شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند گفت: برای اینکه سیلاب رودخانه کارون به سیلاب دز اضافه نشود و خطر کمتری مردم را تهدید کند دریچه های سرریز و نیروگاه سد گتوند را بسته نگه داشته ایم و تمام آورد کارون ذخیره شده است.

احمد کاووسی‌نژاد مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند علیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص سیلاب هفته جاری در استان خوزستان اظهار داشت: این سیلاب ها علی رغم حجم بزرگش برای سد گتوند متوسط بوده و اتفاقی نمی افتد چون ظرفیت و حجم مخزن سد بزرگ است و به راحتی می توان سیلاب ها را کنترل کرد.

وی ادامه داد: سیلاب اخیر در حدی نبوده تا مخزن سد گتوند را پر کند، اما با مدیریت مناسب توانستیم این آورد را ذخیره کنیم و در موقع نیاز آن را برای مصارف عموم رهاسازی کنیم.

کاووسی نژاد با اشاره به سیلاب سال گذشته در سد گتوند یادآور شد: فروردین ماه سال گذشته سیلابی مشابه سیلاب امسال با دبی 6 هزار مترمکعب وارد سد گتوند شد و ما توانستیم به تنهایی آن را مهار کنیم و اجازه ورود آب را به پایین دست ندهیم.

وی افزود : اگر سد گتوند نبود سال گذشته نیز در حوضه کارون و خوزستان همین وضعیت امروز را داشتیم، ولی خوشبختانه این موضوع به خوبی کنترل شد و اگر سد گتوند نبود مطمئناً خسارات جبران ناپذیری برای خوزستان به بار می آورد.

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند علیا به مردم اطمینان خاطر داد تا نگران وقوع سیلاب در رودخانه کارون نباشند، چون سد به اندازه کافی گنجایش مهار سیلاب را دارد و این سد می تواند به خوبی و همانند سال گذشته آرامش را به پایین دست هدیه دهد و اجازه ورود به شهر را ندهد.

وی متذکر شد: یکی از اهداف اصلی سدسازی مهار سیلاب های سنگین است، اما متاسفانه این صنعت مظلوم واقع شده و باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت پذیرد که سیلاب اخیر گواهی بر این موضوع است.

کاووسی نژاد در پایان با اشاره به سد کرخه گفت: مشابه سد کرخه نیز که هم اکنون کنترل سیلاب را به خوبی انجام داده و پایین دست آن در آرامش کامل به سر می برند و این حجم آب می تواند پاسخگو نیاز آبی آنها در آینده باشد و اگر این سد ساخته نشده بود، شاهد حوادثی همچون رودخانه دز در پایین دست کرخه می شدیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار