اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
مردم خواستار حضور مسئولین در این منطقه هستند
به گفته این شاهدان مسیرهای طبیعی انحراف آب ناشی از طغیان رودخانه دز در غرب شعیبیه بوسیله اقدامات شرکت توسعه نیشکر امام خمینی از سالها پیش تخریب...

شوشان : سیلاب ناشی از طغیان رودخانه دز مردم منطقه شعیبیه را غافلگیر کرد و مسیرهای انحرافی دیگری درپیش گرفته است.

شاهدان عینی و محلی روایت جدید و تازه ای از پیشامدهای وقوع سیل در منطقه شعیبیه در 50 کیلومتری شمال اهواز مرکز استان خوزستان دارند.

به گفته این شاهدان مسیرهای طبیعی انحراف آب ناشی از طغیان رودخانه دز در غرب شعیبیه بوسیله اقدامات شرکت توسعه نیشکر امام خمینی از سالها پیش تخریب و این شرکت با ایجاد سیل بندهای خاکی و بتنی عملا سیلاب را به سمت مزارع مردم منطقه منحرف کرده است.

هم اینک مردم روستاهای در مجاورت طرح توسعه نیشکر شاهد انحراف سیلاب به سمت زمین های کشاورزی خود هستند که این امر آنها را غافلگیر کرده است.

به گفته این کشاورزان تاکنون هزاران هکتار زمین زیر کشت گندم در این مناطق کاملا از بین رفته است.

عبدالله کعبی از ساکنان روستای بیت اخضیر می گوید تاکنون چنین اتفاقی یک بار در منطقه رخ داده اما به این شدت نبود. ما متوجه این مساله نشده بودیم که سیل بند نیشکر جلوی خروج طبیعی سیلاب را گرفته است.

این کشاورز اضافه کرد : در حال حاضر سیلاب به کانال بتنی و سیل بند ساخته شده توسط شرکت توسعه نیشکر امام خمینی برخورد کرد و به سمت زمینهای ما منحرف شد.

به گفته کشاورزان بهت زده شعیبیه که شاهد پیشروی با سرعت زیاد سیلاب به مزارع گندم خود هستند؛ پیش از این و تا قبل از آمدن شرکت و تصرف اراضی منطقه در سال های 68 و 69 سیلابها مسیر طبیعی خود واقع در میانه شعیبیه که در حال حاضر به زیر کشت نیشکر در آمده است، جمع و با تشکیل رودخانه موقتی در امتداد شمال-جنوب شعیبیه به کارون در نزدیکی های پل بندقیل می رسید و سیلابها به این شکل تخلیه می شد. آنها نام این رودخانه فصلی را رودخانه صباب ذکر کردند.

به گفته فرد دیگری با انحراف سیلاب به سمت روستاها و پس از برخورد به کانال بتنی شرکت توسعه نیشکر امام خمینی عملا هیچ محصولی برای برداشت برای مردم منطقه باقی نمانده است در حالیکه خود شرکت در بالادست زمینهای زراعی ما در حال برداشت نیشکر است.

این مرد 55 ساله گفت: ما در حیرت هستیم. همه محصولات خود را از دست دادیم. محصولاتی که آماده برداشت بود. ما این مصیبت را متوجه وزارت نیرو، سازمان آب و برق، استانداری و شرکت توسعه نیشکر امام خمینی می دانیم. آنها با اقدامات خود باعث چنین فجایعی در منطقه شعیبیه شدند.

گزارش ها حاکی است صدها تن از مردم منطقه هم اینک کنار جاده مواصلاتی قطع شده شعیبیه تجمع کرده و به فکر چاره هستند.

آنها خواستار حضور مقامات مسئول هستند. تاکنون هیچ مقامی برای رسیدگی یا مشاهده وضعیت فعلی پیش آمده و انحراف سیلاب به سمت اراضی زیر کشت نیامده است.

این مردم خواستار ایجاد راه حل و انحراف جریان سیلاب به مسیری غیر از مسیر فعلی که به زمین های کشاورزی خود منتهی می شود شدند.

گفتنی است طغیان رودخانه و جاری شدن سیل از یک هفته قبل مناطقی از استان خوزستان را به زیر اب برده است و کماکان در حال پیشروی به سمت اهواز ،آبادان و خرمشهر است.

 سال ها متنقدان در سيستم بروكراتيك بيمار اعمال نفوذ كردند تا اين جاده ساخته نشود و روستاهاي شعيبيه به اهواز وصل نشوند تا مبادا بازارشان مشتريانش را از دست ندهد، هر نامزد راهيابي به بهارستان وعده ساختش را مي داد و مردم براي تحقق اين وعده ها راي دادند، اما باز داستان بايد از نو شروع شود، داستان وعده ها و حسرتها!

 جاده منت ها و حسرت ها

براي ساخت اين جاده خدا می داند روستاييان چه منتها كه نكشيدند و چه وعده ها كه نشنيدند تا ساخته شد و در چشم به هم زدني از بين رفت، شايد به جرات بتوان گفت ٣٠ سال طول كشيد تا جاده اصلي شعيبيه به اهواز به اين شكل در آمد و در كمتر از يك هفته نابود شد...

1)


2)

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
comment
0
1
comment در پی وقوع سیلاب در منطقه شعیبیه شوشتر و زیر آب رفتن تعداد زیادی از روستاهای منطقه سپاه خوزستان با اعزام نیروهای امدادی و ارسال ۱۲۰۰۰هزار کنسرو،۲۰هزارآب معدنی،۲۰هزارنان و یک تن خرما به یاری سیل زدگان رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار