اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
معاون بهداشتی دانشگاه: تغییر سبک زندگی، تغذیه نامناسب، عدم تحرک و فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات و سیگار از عوامل ابتلا و تشدید بیماریهای غیرواگیر به خصوص دیابت است
یکشنبه 29 فروردین ماه 95 نشست خبری هفته سلامت با شعار "غلبه بر دیابت" با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشتی، مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه و جمع کثیری از اصحاب رسانه و اهالی مطبوعات در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
 
دکتر شکرالله سلمان زاده در این نشست با اشاره به نام گذاری هفته سلامت امسال با عنوان غلبه بر دیابت، اهمیت بیماری دیابت را یادآور شد و گفت: هدف از برگزاری این نشست خبری، جذب همکاری تمام ارگانها بخصوص اصحاب رسانه برای غلبه بر بیماریهای غیرواگیر بخصوص دیابت است.

وی افزود: کشور دیابت! با دارا بودن 425 میلیون نفر در دنیا بعد از چین و هند پرجمعیت ترین کشور جهان است و پیش بینی می شود تا سال 2030 تعداد مبتلایان به دیابت به 552 میلیون نفر افزایش پیدا کند، دیابت یک اورژانس جهانی است و نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند.
 
سلمان زاده با بیان اینکه دیابت یک مشکل جهانی است و 80 درصد بیماران دیابتی در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد زندگی می کنند، گفت: کل جهان در حال گذر از بیماریهای واگیر به سمت بیماریهای غیرواگیر است، شیوع بیماریهای غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری پیش می رود که بالغ بر 70 تا 80 درصد است.

وی تصریح کرد: بیشترین آمار مبتلایان به دیابت در خاورمیانه وجود دارد که کشور ما نیز در این منطقه قرار دارد و بعد از کشور مصر و پاکستان حائز رتبه سوم است، 37 میلیون نفر در منطقه خاور میانه مبتلا به دیابت هستند و از این تعداد بالغ بر 17 میلیون و 900 هزار نفر از بیماری خود اطلاعی ندارند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه گفت: در کشور ما نیز از جمعیت 20 تا 79 ساله که قریب به 53 میلیون نفر را تشکیل میدهند 8.6درصد بالغ بر 40میلیون و 500 هزار نفر مبتلا به دیابت هستند یعنی از هر 12 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است.
 
وی با بیان اینکه خیلی از افراد در مرحله پیش دیابت یعنی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند که اگر چاره ای اندیشیده نشود این افراد نیز به تعداد مبتلایان به دیابت افزوده می شوند، گفت: تغییر سبک زندگی، تغذیه نامناسب، عدم تحرک و فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات و سیگار از عوامل ابتلا و تشدید بیماریهای غیر واگیر به خصوص دیابت است.
 
سلمان زاده افزود: تغییر سبک زندگی به خاطر صنعتی شدن غیر قابل اجتناب است ولی میتوان تا حد زیادی با تغییر رفتارها از یک سبک زندگی سالم بهره برد، باید بدانیم دیابت یک بیماری خاموش و غیر قابل درمان و در عین حال قابل پیشگیری است.
 
وی با بیان اینکه تنها راه تشخیص قطعی بیماری دیابت آزمایش خون است، توصیه کرد افراد دارای ریسک فاکتور که شامل افراد با سن بالای 40 سال، وزن بالا، تحرک کم، تغذیه نادرست، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، سابقه دیابت بارداری باید آزمایش قند خون را انجام دهند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه آغاز طرح تحول نظام سلامت از سال 92 و ادامه آن را از مهم ترین و بهترین اتفاقات حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: باعث خوشحالی است که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بهداشت توانستیم مراقبتهای اولیه را همانند آنچه که در روستا انجام می شد در شهرها نیز بسط دهیم.
 
وی غربالگری جمعیت شهری، فعالسازی 70 مرکز سلامت و 60 پایگاه سلامت در حوزه جغرافیایی تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و استقرار کارشناس تغذیه در تمام مراکز سلامت جامعه را از دیگر رویدادهای مهم طرح تحول نظام سلامت دانست.
سلمان زاده گفت: مدتهای زیادی وجود کارشناس تغذیه در سطح اول مراقبتهای بهداشتی در شهرها احساس می شد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت به این آرزو جامه عمل پوشانده شد و کارشناسان تغذیه در مراکز سلامت استقرار پیدا کردند که وظیفه این کارشناسان علاوه بر انجام مراقبتهای اولیه تغذیه، آموزش و مشاوره رایگان؛ غربالگری بیماریهای غیرواگیر به خصوص افراد مستعد ابتلا به بیماری دیابت است که این گام موثری در پیشگیری از بیماری خاموش دیابت است.
 
وی گفت: شاید تأسف بار باشد که بگوییم تنها 30درصد جامعه ایرانی وزن مناسب دارند، نیمی از افراد 15 تا 65 سال چاق هستند و یک سوم زنان ایرانی دارای سندروم متابولیک (توده ی بدنی بالای 30، فشارخون بالا، چربی خون بالا و قند خون بالا) هستند، که این ناشی از سبک زندگی افراد است.

سلمان زاده افزود: مصرف استاندارد قند در جهان 22 گرم یعنی 6 حبه قند می باشد این در حالی است که در کشور ما 60 گرم یعنی 3 برابر حد مجاز است، براستی باید برای از بین بردن این معضل جهانی بسیج عمومی تشکیل شود و فرهنگ خود مراقبتی که کلید حل بیماریهای غیر واگیر و دیابت است، در جامعه ترویج شود.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: افراد جامعه ما باید به سطحی از سواد سلامت برسند که عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر را شناسایی و نسبت به عوارض و معضلاتی که این بیماریها می توانند ایجاد کنند آگاه بوده و خود، پیشگام ترویج فرهنگ سلامت در جامعه باشند و این مهم با کمک شما اصحاب رسانه محقق خواهد شد.

وی در پایان گفت: اشاعه و ترویج پیروی از سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی به مدت 150 دقیقه در هفته و یا  30 دقیقه در پنج روز از هفته، مصرف غذای سالم، حذف روغن ترانس، کاهش و یا حذف مصرف غذاهای سرخ شده، حذف مصرف فست فودها، عدم استفاده از دخانیات، افزایش مصرف میوه و سبزی و لبنیات کم چرب ازسهل ترین و ابتدایی ترین روش های سوق به سمت زندگی سالم است.

گفتنی است در حاشیه این نشست تست قند خون برای خبرنگاران حاضر در جلسه انجام شد که خوشبختانه قند خون آنها در محدوده نرمال گزارش گردید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار