شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های فرهنگی ـ تاریخی (ایکوموس) 30 فروردین امسال را روز جهانی میراث و ورزش نام‌گذاری کرده و به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی برگزار می‌کند.

 لادن جعفری تهرانی، مدیر کل دفتر امور بین‌الملل میراث فرهنگی، با اعلام این خبر افزود: نام‌گذاری جهانی این روز به دلیل اهمیت ورزش در بهینه‌سازی فرایند زندگی انسان است زیرا اعتقاد این شورا بر آن است که ورزش بخشی از میراث هر انسانی به شمار رفته و فقدان آن اثرات جبران ناپذیری در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: ورزش از بعد شخصیتی تمایل انسان به پیشرفت نشات گرفته و بناها و تاسیسات ورزشی با تنوع و  تکنیک‌های هنری و معماری نیز گواه این خصیصه انسانی است. فعالیت‌های ورزشی به تاسیس امکاناتی خاص از قبیل استادیوم‌ها، زمین‌های وررزشی و سایر اماکن وزرشی منجر شده و این تاسیسات نه تنها زمینه پیشرفت انواع رشته‌های ورزشی را فراهم ساخته بلکه در واقع گواه تکامل طراحی معماری و ترکیب تکنولوژی و هنر در گذر زمان شده است.

تهرانی اضافه کرد: اگر با دقت بیشتری بنگریم متوجه می‌شویم که بسیاری از ورزشگاه‌های قدیمی یونان و روم و اسپانیا تا استادیوم‌های مدرن امروزی که با تکنولوژی بالا ساخته شده‌اند حامل ارزش‌های خاص تاریخی، معماری و تکنیک‌هایی هستند که اکنون بخشی از میراث نسل امروزی شده‌اند. به عبارت دیگر، فعالیت‌های ورزشی در فضاهای شهری یا مناطقی انجام می‌شود که بسیاری از این مکان‌ها تحت حفاظت میراث قرار دارند و یا جزو مناطق و سایت‌های حفاظت شده میراث هستند. در حالی که مکان‌هایی که به عنوان اجزای میراث ناشناخته مانده و نادیده گرفته شده‌اند اکثراً تخریب شده‌اند.

وی گفت: به همین ترتیب اختصاص روز 18 آوریل سال 2016 به میراث ورزشی با هدف تجلیل از نقش ورزش در بهبود زندگی انسان از طریق به رسمیت شناختن و افزایش انواع خاصی از بناها و اماکن تاریخی است که  در گذشته مکان برگزاری بعضی از بازی‌ها و یا رشته‌های ورزشی بوده است و هدف از آن ارتقای سطح آگاهی در ارزش‌های انسانی و نقش این اماکن در شکل دادن به هویت فرهنگی جوامع در سطوح ملی و منطقه‌ای است.

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های فرهنگی ـ تاریخی (ایکوموس) برای حفاظت و حمایت از مکان میراث فرهنگی فعالیت می‌کند و تنها سازمان جهانی غیردولتی است که به ترویج استفاده از تئوری، روش‌ها و تکنیک‌های علمی برای حفاظت از میراث معماری و باستانشناسی می‌پردازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار