شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۱

استاندار آستاراخان روسیه در راس هیئت علمی تجاری این ایالت از دانشگاه شهید چمران اهواز بازدید کرد و قرار شد کرسی زبان روسی در دانشگاه چمران راه‌اندازی شود.

، در دیدار ژیکلین الکساندر الکساندرویچ استانداراستراخان روسیه و هیئت همراه با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز، راه‌های همکاری متقابل علمی آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* اعلام آمادگی راه‌اندازی کرسی زبان روسی در دانشگاه چمران

حسن مروتی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست ضمن معرفی ظرفیت‌ها، امکانات و وضعیت آموزشی تحصیلی این دانشگاه، خواستار برقراری رابطه علمی و تبادلات میان دانشگاه‌های آستاراخان و شهید چمران اهواز شد.

وی آمادگی دانشگاه شهید چمران اهواز را برای راه‌اندازی کرسی زبان روسی در دانشکده ادبیات اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، در بخش تجارت و صنایع چنانچه نیاز به یک مرکز علمی داشته باشید آمادگی ایجاد این مرکز و همکاری با هیئت‌ روسی در این خصوص را داریم.

مروتی در ادامه تبادل استاد و دانشجو را از دیگر موارد مورد درخواست و پیشنهادی خود به استاندار روسیه در راستای گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه شهید چمران و دانشگاه‌های آستاراخان برشمرد و افزود: علاقه‌مندیم که اساتیدمان را برای فرصت مطالعاتی به روسیه اعزام کنیم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به همه اساتید پیشنهاد می‌دهد فرصت مطالعاتی خود را در روسیه سپری کنند و به این منظور مدت زمانی بیش از 6 ماه در اختیار آنها قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ارتباط خوب میان صنعت و دانشگاه در خوزستان را یادآور شد و گفت:  آمادگی داریم به تجار و بازرگانان ایرانی که می‌خواهند به روسیه سفر کنند با کمک استانداری آستاراخان در دوره‌های کوتاه مدت زبان روسی آموزش دهیم.

* دعوت از دانشگاه چمران برای شرکت در نمایشگاه

در ادامه این نشست، استاندار آستاراخان روسیه با تشکر و قدردانی از دانشگاه شهید چمران و برگزاری این نشست مشترک، توسعه همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌‌های خوزستان و آستاراخان را خواستار شد.

ژیکلین الکساندرالکساندرویچ اظهار داشت: لازمه بسط روابط تجاری و همکاری میان دو کشور، ایجاد رابطه و تعامل میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آن دو کشور است.

وی با بیان اینکه آینده بر دوش جوانان است، تأکید کرد: باید جوانان دو کشور با هم رابطه داشته باشند و تبادل نظر و اطلاعات داشته باشند و همدیگر را بشناسند.

ژیکلین الکساندرالکساندرویچ با تاکید بر لزوم آشنایی فرهنگی و زبان دو کشور، خاطرنشان کرد: از اراده و حسن نظر دانشگاه شهید چمران در برگزاری کرسی زبان روسی در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز حمایت می‌کنیم.

استاندار آستاراخان روسیه گفت: برای کاهش هزینه‌ها لازم است بخش تجارت با علم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داشته باشد تا با استفاده از فناوری‌های نوین و نوآوری علمی، ارتباطات تجاری و بازرگانی میان دو کشور به بهترین نحو انجام شود.

وی با بیان اینکه در استان آستاراخان روسیه دو دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: دانشگاه دولتی آستاراخان علاقه‌مند به برقراری رابطه علمی با دانشگاه شهید چمران است و مسئولان این دانشگاه سفری به خوزستان برای آشنایی با امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه شهید چمران خواهند داشت.

ژیکلین الکساندرالکساندرویچ از رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز دعوت کرد در نمایشگاهی که در سپتامبر 2012 با محوریت عرضه محصولات خوزستان در آستاراخان برگزار می‌شود حضور بیابند.

وی تصریح کرد: این سفر می‌تواند زمینه‌ای برای آغاز همکاری‌ها باشد و در چارچوب این همکاری‌ها می‌توانیم علاقه‌مندان به یادگیری زبان روسی را پذیرش کنیم و آموزش دهیم.

در ادامه این نشست، استاندار آستاراخان و هیئت همراه از بخش‌های مختلف آزمایشگاه مرکزی، دانشکده ادبیات و محل ایجاد کرسی زبان روسی در این دانشکده و دانشکده علوم آب و آزمایشگاه‌های تخصصی این دانشکده بازدید کرده و از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و امکانات این دانشگاه قرار گرفتند.

استاندار آستراخان روسیه به ریاست الکساندر الکساندرویچ استاندار این استان بندری روسیه دوشنبه شب وارد اهواز شد و مورد استقبال معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان و سایر مقامات محلی قرارگرفت. بررسی راهکارهای بسط و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین خوزستان و استان آستراخان روسیه از محورهای اصلی این دیدار در دو روز اخیر بوده است.

طرفین در این دیدار 2 روزه همچنین درباره تقویت همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو استان در زمینه تجارت، کشاورزی، حمل و نقل و تزانزیت کالا، بحث و تبادل نظر کردند.

شهرآستراخان مرکز استان آستراخان روسیه، در شمال دریای خزر واقع است و درطول تاریخ یکصد ساله اخیر، مهم ترین بندر تجاری این دریا محسوب شده است. شهرآستراخان در دهانه رودخانه ولگا واقع است و از این طریق به دریای خزر راه پیدا می کند و به همین سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌رود. آستراخان شهری قدیمی است که نه تنها در روسیه بلکه در اروپا به عنوان شهر بزرگ صنعتی معروف است.

این استان پایتخت اقتصادی دریای خزر در جنوب روسیه است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. بندر آستراخان مهمترین بندر بازرگانی فدراسیون روسیه در دریای مازندران است. هم اکنون 140 شرکت ایرانی در استان آستاراخان روسیه مراودات اقتصادی و تجاری دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار