شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
شوشان: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تولد نخستین نسل آهو در خارج از سایت احیا و تکثیر آهوی در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز متولد شد.


به نقل از روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان، سيد عادل مولا گفت: بر اساس پايش روزانه مناطق در تاريخ 13 فروردين ماموران يگان حفاظت محيط زيست منطقه در هنگام گشت و كنترل، شاهد تولد دو راس بره آهو در اين منطقه بودند. 

وي افزود: در راستاي احياي آهو در منطقه حفاظت شده ديمه پارسال در دو نوبت تعداد 92 راس آهو در منطقه و در محيط طبيعي رها سازي شد كه با تولد اين دو راس شاهد احياي مجدد گونه آهو در حيات وحش منطقه هستيم.

مولا با بيان اينكه شرايط براي احيا و رهاسازي در منطقه فراهم شد و كار امنيت حفاظتي در منطقه به خوبي انجام مي پذيرد، ادامه داد: حال آهوان در منطقه خوب ارزيابي شده و در شرايط طبيعي به خوبي زيست مي كنند.

وي ادامه داد: هدف بلند مدت اين اداره كل از راه اندازي اين سايت در منطقه حفاظت شده ديمه احياي گونه آهو بوده كه امروز با توجه به افزايش تعداد آهوان سايت، بخشي از جمعيت به بيرون از سايت انتقال يافت تا بصورت طبيعي در منطقه زيست كنند.

دشت 'ديمه' رامهرمزكه يكي از زيستگاه هاي اصلي گونه آهو در خوزستان است، از شهريور سال 1373 به منظوراحياي محيط طبيعي و حيات وحش منطقه به عنوان منطقه شكار ممنوع اعلام شد و پس از آن در سال 1390 به منطقه حفاظت شده ارتقا يافت. منطقه حفاظت شده ديمه با وسعت 9 هزار و 812 هكتار در 15 كيلومتري جنوب شهرستان رامهرمز در مسير جاده رامهرمز - رامشير قرار دارد. 

طرح احياي آهو در منطقه حفاظت شده ديمه از سال 88 آغاز شده است. در اين سال يك محدوده 120 هكتاري مشخص و 22 راس آهو از منطقه 'مند' بوشهر به اين منطقه منتقل شد كه تعداد اين آهوها اكنون به 200 راس رسيده است.

رهاسازي 100 راس آهو در منطقه حفاظت شده (خارج از منطقه محصور شده) از بهمن پارسال آغاز شد، در سال 93 نيز تعداد 20 راس آهو در اين منطقه رهاسازي شده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار