اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
آموزش‌و‌پرورش استان از لحاظ کیفیت از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نیست، ‌اگرچه در یکی دو سال گذشته اقداماتی جدی انجام گرفته و خوزستان موفق به کسب رتبه 21 کنکور شده است، اما جایگاه خوزستان در حقیقت 21 نیست و هنوز باید ارتقا یابد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اعلام تاریخ برگزاری امتحانات پایان‌ترم سال تحصیلی 95-94 در مدارس استان، به تشریح برنامه‌های این اداره‌کل جهت افزایش آمادگی دانش‌آموزان در این امتحانات و کنکور سراسری پرداخت.
 
جمشید کمایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه از اول تا 26 خرداد، امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم از 25 اردیبهشت، امتحانات داخلی پایه‌های هفتم، هشتم، متوسطه و فنی و حرفه‌ای از 20 اردیبهشت و امتحانات پایه ششم نیز به شکل هماهنگ منطقه‌ای از اول خرداد برگزار خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در مقاطع اول تا پنجم ابتدایی که امتحانات به شکل آزمون نیست، آن دسته از دانش‌آموزانی که تا پایان اردیبهشت از نظر نیاز به تلاش بیشتر شناسایی شوند، در قالب طرح مداخله از اول خرداد تا 13 خرداد در کلاس‌‌های تقویتی شرکت خواهند کرد.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که در جهت ارتقاء جایگاه آموزشی استان اقداماتی از ابتدای مهرماه گذشته آغاز شده است، گفت: با نزدیک‌شدن به پایان سال این برنامه‌ها با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد.
 
کمایی عنوان کرد: در ایام باقی‌مانده 2 شاخص در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گرفت. شاخص اول با توجه به ارتقاء رتبه خوزستان در کنکور سال گذشته از رتبه 25 به 21 و شاخص دوم میانگین نمره و درصد قبولی در پایه سوم دبیرستان است که در سال گذشته کنترل خوبی روی اُفت تحصیلی دانش‌آموزان انجام و منجر به تغییر جایگاه استان شد.
 
وی ادامه داد: در زمان باقی‌مانده بر اجرای برنامه‌های ارتقا‌ تأکید مجدد شد و از جمله از هشتم تا 16 فروردین‌ماه تمام 40 منطقه آموزشی استان به شکل دو به دو توسط رئیس اداره، معاون آموزشی و کارشناس مسئول آموزش از منظر اجرای برنامه‌ها با توجه به این 2 شاخص رصد شدند؛ همچنین جلسه‌ای با حضور این افراد و معاون آموزش متوسطه، رئیس اداره آموزش متوسطه، رئیس اداره امتحانات و رئیس اداره آموزش استان تشکیل و برنامه‌های مناطق مرور شد.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد: چند نکته در دستور کار قرار گرفت تا مناطق با دقت‌نظر و تأکید بیشتر آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند که از جمله آن‌ها تشکیل جلسه شورای آموزش‌و‌پرورش در فروردین‌ماه به‌منظور ارتقاء جایگاه کنکور و میانگین درصد قبولی نمرات امتحانات نهایی است.
 
کمایی تصریح کرد: در بحث امتحانات نهایی در شاخه نظری 31 عنوان درسی به‌صورت نهایی برگزار می‌شود؛ همچنین در پایه پیش‌دانشگاهی که پنج رشته دارد در هر رشته چهار درس نهایی هستند که در مجموع امتحانات 20 عنوان درسی نهایی است. در بخش فنی و حرفه‌ای در هر رشته پنج عنوان درسی وجود دارد که به‌صورت نهایی کشوری برگزار می‌شود و در مقایسه با سایر استان‌ها مورد بررسی خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به بررسی و تحلیل مناطق مختلف استان، خاظرنشان کرد: در رشته‌های مختلف مدارس، دروس و دانش‌آموزان لازم‌التوجه را شناسایی کردیم تا پس از شروع کلاس‌ها در تاریخ 14 فروردین، کلاس‌های تقویتی و جبرانی برای آن‌ها برگزار شود؛ همچنین دانش‌آموزان مستعد و نخبه رصد و استخراج شدند تا به شکل ویژه در راستای کسب رتبه‌های زیر 1000 آموزش ببیند.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان افزود: همچنین سؤالات14 دوره امتحانات نهایی کشوری استخراج و در قالب CD و کتاب به تعداد دانش‌آموزان استان به مناطق مختلف ارسال شدند تا معلمان در کلاس‌های درس روی این نمونه سؤالات کار کنند و مشکل عدم آشنایی با سؤالات امتحانات نهایی رفع شود.
 
کمایی گفت: در مناطق تحت پوشش بنیاد علوی نیز آزمون‌هایی برگزار و کتب کمک آموزشی رایگان و همچنین نرم‌افزاری تحت عنوان آزمون‌یار در اختیار مدارس قرار گرفت و در 79 آموزشگاه لازم‌التوجه استان نصب شد تا وضعیت آن‌ها بهبود یابد.
 
وی افزود: توصیه‌هایی در خصوص دانش‌آموزان سال سوم تنظیم و در چند دسته برای دانش‌آموزان، والدین دانش‌آموزان و برگزار‌کنندگان امتحانات تقسیم شد؛ همچنین بروشورهایی در خصوص نکات کنکوری برای جامعه دانش‌آموزی و والدین آن‌ها تهیه و در آن‌ها چگونگی گذراندن ایام باقی‌مانده توضیح داده شد.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد: همچنین تا آغاز امتحانات نهایی یک برنامه پنج هفته‌ای به تفکیک مناطق تنظیم شد که فروردین‌ماه در اختیار آن‌ها قرار گرفت. در ارتباط با کنکور نیز برنامه‌ای 12 هفته‌ای به تفکیک 40 منطقه تا زمان کنکور که در تاریخ 23 تا 25 تیرماه و پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، تدوین شد و در اختیار مناطق قرار گرفت.
 
کمایی ادامه داد: به مناطق اعلام کردیم که اولیاء دانش‌آموزان را دعوت کرده و جلسه ویژه‌ای با اولیاء دانش‌آموزان سال سوم و پیش‌دانشگاهی با حضور مشاوران تشکیل دهند که این امر در دستور کار مدیران و معاونان مدارس قرار گرفت؛ همچنین با معلمان و دبیران سال سوم و پیش‌دانشگاهی جلسات ویژه‌ای برگزار شد.
 
وی افزود: تشکیل همایش‌های کنکوری با موضوع جمع‌بندی دروس، مدیریت زمان، شیوه‌های تست‌زنی و شیوه‌های کنترل استرس برای دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های مدنظر است؛ ما به هر 40 منطقه توصیه کردیم که پایگاه کنکوری خود را از 15 فروردین‌ماه به شکل فعال راه‌اندازی کنند‌ و تا روز کنکور و پس از آن تا روز انتخاب رشته همچنان در اختیار اولیاء و دانش‌آموزان باشند تا اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار دهند؛ در هر شهرستان ایجاد حداقل 2 پایگاه کنکوری در دستور کار قرار گرفته است.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان تصریح کرد: به بسیاری از مناطق توصیه کردیم تا فضای برخی دبیرستان‌ها را که از امکانات سرمایشی برخوردار هستند به‌عنوان سالن مطالعه برای دانش‌آموزان آماده کنند چرا‌که ممکن است به دلیل گرما برخی خانواده‌ها از عهده تأمین فضای مناسب بر‌نیایند و مقرر شد آموزش‌و‌پرورش این کار را انجام دهد و حداقل دو مدرسه برای دانش‌آموزان دختر و یک مدرسه را برای دانش‌آموزان پسر در نظر بگیرد که در نوبت‌های صبح و بعدازظهر فعال باشند.
 
کمایی با اشاره به تشکیل جلسه جمع‌بندی نهایی این مباحث روز چهارشنبه در اداره‌کل آموزش‌‌وپرورش خاطرنشان کرد: مقرر شد یک تیم بازدید‌کننده از امروز در روزهای فرد سه منطقه و در روزهای زوج 2 منطقه را مورد بررسی قرار دهند؛ این تیم پنج نفره مناطق را از لحاظ اجرای عملی برنامه‌های ابلاغ‌شده رصد می‌کنند. توصیه شده است که این تیم از نزدیک با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند.
 
وی افزود: برای تعدادی از مدارس اعتباری در نظر گرفته شد که تخصیص یافت تا به وسیله آن کلاس‌های تقویتی و جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار کنند و در کنار کتاب‌ها و CD هایی که رایگان توزیع شد در راستای تقویت بنیه دانش‌آموزان حرکت کنند. تأکید و توصیه ما در این بخش این بوده است که تعدادی از مدارس با دقت بیشتری در بازدیدها رصد شود که از جمله آن مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و همچنین هیأت امنایی و غیردولتی است که از مشارکت مردمی برخوردار هستند.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اشاره به جلسه روز چهارشنبه، ادامه داد: در این جلسه همچنین تمام مدیران مدارس استعداد درخشان حضور یافتند و برنامه‌هایی که آموزش‌و‌پرورش در زمان باقی‌مانده برای این مدارس در نظر دارد، مرور شد.
 
کمایی خاطرنشان کرد: ما در استان نیازمند مشارکت تمام دستگاه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و بنیادهای فعال برای بهبود جریان آموزشی و همچنین نیازمند بازگرداندن اعتماد به نفس به جامعه خوزستان هستیم. با توجه به تغییر وضعیت آموزشی در سال گذشته و کمک‌های استانداری به آموزش‌و‌پرورش در این راستا، خواهان کمک رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و تشویق و ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در دانش‌آموزان و مهیا‌شدن یک جوّ و فرهنگ سازمانی در خوزستان هستیم‌ تا بتوانیم امسال نیز ارتقاء رتبه کنکور داشته باشیم.
 
وی با بیان این‌که خوزستان پس از استان‌های تهران و خراسان رضوی رتبه سوم از لحاظ جمعیت دانش‌آموزی را دارد، گفت: لازم است تمام امکانات استان بسیج شو‌ند و تمام سازمان‌ها و شرکت‌های موجود در استان مانند نفت، پتروشیمی، گاز، بنادر، فولاد، سازمان آب و برق، کشت و صنعت کارون و ... به آموزش‌و‌پرورش و دانش‌آموزان یاری برسانند تا در سال‌های آتی شاهد تغییر در تمام بخش‌های آموزش‌و‌پرورش باشیم.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان در خصوص برنامه‌های درازمدت این اداره‌کل، عنوان کرد: توزیع متوازن بین رشته‌ای که در خوزستان به آن کمتر توجه می‌شد در دستورکار قرار گرفته است؛ همچنین سوق دادن بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان به سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله کارهایی بود که تاکنون به آن کم‌توجهی می‌شد. لازم است در این قسمت حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی به ما کمک کننند تا بتوانیم نیروهای خوبی در این بخش‌ها تربیت کنیم چرا که خوزستان یک استان صنعتی و توجه به فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این استان یک ضرورت است.
 
کمایی گفت: در سال گذ‌شته خوزستان در کنترل اُفت درصد قبولی امتحانات نهایی رتبه اول و در زمینه کنترل اُفت میانگین نمرات امتحانات نهایی رتبه دوم را بین استان‌های کشور کسب کرد. آموزش‌و‌پرورش استان از لحاظ کیفیت از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نیست، ‌اگرچه در یکی دو سال گذشته اقداماتی جدی انجام گرفته و خوزستان موفق به کسب رتبه 21 کنکور شده است، اما جایگاه خوزستان در حقیقت 21 نیست و هنوز باید ارتقا یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار