شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
مدير حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از فروكش كردن سيلاب در حوضه رودخانه هاي دز، كرخه و جراحي از روز يكشنبه خبر داد.

مهران مومن قريب يكشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: ورودي كنوني آب به سد مخزني دز كاهش محسوسي دارد و از يك هزار و 600 مترمكعب بر ثانيه در روز شنبه به يك هزار و 100 مترمكعب برثانيه در امروز رسيده است. وي افزود: پيك دبي آب رودخانه دز در پايين دست دزفول و در هفت تپه و ايستگاه حرمله عبور كرده و در حال فروكش كردن است.

مومن قريب با اشاره به افزايش دبي كارون در اهواز اظهار كرد:هم اكنون دبي رودخانه در مقطع اهواز به يك هزار و 200 مترمكعب در روز يكشنبه رسيده است. وي اضافه كرد: پيش بيني مي شودكه دبي آب اين رودخانه با كمي افزايش به حدود يك هزار و 500 مترمكعب برثانيه برسد كه نگران كننده نخواهد بود.

مومن قريب گفت: پيش بيني مي شود دبي كارون در مقطع اهواز از 48 ساعت آينده شروع به فروكش كند. وي همچنين با بيان اينكه رودخانه جراحي جنوب شرق خوزستان پس از طغيان به حالت پايدار رسيده اظهار كرد: اين رودخانه طغيان لحظه اي داشته و به دو هزار مترمكعب رسيده بود كه اكنون به 30 مترمكعب برثانيه كاهش يافته و در اين حوضه تاكنون خسارتي گزارش نشده است.

مومن قريب، كاهش ورودي رودخانه كرخه را نيز يادآور شد و افزود: ورودي اين رودخانه روز شنبه دو هزار مترمكعب بود كه يكشنبه به يك هزار و 100 مترمكعب بر ثانيه رسيده و خروجي نيز بين 70 تا 100 مترمكعب بر ثانيه است كه بيشتر براي تامين آب شرب و تالاب هورالعظيم استفاده مي شود.
وي ادامه داد: نهر بحره در جنوب اهواز ساماندهي شده كه در صورت افزايش حجم سيلاب بيش از پيش بيني اين نهر آب را به تالاب شادگان هدايت كند.

مومن قريب گفت: به تبع افزايش دبي كارون در اهواز، حجم رودخانه در بهمنشير نيز افزايش مي يابد اما هيچ نگراني از اين مساله وجود ندارد و سيلاب اتفاق نخواهد افتاد. طغيان رودخانه دز بامداد پنجشنبه اتفاق افتاد كه ورودي به هشت هزار مترمكعب بر ثانيه رسيد. همزمان بر اثر بارندگي شديد در حوضه كرخه و در حوضه مياني كارون و جراحي نيز باعث افزايش دبي رودخانه ها شد.

سيلاب از دو روز گذشته برخي روستاهاي انديمشك، دزفول، شوش و شوشتر را فرا گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار