شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۷۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵

بابک مختاری دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز

تولید ناخالص داخلی معیاری است که می تواند درآمد و ثروت را در منطقه وکشوری  نشان دهد و تا حدود زیادی بیان کننده رفاه اقتصادی  و توسعه یافتگی آن منطقه یا کشور می باشد. اگر تولید ناخالص داخلی به جمعیت استان یا کشور تقسیم کنیم درآمد سرانه بدست می آید که نشان می دهد هر فرد ساکن در کشور یا استان به طور متوسط چقدر درآمد  داشته است.

براساس آمار و اطلاعات موجود، درآمد سرانه کشور در سال 92 نسبت به سال 79  بدون احتساب درآمدهای نفتی 26/14 برابر و با احتساب درآمدهای نفتی در همین بازه زمانی، 31/13 برابر شده است. بیشترین میزان رشد در این دروه زمانی همان گونه که در نمودار ها آمده است مربوط به استان های بوشهر، یزد، کرمانشاه اردبیل و سمنان می باشد. در این بازه زمانی درآمد سرانه استان خوزستان بدون احتساب نفت با رشد 97/11 برابری، در رتبه سوم ازآخر و درآمد سرانه استان با احتساب نفت با رشد 98/9 برابری در رتبه دوم از آخر قرار گرفته است.

 ذکر این نکته ضروری که درآمد سرانه استان خوزستان در مقایسه با بیشتر استان ها رقم نسبتا خوبی است و از این لحاظ در رتبه نهم کشور قرار دارد اما این آمار نشان می دهد که شتاب رشد درآمد سرانه خوزستان نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده و در مقایسه با میانگین کشوری و استان های برخوردار، می توان گفت که با این روند، خوزستان نسبت به استان های دیگر در حال فقیر شدن است. به نظر نگارنده این اختلاف فاحش شتاب رشد درآمد سرانه خوزستان نسبت به سایر استان ها، نشانه خوبی برای آینده استان نیست و لازم است مسولین و متخصصین بدون سیاسی کاری و هرگونه ملاحظه ی دیگری به آسیب شناسی این موضوع بپردازند.

هرچند بر مبنای یک شاخص نمی توان نظر کلی داد و آینده ای تیره و تار ترسیم نمود اما وقتی به سایر شاخص هایی که نشان دهنده توسعه استان است، نگاه می کنیم و می بینیم که در آموزش و پرروش رتبه خوبی نداریم در حوزه اشتغال وضعیت مان بغرنج است در زمینه پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در رتبه آخر در کشور قرار داریم می توانیم نتیجه بگیریم که گویی ارتباطی نانوشته اما واقعی و ملموس بین همه این شاخص ها وجود دارد و این قطعا نگران کننده خواهد بود اگر غیر از امروز و فردا به پس فردا و پسین فردای استان مان بیاندیشیم. البته خیلی از ما هنوز غرق در رویای دروان پرشکوه گذشته و بیشتر به فکر دیروز هستیم تا امروز و فردا و...


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
comment
0
0
comment درود.کاش جناب دکتر مختاری متناسب با سمتی که دارد راه های گریز از این مشکل را هم می نوشتند.
comment
Andromeda
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
comment
0
0
comment سلام
مقدمه ی بسیار زیبایی بود راه بر شما هموار و مقصد قریب است چرا که آنچه طینت رهروان را باید از همت عالی و طبع والا و اندیشه متعالی در نیکنهادی چون شما وجود دارد
توفیق رفیقتان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار