شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
شیوع بیماری تب برفکی در دام های دزفول ،دامداران منطقه را متحمل خسارات سنگینی کرده و کمک مسوولان ذیربط را برای جلوگیری از تلفات بیشتر و جبران خسارات وارده را خواستار شدند.
در پی ابتلای 60 هزار راس دام دزفول به بیماری تب برفکی و تلف شدن تعدادی از این دام ها ، تعدادی از دامداران صبح یکشنبه با حضور در فرمانداری و دفتر نماینده دزفول خواستار حل مشکل و جلوگیری از ابتلای بیشتر دام ها به این بیماری شدند.

دلاور باقری یکی از این دامداران در گفت وگو با ایرنا گفت:از تعداد 100 راس گوسفند تعداد 70 راس بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شدند و لاشه های آنها را به دامپزشکی تحویل دادم.

وی که از اهالی شهرک کوثر دزفول می باشد گفت:هنگامی که برای تحویل دارو به دامپزشکی مراجعه کردیم گفتند دارو نداریم و دارو به درد دام های شما نمی خورد.

میرزا عسکری یکی دیگر از دامداران دزفول نیز گفت:شهرک کوثر دزفول حدود 10 هزار دام دارد که اکثر آنها بر اثر ابتلای تب برفکی تلف شده اند و با وجود اینکه دامها بیمه هستند هنگامی که برای پرداخت خسارت به اداره امور عشایر مراجعه کردیم گفتند بیمه فقط به سه رأس دام تعلق می گیرد و مابقی از مزایای بیمه بهره مند نمی شوند در حالی که بیش از 50 رأس دام از دام های من تلف شده است و با این وجود زندگی من که بر پایه دامداری استوار است بر باد می رود.

میرزا مراد آشیری یکی دیگر از دامداران دزفولی نیز در این خصوص گفت:در نشستی که در فرمانداری دزفول داشتیم دامداران خواستار حل این مشکل از سوی مسوولان شدند که رییس دامپزشکی دزفول گفت دام هایی که به این بیماری مبتلا شده اند با دارو درمان نمی شوند ولی مابقی دام ها واکسینه خواهند شد.

دامداران دزفولی با حضور در فرمانداری دزفول و دفتر نماینده مردم در مجلس خواستار مهار تب برفکی و جبران خسارات وارده به دامداران شدند .

برای بررسی و حل این مشکل نشستی با حضور معاون سیاسی فرمانداری ویژه دزفول ، رییس دامپزشکی ،رییس جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های مربوطه در فرمانداری دزفول برگزار شده است.

بین 380 تا 400 هزار راس دام در دزفول وجود دارد که برای کنترل این بیماری حدود 57هزار راس دام عشایر و بومی منطقه در دزفول با مشارکت بخش خصوصی واکسینه شدند و واکسیناسیون مابقی نیز همچنان ادامه دارد.

بیماری تب برفکی دامهای نشخوارکننده را مبتلا می کند و علایم آن ایجاد زخم در دهان و سم چهارپایان می باشد.

در دامهای سنگین علایم این بیماری بیشتر زخم دهانی است اما در دامهای سبک مانند گوسفند و بز بیشتر پاها درگیر می شوند و بره ها نیز به دلیل مشکلات قلبی تلف می شوند. تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و در انسان مشکلی ایجاد نمی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار