اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳

علی عبدالخانی

در تعریف دروغ اینچنین آمده است: ادعای باطلی که گوینده عمدا به عنوان حقیقت بیان میکند. دروغگویی معمولا با هدف فریب یا جلوگیری از وضعیتی که برای دروغگو نامطلوب است، رخ می دهد.

که گفت پیرزن از میوه میکند  پرهیز
دروغ گفت که دستش نمیرسد به ثمار

راغب اصفهانی در کتاب مفردات خود بر این باور است که اصل کذب و دروغ در گفتار است و تفاوتی از این لحاظ نیست که دروغ در گذشته اتفاق افتاده باشد یا در آینده، چنانچه تفاوتی از این جهت وجود ندارد که دروغ نسبت به وعده ای باشد که انجام نمیشود ویا امر دیگری باشد.

روزانه با خطبه ها و متون نقل شده از کاندیداهای مختلف برخورد میکنیم که با واقعیات فکری اخلاقی قائلین آنها تفاوت اساسی دارد.
بنظر میرسد که جوانان دلسوز (ونه رهروان منافع) قبل از آنکه در جستجوی صفاتی از قبیل سیاست ورزی، سخنوری، روابط عمومی و حتی تخصص یک کاندیدا باشند، باید از وجود نسبی (ونه مطلق) یک صفت بنام راستگویی در یک کاندیدا و عدم شهرت ایشان به دروغ مطمئن شوند زیرا با وجود این رذیله همه صفات پیش گفته که قطعا مهم هم هستند، به هیچ و پوچ تبدیل می شوند.

نباید فراموش کرد که فرایند پیچیده دروغگویی تا بدانجا پیش میرود که عده ای از سر اعتماد یا علاقه یا قرابت و...درکنار یک کاندیدا قرار میگیرند اما در سیر فرایند مبتنی و منتهی به دروغ و فرزند آن یعنی دورویی گرفتار میشوند که مصادیق  چنین قماشی از آدمیان کم نیستند.

واقعیت امر آن است که مردم عادی از ماورای اقیانوس خلاف واقع گویی و تزیور و سناریوهای مختلف و متنوع دروغ پردازان اطلاع کافی ندارند، لذا اگر جوانان بویژه نخبگان و هدایتگران سالم افکار عمومی در کنار همه خط کشی های حزبی، منطقه ای و قومی موجود، بتوانند روی تبیین چارچوب های فکری دروغگویان و مستندسازی آنچه به دروغ گفته شده و میشود، کار کنند، قطعا در شناخت و سپس اعلام مصادیق چنین صنفی از اشخاص موفق خواهند شد.

این سخن ادامه دارد...


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار