شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۶

 

میثم برون

اینجا خوزستان است سرزمینی که تا دلت بخواهد می توانی در آن حوادثی را بیابی که در هیچ کجای جهان شاهد آن نخواهی بود. اینجا مردمی دارد که برای سخت ترین ها خود را آماده کرده اند و روز به روز پخته تر می شوند.

اینجا خوزستان است. قطعه زمینی که بهشت نامندش و گفته شده که دین خود را به اسلام ادا کرده است. هوا دهها برابر حد مجاز، دما بالاتر از حد متعارف، قانون اصلا فراموش شده است، نگاه فقط از سوی مردم به مسئولین است و مسوولین هم که چیز خاصی مشاهده نمی کنند.

اینجا آبادان است. 45 برابر حدمجاز آلودگی، اینجا اهواز است، 40 برابر حدمجاز آلودگی. اینجا خوزستان است شرایط برای یک زندگی عادی مهیاست. امروز هوا مناسب برای زندگی است، آلودگی دیگر به کمتر از 30 برابر حدمجاز رسیده و دیگر نیازی به تعطیل کردن نیست. نمی توان که هر روز که آلودگی باشد تعطیل کرد!

یک روز که تعطیل رسمی بوده و روز بعدش هم تعطیل شده هر روز که نمی توان تعطیل کرد. مگر اینجا تهران است که خاک آمد یک هفته تعطیل شود ؟!

اینجا خوزستان است، اینجا تجربه داشتن دماهای غیرقابل باور را دارد، اینجا گاهی 60 درجه بیشتر می شود ولی دماسنج ها 50نشان می دهند تا تعطیل نشود، اینجا کسی به سلامتی فکر نمی کند، تنها باید رفت و سرکار حاضر شد مهم نیست که کاری می کنیم یا نه فقط باید ادارات باز باشند.

اما اینجا تهران است... کمی ذرات ریزگرد به اینجا رسیده و با دستگاه های سنجش آلودگی تائید می شود. خانواده ها بچه های خود را سرکلاس نمی فرستند، بعضی نیز خود را مرخصی کرده اند.

مسوولین از تعطیلی یک هفته ای سخن می گویند. یعنی پایتخت ایران برای یک هفته تعطیل می شود. اما چون هوا صاف شده همه چیز منتفی می شود.

اینجا ایران است، دولت مهرورز و عدالت محور، هیچ کس با دیگری متفاوت نیست، حق و حقو.ق بدون تبعیض قائل شدن داده می شود. فرقی نمی کند کجای ایران زندگی می کنی و به تو تهرانی می گویند یا شهرستانی این ها هیچ تفاوتی با هم ندارند اگر قرار باشد تعطیلی باشد برای همه است.

ولی نگاه مردم و رفتارشان با هم خیلی فرق می کند. در اینجا اگر بگویند تعطیل نیست اگر نه بگویی ریزگرد حتا اگر مثل این روزها طوفان خاک بیاید و ببارد همه مسئولیت طلبانه به وظیفه خود عمل می کنند در حالی که در آنجا اگر کمی هوا بد باشد و چند تا سرفه را سبب شود البته که تعطیل می شود چون خیلی از اقازاده هم باید به همراه مردم عادی به سرکار بروند و اگر هم تعطیل نشود فرقی نمی کند چرا که اولویت آنجا سلامتی است...!

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار