شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
 سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: با وجود مناطق زیاد باستانی در خوزستان متاسفانه سایت های باستان شناسی در استان ایجاد نشده است.

مجتبی گهستونی اظهار کرد:بسیاری از مناطق تاریخی در استان کشف می شوند به حال خود رها می شوند که این مهم یک بحران است چرا که اگر یک منطقه تاریخی کشف شده به حال خود رها شود و به آن رسیدگی نشود به یک آفت تبدیل می شود.

وی گفت: مناطق باستانی که در استان کشف می شود باید تبدیل به سایت های گردشگری شوند و موزه مردم شناسی و تاریخ در این سایت ها ایجاد شود.

گهستونی عنوان کرد: اکثر آثار و کشفیات باستانی شناسی در خوزستان به تهران فرستاده و به نمایش گذاشته می شوند واستان سهمی در آثار کشف شده خود ندارد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان بیان کرد: بسیاری از مناطق باستانی کشف شده در استان به دلیل رسیدگی نکردن و یا تبدیل نشدن به سایت در معرض خطرهای زیادی قرار گرفته اند و از بین رفته اند.
وی عنوان کرد: خوزستان به لحاظ تاریخی غنی است و نزدیک به دو سال است که عملیات باستان شناسی در استان آغاز شده است.

گهستونی افزود: در بسیاری از نقاط خوزستان که دارای سابقه تاریخی هستند هنوز کاوشی انجام نشده است و این در حالی است که در شهر باستانی اندیکا از 100 سال گذشته مکان های باستانی زیادی یافت شد اما کاوشی در آن صورت نگرفت.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان بیان کرد: شرق خوزستان از مناطقی است که به واسطه راه شاهی که داشته ( پارسه تا شوش) و نیز ارتباط با دو استان کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر اهمیت باستان شناسی و کاوش بسیار دارد اما تا کنون در این منطقه کاوش باستان شناسی انجام نشده است.

وی با اشاره به معضل دیگری که در استان وجود دارد در بحث باستان اظهار کرد: در عملیات های باستان شناسی در استان از کارشناسان باستان شناسی استان استفاده نمی شود و هیات های باستان شناسی که از استان هاو کشورهای دیگر وارد استان می شوند از کارشناسان باستان شناسی خوزستانی مشارکتی نمی گیرند.

گهستونی افزود: هیات باستان شناسی هدفمندی در استان وجود ندارد و از فارغ التحصیلات باستان شناسی در استان استفاده نمی شود.
خوزستان در جنوب غربی ایران واقع است که دارای 839 اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی است.
در خوزستان معبد چغازنبیل و سازه های آبی شهرستان شوشتر در فهرست آثار جهانی ثبت شده در یونسکو هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار