شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
رعایت این سه موضوع توسط سعودی ها می تواند به عنوان عناصر اولیه تصمیم ایران به شرکت در این مراسم مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر تامین این شرایط شرط لازم برقراری این سفر خواهد بود اما شروط کافی نیست.
 سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت که در رأس هیأتی از ایران برای مذاکره حج به عربستان رفته است، بعد از دومین نشست تخصصی با طرف سعودی که با موضوع تعیین راهکار برای صدور ویزای زائران، پروازهای حج و تأمین امنیت زائران برگزار شد، گفت: سعودی‌ها قول دادند نظر شفاف خود را درباره پروازها و نحوه صدور ویزای حجاج ایرانی در جلسه یکشنبه اعلام کنند.

به گزارش«تابناک»، با وجود آن‌که روابط دیپلماتیک ایران و عربستان همچنان قطع است اما چندی قبل نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرده بود همه تدابیر و پیش‌بینی های لازم برای حج سال 95 انجام و با جدیت دنبال می‌شود تا در عمل دغدغه‌ها برطرف شود.

سعید اوحدی در اظهاراتی سه موضوع اصلی مابین ایران و سعودی ها در موضوع حج تمتع را که طرف ایرانی در دو جلسه گذشته به بحث گذاشته و طرف سعودی تاکنون پاسخ شفافی برای آنها نداشته است را مطرح کرده است. رئیس سازمان و حج در این باره بیان کرده است که نحوه صدور ویزای زائران ایرانی با توجه به تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور و قطع روابط دیپلماتیک، استفاده از ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی ایران نظر به اعمال محدودیت تازه عربستان در این بخش و تامین امنیت زائران ایرانی از مهمترین موضوعات مطروحه بوده است.

بنا به این اظهارات مشخص است که عربستان چند شرط مهم را برای برگزاری حج رعایت کنند.

1- تضمین تامین امنیت زائران

با توجه به رخ دادهای حج سال گذشته از حادثه سقوط دکل تا منا گرفته و همچنین تعرض به دو نوجوان ایرانی، مشخص است که دغدغه اصلی مسئولان سازمان حج و همچنین مردم ایران حفظ امنیت و همچنین احترام به زوار است. در همین زمینه برخی گزارش ها نیز حاکی بوده است که مقامات سعودی به دنبال این هستند که ایران شیوه برگزاری حج را تغییر دهد. به عنوان مثال مراسمات و تجمعات در جریان موسم حج را لغو نماید.

2- ویزا

با توجه به قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان بدون شک جریان اعطای ویزا به شهروندان ایرانی با مشکل مواجه خواهد شد. این در حالی است که بنا بر اظهارات اقای اوحدی احتمال دارد که سعودی ها بحث ویزای فرودگاهی در جده را در دستور کار قرار دهند که در صورت پذیرفتن این شیوه اعطای ویزا شاهد صف های طولانی و قطعاً بی احترامی به زائران ایرانی خواهیم بود. همچنین احتمال انگشت نگاری نیز از زائرین خواهد بود که مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

3- استفاده از ظرفیت هواپیمایی ایرانی

سعودی ها به تبعیت از امریکایی ها! بعد از تشنجات با ایران هواپیمایی ماهان را تحریم کردند که نمی تواند هیچ پروازی به سمت عربستان داشته باشد. این موضوع نیز تبدیل به چالش جدید میان ایران و عربستان شده است.

به هرحال مجموع این موضوعات نشان می دهد که رعایت این سه موضوع توسط سعودی ها می تواند به عنوان عناصر اولیه تصمیم ایران به شرکت در این مراسم مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر تامین این شرایط شرط لازم برقراری این سفر خواهد بود اما شروط کافی نیست.

بنابراین مشخص است که همانطور که بارها مقامات ایرانی از تامین شرایط ایران برای آغاز مراحل حج سخن گفته اند؛ عملکرد سعودی ها تا این لحظه نشان می دهد که آنان از حسن نیت ایرانی ها در این موضوع برخوردار نیستند و تاکنون همه سنگ های موجود برای محدودیت حج برای ایرانی ها را انداخته اند.

برچسب ها: سعودی ، حج
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار