شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
 سخنگوی اورژانس كشور با اعلام ابلاغ دستورالعمل 15ماده ای وزارت بهداشت برای استان های سیل‌زده از مرگ 2 تن و مفقود شدن یك كودك در سیل و نیز قطع آب آشامیدنی شهرهای سپیددشت و درود در لرستان خبر داد.

مجتبی خالدی عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا ، افزود: دزفول درسیل اخیر بیشترین آسیب را دیده است كه به سبب ركوردشكنی ورودی دبی آب به سد دز و سرریز شدن سد، بیش از 500 هزار تن از مردم این شهر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند.

وی گفت: از 72 ساعت پیش كه بارندگی‌ها در 9 استان كشور شدید شد، تاكنون بیشترین آسیب در استان های خوزستان، لرستان، ایلام، فارس،چهارمحال و بختیاری، همدان، كرمانشاه، آذربایجان شرفی و كردستان بوده است.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به كاهش بارندگی در استان های غربی و حركت سامانه بارشی به سمت شرق، بیم این می‌رود كه شمال استان بوشهر و بخش هایی از استان فارس و برخی دیگر از استان های شرقی نیز در 24 ساعت آینده دچار مشكلاتی شبیه استان های آسیب دیده بشوند.

**اسكان دزفولی‌ها در ورزشگاه

وی ادامه داد: 68 خانوار در دزفول به شدت آسیب دیده اندو خانه آنها دچار آبگرفتگی شدید شده است كه 388 تن از این افراد در ورزشگاه این شهر اسكان اضطراری داده شدند كه در میان آنان 9 زن باردار، 14 كودك زیر یكسال و 49 كودك زیر پنجسال حضور دارد.

خالدی اضافه كرد: در استان ایلام نیز 64 هزار و 172 تن تحت تاثیر آسیب سیل قرار گرفتندو خانه های آنها دچار آسیب شد و این مشكل به خصوص در 2 شهر دهلران و مهران شدیدتر و نگران كننده است.

سخنگوی اورژانس كشور افزود: در خرم آباد نیز 2 هزار و 490نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند كه یكهزار و 465 تن از این شمار مرد هستند كه 106 تن آنان سالمند بالای 60 سال و 50 تن، كودك زیر پنج سال نیز بین آنان است.

* 2 تن فوت كردند و یك كودك مفقود شد

وی گفت: تاكنون 2 تن بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند كه یك تن در استان ایلام و یك تن نیز در استان لرستان بوده كه بر اثر صاعقه جان خود را از دست داده است، یك كودك پنجساله نیز در استان ایلام مفقود شده است.

**آلودگی آب در 2 شهر

سخنگوی اورژانس كشور ادامه داد: یكی از نگرانی‌هایی كه هنگام سیل از نظر وزارت بهداشت وجود دارد، ورود فاضلاب به شبكه آب آشامیدنی و آلودگی میكروبی در آب است كه می تواند عامل بروز بیماری های مختلف از جمله اسهال و بیماری های گوارشی باشد.

وی خاطرنشان كرد: از این نظر استان ایلام مشكل نداشته است و در استان خوزستان نیز تاكنون گزارشی نداشته‌ایم و فقط در استان لرستان در 2 شهر سپیددشت و درود مشكل آلودگی آب آشامیدنی گزارش شده است كه توزیع آب بسته بندی و همچنین مواد غذایی در این شهرها آغاز شده است؛ البته این موضوع با حضور كارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت در شهرهای سیل زده در حال بررسی است.

خالدی افزود: زیرساخت های مراكز درمانی در تمام استا نهای سیل زده سالم است و هیچ نگرانی از نظر رسیدگی های درمانی وجود ندارد، قطعی برق نیز فقط به صورت موردی و به صورت قطعی یك یا دو ساعته در شهرهای دهلران و پلدختر گزارش شده است بنابراین نگرانی از نظر اشكال در خدمت رسانی درمانی و فاسد شدن واكسن ها نداریم.

سخنگوی اورژانس كشور اضافه كرد: با توجه به اینكه سازمان هواشناسی از قبل نیست به بروز سیل با افزایش بارندگی‌ها هشدار داده بود از قبل آماده بودیم و دستورالعمل 15 ماده‌ای مدیریت بهداشت و درمان در شرایط بحران سیل اخیر در اوایل هفته به دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ شد.

خالدی اظهار كرد: نگرانی جدی كه اكنون با آن مواجه هستیم این است كه احتمالا در ساعات آتی میزان آب در جنوب كارون افزایش می‌یابد و خطر سیل در روستاها و مناطق اطراف این رودخانه وجود دارد.

وی افزود: در مجموع نیروهای اورژانس در تمام مناطق سیل زده در آماده باش بسر می برند و اتاق های مدیریت بحران در تمام این استان ها تشكیل شده است.

خالدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تلفات احشام و حیوانات و احتمال بیماری های ناشی از لاشه این حیوانات نیز چنین اظهار كرد:هنوز گزارشی در این مورد به دستمان نرسیده است اما نگرانی از تلفات و دفع غیر بهداشتی حیوانات به خصوص در لرستان كه عشایر بیشتری زندگی می‌كنند، وجود دارد.

بارندگی كه از اوایل هفته جاری شروع شده است، تاكنون اغلب استان های غربی كشور را درگیر كرده است و خطر بروز سیل هنوز جدی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار