شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
جنجال لغو سخنرانی وزیر دولت اصلاحات و وزیر دولت احمدی نژاد در اهواز و بازار داغ اتهام زنی
مهمترین خبر سیاسی خوزستان در هفته ی گذشته ، مربوط می شود به دو وزیر. وزیر دولت اصلاحات و وزیر دولت احمدی نژاد...

شوشان: مهمترین خبر سیاسی خوزستان در هفته ای گذشته ، مربوط می شود به دو وزیر ؛ یکی سابق و دیگری اسبق. وزیر دولت اصلاحات و وزیر دولت احمدی نژاد حاشیه هایی را در فضای سیاسی خوزستان رقم زدند که تاکنون نیز ادامه دارد.

به گزارش شوشان ، دوشنبه هفته ی گذشته قرار بود معین وزیر علوم دولت اصلاحات به اهواز بیاید و در دانشگاه علوم پزشکی پیرامون "حق رأی و اصلاحات نظام اجتماعی "سخنرانی کند. از قرار معلوم انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تدارک چنین همایشی را دیده و مجوزهای لازم از شورای تامین اهواز نیز اخذ شده بود. 

در روز برگزاری این همایش ، خبری از سوی یک منبع آگاه در خبرگزاری دولت منتشر شد. خبر این بود: " اين سخنراني كه قرار بود 23 فروردین ماه در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز برگزار شود، با دستور مقام قضايي لغو شد". در عین حال در آن مقطع ، معاون سیاسی فرمانداری اهواز از لغو این سخنرانی  اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که شوراي تامين اهواز اعلام كرده كه سخنراني دكتر معين در اهواز مانعي ندارد و اين مساله به دانشگاه نيز ابلاغ شده است. 

با این وجود ، همایش "حق رأی و اصلاحات نظام اجتماعی " با دستور مقام قضایی به دلیل تبلیغات پیش از موعد کاندیداهای اصلاح طلب اهواز لغو شد. لغو این همایش واکنش های مختلفی در سایت ها و شبکه های مجازی به دنبال داشت.

 یک روز پس از لغو همایش ، رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان در گفت و گو با شوشان حضور معین در اهواز را در راستای کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها قلمداد کرد و گفت که این همایش از شورای تامین مجوز داشته و لغو آن را باید از هیئت سه نفره دانشگاه پرسید. 

نهایت واکنش ستاد اصلاح طلبان خوزستان به لغو سخنرانی به این نکته ختم شد که ممکن است با لغو این نوع همایش ها شائبه هایی ایجاد شود.

از سوی دیگر ، حضور وزیر دولت احمدی نژاد در خوزستان حاشیه ها و واکنش های تندی به دنبال داشت. چهارشنبه ی هفته ای که گذشت ، طبق اطلاع رسانی ائتلاف اصولگرایان خوزستان ، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد ، سخنران اصلی همایش " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" بود. این همایش نیز حاشیه های فراوانی در پی داشت و با وجود لغو از سوی شورای تامین اهواز ، اما برگزار شد و تصاویر و خبر آن در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری منتشر شد. 

برگزاری بدون مجوز همایش اصولگرایان خوزستان واکنش شدید فرماندار را در بر داشت. فرماندار اهواز در مصاحبه ای گفت که برنامه سخنراني حاجي بابايي در مسجد ارشاد اهواز و در حمايت از نامزدهاي اصولگرا بدون داشتن مجوز برگزار شده است. وی این را هم گفت که اين برنامه پيش از موعد قانوني تبليغات انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي برگزار شده و منع قانوني دارد.

مصاحبه ارزانی در انتقاد از برگزاری نشست تبلیغاتی اصولگرایان در حمایت از نامزدهای اصولگرا در اهواز ، واکنش تند سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان را به دنبال داشت. فلسفی در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم ، گفت که آقای فرماندار مطالب کذبی را مطرح کرده که مصداق تشویش اذهان عمومی و جرم است.

وی افزود: جای تعجب است این اظهارات از سوی کسی مطرح می شود که قرار است انتخابات را در اهواز برگزار کند؛ اینکه ایشان مطرح کرده «به رغم اعلام لغو برنامه از سوی شورای تامین شهرستان» صحت ندارد و شورای تامین به هیچ وجه همچنین مصوبه‌ای نداشته است.

انتقادات تند سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان تا جایی پیش رفت که سخنان فرماندار را یک غرض ورزی سیاسی و مشکوک دانست و گفت که این نوع موضع‌گیری در برابر یک طیف سیاسی آن هم طیفی که افتخار خود را در پایبندی به اصول انقلاب و اسلامی می‌داند حرکت مشکوکی است.

با توجه به مطالب بالا ، هر دو جناح ، نشست ها و دعوت از وزرای دولت اصلاحات و احمدی نژاد را غیر تبلیغی می دانند. همانگونه که ستاد اصلاح طلبان دعوت از معین را در راستای کرسی های آزاد اندیشی قلمداد می کند جناح مقابل نیز سخنرانی وزیر دولت احمدی نژاد را غیرتبلیغی می خواند. مسئله ای که باید به آن پرداخته شود این است که  شورای تامین ، فرمانداری اهواز و یا هر مقام مسئول دیگر ، باید برای چنین برنامه هایی ساز و کارهای خاصی تعریف نمایند که هیچ یک از دو جناح سرخورده نشوند و حاشیه ها و اتهاماتی نیز متوجه آنان نگردد.

سوالاتی که پس از این دو همایش در افکار عمومی مطرح شده این است که چرا یک همایش (سخنرانی معین) با وجود مجوز شورای تامین لغو می شود اما همایشی دیگر (سخنرانی حاجی بابایی) با وجود عدم مجوز ، برگزار می شود؟ و همچنین بالعکس ؛ چرا یک همایش مجوز می گیرد و همایش دیگر بی مجوز می ماند. 

بی گمان رفتار متولیان بر طبق قانون و بر اساس ساز و کارهای تعریف شده و همچنین قانونمندی و فعالیت جناح ها در چارچوب قانون تنها راه حل این مشکل و پایانی بر دوگانی ها و حاشیه ها می تواند باشد. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار