شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی، افزایش وام ازدواج به 10 میلیون تومان را کمک اندک به جوانانی دانست که تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده دارند.

اسماعیل جلیلی اظهار کرد: در جریان رسیدگی به بودجه سال 95 در مجلس در بخش مصارف، بانک ها موظف شدند تا با استفاده از منابع قرض الحسنه جاری و پس انداز، وام ازدواج را به 10 میلیون تومان با بازپرداخت چهارساله افزایش دهند.

وی افزود: نیروی جوان و مولد کشور در طول سالهای گذشته بیشترین خسارتها را از مشکلات اقتصادی در کشور متحمل گردیده است، بحران بیکاری، مسکن، سرمایه اولیه و سربازی بحران های اصلی روبروی جوانان بوده است که برای برون رفت از آنها علیرغم اقدامات صورت گرفته موفقیت جدی حاصل نشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: هر چند اولویت اول با ایجاد اشتغال و ظرفیت سازی برای حل بیکاری جوانان می‌باشد اما جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند و ازدواج نکرده اند در دو گروه قرار دارند؛ گروه اول کسانی هستند که تمایلی به ازدواج ندارند، یعنی حتی اگر شرایطش را هم داشته باشند به دلایل مختلف از جمله راحتی تجرد و ترس از مشکلات تاهل نمی خواهند ازدواج کنند. عدم ازدواج این دسته به دلایل فرهنگی اجتماعی است که تغییر سبک زندگی، تغییرات فرهنگی، مسائل اجتماعی و ... را شامل می شود. در این زمینه آموزش و فرهنگ سازی است که اثرگذار است، دومین گروه کسانی هستند که تمایل به ازدواج دارند ولی بدلیل مشکلات اقتصادی توان ازدواج را ندارند.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس خاطرنشان کرد: همانطوری که اشاره شد موانع اقتصادی که جوانان در سن ازدواج با آنها مواجه‌اند اشتغال، مسکن، سرمایه اولیه و سربازی تشکیل می باشد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در این هفته برای کمک به ازدواج جوانان با تمرکز بر منابع قرض الحسنه بانکها که از منابع ارزان در اختیار بانکها و موسسات اعتباری و مالی هست در بودجه میزان وام ازدواج را از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان افزایش داد تا روند نزولی ازدواج درچند سال گذشته جوانان کشور را بهبود دهند.

وی یادآور شد: هرچند سالهاست که بانک ها از منابع صفر درصدی قرض الحسنه جاری به سود خود، بهره می برند و با تخصیص بخش اندکی از این منابع جهت اعطای وام قرض الحسنه ازدواج 10 میلیون تومان به جوانان توسط مجلس ممکن است بانکها در اجرای این تبصره قانون بودجه ٩٥ مقاومت کنند اما امید است، مجلس دهم، دولت و بانک مرکزی و مجمع بانکهای کشور بر آن مدیریت و همکاری نمایند ، تا سرمایه های اجتماعی کشور و نیروهای مولد در بحرانهای اجتماعی گرفتار نگردد.

جلیلی همچنین گفت: این اقدام در حالی انجام شده است که روند ازدواج به شدت نزولی بوده و در سال 89 که تعداد آن 900 هزار در سال بوده است،‌ در سال 94 به 680 هزار رسیده و 12 میلیون جوان در سن ازدواج هستند.

وی در پایان اظهار کرد: هر چند در این شرایط با افزایش سرسام آور هزینه ها، این وام ها پاسخگوی مشکلات جوانان نمی باشد، ولی افزایش این وام به 10 میلیون تومان می تواند کمک اندکی باشد به جوانانی که تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار