شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴

معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: برنامه جامع كاهش آلاينده‌هاي هوا در كلان‌شهرهاي كشور ابلاغ شده و بر اين اساس از يكم تيرماه اين مصوبه بايد در اهواز و ديگر كلانشهرهاي كشور اجرايي شود، ولي در شهر اهواز پس از برگزاري جلسات هماهنگي در خصوص اجراي اين مصوبه اقدام مي‌شود.

جمال شاكري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده در كاهش آلودگي هوا در شهر اهواز موثر خواهد بود،‌ ولي با توجه به اينكه اهواز شهري صنعتي است، كنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است.

وي افزود: تردد خودروهاي فرسوده در سطح كلان‌شهر اهواز مشكلاتي را ايجاد مي‌كند و اين خودروها بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده بايد از چرخه حمل و نقل خارج شوند. همچنين با توجه به اينكه بيش از 50 درصد آلودگي هوا در شهر اهواز ناشي از صنايع است تلاش شده با ايجاد تعامل با دستگاه‌ها و صنايع مرتبط، استانداردهاي زيست‌محيطي در اين خصوص اعمال شوند.

شاكري گفت: مصوبه كاهش آلاينده‌هاي هوا تنها خودروهاي فرسوده را در بر نمي‌گيرد، بلكه همه موارد آلاينده را شامل مي‌شود. اين مصوبه امنيت عمومي شهروندان را مدنظر دارد و با برگزاري جلساتي مستمر و يافتن راه‌كارهاي مناسب، اين مصوبه به طور كامل اجرايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا، طرح جامع کاهش آلودگی هشت کلان‌شهر کشور شامل تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز، تبريز، اراك و كرج پایان سال ۹۰ ابلاغ شده است. در تدوين طرح جامع کاهش آلودگی هوا علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، سازمان هواشناسی، استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور نيز نقش داشته‌اند و بر اساس آن، سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌‌ها و کشنده‌‌ها از ۲۵ به ۲۰، وانت‌بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌‌بوس از ۱۵ به ۱۰، میدل‌باس و اتوبوس‌های برون‌شهری از ۱۵ به ۱۲ و اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش یافته است.

همچنين ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده در كلانشهرهاي كشور از ابتداي تيرماه لازم‌الاجرا شده است و اگرچه در شهر اهواز كنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است، ولي بخشي از آلودگي هوا نيز ناشي از خودروهاي فرسوده است و در نتيجه بهتر است هرچه زودتر در زمينه جلوگيري از تردد اين خودروها اقدام لازم انجام شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار