شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
روزنامه سرآغاز در تازه ترين شماره خود (452) مطلبي با عنوان ليست هاي كيلويي! را منتشر كرد.

اين روزها تا جايي كه چشم كار مي كند فقط ليست است كه منتشر مي شود و البته در بعضي از اين ليست ها تنها چيزي كه به آن توجه نمي شود سابقه سياسي و فكري افراد است.
يعني اساسا يك شخص با وجود اينكه در جناح سياسي خاصي شهرت يافته و حتي سال ها در آن جناح فعاليت كرده است اما به يك باره سر از ليستي در مي آورد كه هيچ سنخيتي با گذشته اش ندارد!

دقيقا مشخص نيست كه اين اتفاق چطور رخ مي دهد اما اين كار باعث كمرنگ شدن ليست ها و حتي جناح ها مي شود، جناح هاي سياسي بايد مرزبندي شوند و حد و حدودشان تعريف شده باشد تا اعتبار آنها به اين واسطه حفظ شود.

جناح هاي سياسي در كشور ما تا قبل از دو دولت نهم و دهم در دو قالب اصلاحات و اصولگرايي مطرح بود اما با روي كار آمدن دو دولت احمدي نژاد تعريف ديگري نيز در جناح هاي سياسي كشور به وجود آمد.
نو اصولگرايي به مرور زمينه هاي شكل گيري طيف جديدي به نام اعتدال را فراهم آورد و همين شد كه امروز به جز اصلاح طلبان و اصولگرايان دو جناح ديگري به نام نو اصولگرايان و اعتداليون هم در ادبيات جناح هاي سياسي متولد شد.

ازدياد جناح هاي مختلف، بيانگر وجود آزادي هاي سياسي و مدني در كشور ما است كه در سايه نظام مقدس جمهوري اسلامي به وجود آمده اما بايد پذيرفت كه در همه نقاط كشور تاثير ليست هاي جناحي مانند تهران نيست.
در استاني مانند خوزستان كه همواره جناح بندي رنگ و بوي كمتري نسبت به پايتخت داشته و در انتخابات مختلف، فاكتور جناح، تاثير كمتري نسبت به ساير موضوعات دارد، ليست هاي مختلفي ظهور پيدا كرده كه با كمي دقت در محتويات آنها مي توان عدم تجانس آنها را به خوبي مشاهده كرد.

البته اين موضوع شامل همه ليست ها نمي شود ولي آنچه مورد نظر و انتقاد اين نوشته است ليست هايي مي باشد كه نام يك جناح مشخص را به دوش مي كشند اما افراد درون ليست هيچ گونه سنخيتي با هم ندارند.
البته اينكه چطور عده اي با داشتن سابقه سياسي مشخص به يكباره سر از جناح رقيب در مي آورند و چگونه در اين ليست ها جاي مي گيرند خود نياز به موشكافي دقيقي دارد اما نكته قابل تامل، تاثير منفي چنين در هم آميختگي ناموزوني مي باشد كه بي اعتمادي را نسبت به ليست ها ايجاد خواهد كرد.

اين روزها نيز تب چنين ليست هايي به خصوص در شهرهايي مانند اهواز و ايذه كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آنجا به دور دوم كشيده شده است بالارفته ولي به نظر نمي رسد اين نوع ليست ها كه بعضي از آنها بلافاصله پس از انتشار از طرف گروهي تكذيب مي شود چندان نقشي در انتخابات داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار