کنند که بحمدا... دارند بهره برداری می کنند!

آری! پرونده ی طرح مسکن مهر در کشور روزی بسته خواهد شد و به خارج از کشور خواهد رفت که از قضا رفته است و به ما هم ارتباطی نخواهد داشت؛ اما آن چیزی که از مسوولان محترم و خدمتگزار انتظار داریم این است که قدر زحمت هایی را که دیگران کشیدند و رفتند بدانند و تنها چتر خود را بر سر سفره های آماده پهن نکنند...

اگر همه ی ملت از کارهای انجام شده توسط دیگرانی که آمدند و رفتند خبر ندارند، اما از دید خداوند بزرگ که نمی توان کارهای دیگران را مخفی کرد و تنها نام و بیرق خود را بر بلندای امور به رقص در آورد! می توان؟

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار