شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس آخرین آمار تا پایان سال 1394، دو هزار و 444 مورد مبتلا به ویروس HIV مثبت در این استان شناسایی شده كه 609 نفر از آنها وارد مرحله ایدز شده اند.

همایون امیری در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: 87 درصد این موارد را مردان و 13درصد دیگر را زنان تشكیل می دهند.

وی ادامه داد: آمار بروز بیماری با وضعیت كشوری تفاوت زیادی ندارد و در خوزستان همانند كشور، مهمترین راه انتقال مربوط به اعتیاد تزریقی است اما متاسفانه انتقال از راه تماس جنسی محافظت نشده در حال افزایش است.

امیری در خصوص راه های انتقال HIV گفت: تماس جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا، استفاده مشترك از وسایل تزریقی و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالكوبی، دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در دوران حاملگی، زایمان و شیردهی از جمله این راه ها است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: اچ آی وی از طریق تماس های معمول مثل دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسی كردن، عطسه و سرفه، استفاده از استخر، توالت و حمام مشترك منتقل نمی شود.

وی اضافه كرد: با وجود آنكه هم اكنون درمان قطعی كه این ویروس را از بین ببرد وجود ندارد، اما درمان های موجود می توانند بیماری را در كنترل در آورده و باعث بهتر شدن كیفیت زندگی افراد مبتلا و افزایش طول عمر آنها شود.

امیری افزود: توصیه می شود افرادی كه سابقه رفتارهای پر خطر دارند با آزمایش اچ آی وی، هرچه سریعتر از وضعیت ابتلای خود به HIV مطلع شوند تا بتوانند از خدمات درمانی و مراقبتی مناسب در مراكز مشاوره بیماری های رفتاری بهره مند و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

وی اظهار كرد: آدرس و تلفن مراكز مشاوره بیماری های رفتاری با نام مراكز مشاوره ایدز در سامانه تلفنی 118 ثبت شده و یا با تماس با مراكز بهداشت در شهرستان قابل دستیابی است.

وی در خصوص اقدامات این معاونت در زمینه ایدز گفت: آموزش به عموم مردم بویژه جوانان و افراد دارای رفتار پر خطر، انجام آزمایش رایگان از افراد مشكوك به بیماری و درمان و مراقبت رایگان بیماران مبتلا به ایدز از جمله این اقدامات است.

برچسب ها: HIV مثبت ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار