اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
شيوع ديابت در خوزستان رو به افزايش است
شیوع دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر روز به روز در سطح جهانی، ملی و استانی در حال افزایش است و متاسفانه در استان خوزستان از 15 درصد...


شوشان: نشست خبری هفته سلامت با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت، مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمع کثیری از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در سالن اجتماعات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد.




مساله سلامت یک مساله فرابخشی 

دکتر ایدنی در این نشست، ضمن تبریک سال نو و فرارسیدن ایام مبارک ماه رجب با بیان اینکه از سال 1350 اهمیت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت توسط سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار گرفته، گفت: مساله سلامت یک مساله فرابخشی بوده و روز به روز تاثیر نقش سازمان های دیگر و مولفه های مختلفی مانند مولفه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی و .... بر روی سلامت آحاد مردم بیشتر نمایان تر می شود.

توسعه پایدار فقط از مسیر توسعه انسانی عبور می کند 

وی افزود: هفته سلامت فرصت مناسبی است که جایگاه و هدف نهایی نظام سلامت که افزایش طول عمر با کیفیت مردم می باشد را تبیین نموده و نهادهای  حاکمیتی، اجرایی و سازمان های مردمی را جهت همکاری و مشارکت بیشر در امر ارتقاء سلامت دعوت نمائیم. ایدنی با اشاره به تاثیرات سوء توسعه ناهمگن در استان بیان داشت: توسعه پایدار فقط از مسیر توسعه انسانی عبور می کند و توسعه انسانی نیز بر پایه انسان سالم بنا می شود، بنابراین اگر ما در جامعه به دنبال توسعه همه جانبه هستیم باید از مسیر انسان سالم آن را دنبال نمائیم و به این شعار پایبند باشیم که انسان سالم محور توسعه پایدار است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به این نکته که باید تصمیم گیری و تصمیم سازی های مدیران با پیوست سلامت همراه باشند، خاطرنشان کرد: سیاست گذاری های خرد و کلان جامعه در حوزه های مختلف جامعه باید سلامت محور باشند. چنانچه وجود مشکل ریزگردها،  تصادفات و بسیاری از مشکلات دیگر از نشانه های نگاه یک جانبه به مسائل است.

فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقاء سلامت 

وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقاء سلامت با تاکید بر اصلاح روش زندگی را یکی از اهداف هفته سلامت برشمرد و بیان داشت: در سال های گذشته موفقیت قابل قبولی در کنترل بیماری های عفونی و واگیردار داشتیم ولی با روند جابجایی جمعیت از روستا به شهر و افزایش شهر نشینی، تغییراتی در سیمای بیماری ها به وجود آمد که لازم است دستگاه های متولی حوزه سلامت توجه ویژه ای به این تغییر سیمای بیماری ها داشته باشند.

شناسایی و ساماندهی این بیماری ها 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطر نشان کرد: بیماری های غیرواگیر دار مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها، سوانح، بیماری های تنفسی و .. همچنین بروز بیماری های نوپدیدی مانند آنفلوانزا  یکی از علل اصلی مرگ و میر و تهدید سلامت مردم به شمار می آیند و لازم است به سمت شناسایی و ساماندهی این بیماری ها پیش رویم که بخش عمده ای از این بیماری ها با پیشگیری و اصلاح الگو و روش زندگی برطرف خواهند شد.

شیوع دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر  

وی بیان داشت: شیوع دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر روز به روز در سطح جهانی، ملی و استانی در حال افزایش است و متاسفانه در استان خوزستان از 15 درصد به 20 درصد افزایش داشته که این نشان دهنده عدم کنترل مناسب عوامل موثر بر دیابت می باشد. ایدنی افزود: اصلاح روش زندگی در راستای ارتقاء سلامت یکی از اهداف نظام سلامت بوده که با فرهنگ سازی تحقق پیدا خواهد کرد. امیدوارمدر هفته سلامت امسال با شعار"غلبه بر دیابت"، اقدامات خوب و شایسته ای در زمینه کنترل دیابت در استان داشته باشیم.

نیازمند مشارکت مردم و همکاری عمومی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: ما نیازمند مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری برای داشتن جامعه ای سالم هستیم . بنابراین لازم است در گام اول مردم و در گام های بعدی سیاستگذاران و مدیران ارشد استانی پشتیبانی لازم را از برنامه های سلامت داشته باشند، اگر در حوزه سلامت حمایت همه جانبه مدیران ارشد استان را داشته باشیم به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.

مقابله با تهدیدها 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اضافه کرد: در چند روز گذشته به دلیل بارش شدید باران، شاهد وقوع سیل در استان بودیم و تاسیسات زیر بنایی و آب و برق بسیاری از روستا ها دچار مشکل شده که این عوامل می تواند باعث شیوع بیماری های عفونی و اسهالی در بین مردم منطقه باشد و در صورت مشارکت و همکاری مدیران ارشد استان خیلی کمتر و کارآمدتر می توانیم با این تهدیدات مقابله نمائیم.

وی با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در این مقوله، خاطر نشان کرد: مردم و سازمان های مردم نهاد در افزایش سواد سلامت و ارتقاء فرهنگ عمومی نقش بسزایی دارند و بخشی از جامعه که می توانند کمک خوبی در ارتقاء سطح درمانی و سلامتی مردم داشته باشند، خیرین سلامت می باشند.

دانشگاه برتر در اجرای طرح سلامت

ایدنی اظهار داشت: لازم است تناسب خوبی میان بیان چالش ها و مشکلات با موفقیت ها و دستاوردها داشته باشیم. نگاه انتقادی در هر مجموعه کمک در رشد آن مجموعه خواهد داشت ولی از طرف دیگر همیشه دستاوردها و موفقیت ها باید مد نظر باشد. وی با بیان اینکه در هفته سلامت در نظر داریم از فعالان سلامت تقدیر نمائیم، گفت: در سال گذشته اقدامات خوب و چشمگیری در طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت انجام شد و با وجود چالش های زیاد، خوشبختانه یکی از دانشگاه های برتر در اجرای این طرح در کشور بودیم.


جذب همکاری تمام ارگانها برای غلبه بر بیماریهای غیرواگیر 

به گزارش شوشان ، همچنین دکتر شکرالله سلمان زاده رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نام گذاری هفته سلامت امسال با عنوان غلبه بر دیابت، اهمیت بیماری دیابت را یادآور شد و گفت: هدف از برگزاری این نشست خبری، جذب همکاری تمام ارگانها بخصوص اصحاب رسانه برای غلبه بر بیماریهای غیرواگیر بخصوص دیابت است. وی افزود: کشور دیابت! با دارا بودن 425 میلیون نفر در دنیا بعد از چین و هند پرجمعیت ترین کشور جهان است و پیش بینی می شود تا سال 2030 تعداد مبتلایان به دیابت به 552 میلیون نفر افزایش پیدا کند، دیابت یک اورژانس جهانی است و نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند.  

دیابت یک مشکل جهانی است 

سلمان زاده با بیان اینکه دیابت یک مشکل جهانی است و 80 درصد بیماران دیابتی در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد زندگی می کنند، گفت: کل جهان در حال گذر از بیماریهای واگیر به سمت بیماریهای غیرواگیر است، شیوع بیماریهای غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری پیش می رود که بالغ بر 70 تا 80 درصد است. وی تصریح کرد: بیشترین آمار مبتلایان به دیابت در خاورمیانه وجود دارد که کشور ما نیز در این منطقه قرار دارد و بعد از کشور مصر و پاکستان حائز رتبه سوم است، 37 میلیون نفر در منطقه خاور میانه مبتلا به دیابت هستند و از این تعداد بالغ بر 17 میلیون و 900 هزار نفر از بیماری خود اطلاعی ندارند.  

 از هر 12 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است 

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: در کشور ما نیز از جمعیت 20 تا 79 ساله که قریب به 53 میلیون نفر را تشکیل میدهند 8.6درصد بالغ بر 40میلیون و 500 هزار نفر مبتلا به دیابت هستند یعنی از هر 12 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است.  وی با بیان اینکه خیلی از افراد در مرحله پیش دیابت یعنی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند که اگر چاره ای اندیشیده نشود این افراد نیز به تعداد مبتلایان به دیابت افزوده می شوند، گفت: تغییر سبک زندگی، تغذیه نامناسب، عدم تحرک و فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات و سیگار از عوامل ابتلا و تشدید بیماریهای غیر واگیر به خصوص دیابت است.

تغییر سبک زندگی به خاطر صنعتی شدن 

  سلمان زاده افزود: تغییر سبک زندگی به خاطر صنعتی شدن غیر قابل اجتناب است ولی میتوان تا حد زیادی با تغییر رفتارها از یک سبک زندگی سالم بهره برد، باید بدانیم دیابت یک بیماری خاموش و غیر قابل درمان و در عین حال قابل پیشگیری است.  وی با بیان اینکه تنها راه تشخیص قطعی بیماری دیابت آزمایش خون است، توصیه کرد افراد دارای ریسک فاکتور که شامل افراد با سن بالای 40 سال، وزن بالا، تحرک کم، تغذیه نادرست، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، سابقه دیابت بارداری باید آزمایش قند خون را انجام دهند.  

مهم ترین و بهترین اتفاقات حوزه سلامت 

معاون بهداشتی دانشگاه آغاز طرح تحول نظام سلامت از سال 92 و ادامه آن را از مهم ترین و بهترین اتفاقات حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: باعث خوشحالی است که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بهداشت توانستیم مراقبتهای اولیه را همانند آنچه که در روستا انجام می شد در شهرها نیز بسط دهیم.  وی غربالگری جمعیت شهری، فعالسازی 70 مرکز سلامت و 60 پایگاه سلامت در حوزه جغرافیایی تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و استقرار کارشناس تغذیه در تمام مراکز سلامت جامعه را از دیگر رویدادهای مهم طرح تحول نظام سلامت دانست.

 استقرار کارشناسان تغذیه در مراکز سلامت 

سلمان زاده گفت: مدتهای زیادی وجود کارشناس تغذیه در سطح اول مراقبتهای بهداشتی در شهرها احساس می شد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت به این آرزو جامه عمل پوشانده شد و کارشناسان تغذیه در مراکز سلامت استقرار پیدا کردند که وظیفه این کارشناسان علاوه بر انجام مراقبتهای اولیه تغذیه، آموزش و مشاوره رایگان؛ غربالگری بیماریهای غیرواگیر به خصوص افراد مستعد ابتلا به بیماری دیابت است که این گام موثری در پیشگیری از بیماری خاموش دیابت است.

 وی گفت: شاید تأسف بار باشد که بگوییم تنها 30 درصد جامعه ایرانی وزن مناسب دارند، نیمی از افراد 15 تا 65 سال چاق هستند و یک سوم زنان ایرانی دارای سندروم متابولیک (توده ی بدنی بالای 30، فشارخون بالا، چربی خون بالا و قند خون بالا) هستند، که این ناشی از سبک زندگی افراد است.

مصرف استاندارد قند در جهان 

سلمان زاده افزود: مصرف استاندارد قند در جهان 22 گرم یعنی 6 حبه قند می باشد این در حالی است که در کشور ما 60 گرم یعنی 3 برابر حد مجاز است، براستی باید برای از بین بردن این معضل جهانی بسیج عمومی تشکیل شود و فرهنگ خود مراقبتی که کلید حل بیماریهای غیر واگیر و دیابت است، در جامعه ترویج شود. معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: افراد جامعه ما باید به سطحی از سواد سلامت برسند که عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر را شناسایی و نسبت به عوارض و معضلاتی که این بیماریها می توانند ایجاد کنند آگاه بوده و خود، پیشگام ترویج فرهنگ سلامت در جامعه باشند و این مهم با کمک شما اصحاب رسانه محقق خواهد شد.


دیابت  کل اعضای بدن را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر می کند 

به گزارش شوشان ، در ادامه این نشست دکتر ایرج نظری معاون درمان با اشاره به اینکه دیابت تمامی اعضای بدن را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر می کند اما در این میان ارگان هایی که حیاتی تر هستند بیشتر درگیر می شوند، گفت: دیابت در مجموع کل اعضای بدن را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر می کند و نهایتا" کسی که دچار یک بیماری می شود به خاطر مسایل مختلف مرتبا" مراجعات زیادی را به پزشکان متعدد خواهد داشت، بنابراین برای رفع این مشکل پیشگیری و کنترل بیماری قند می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

معاون درمان دانشگاه افزود: کسی که نارسایی کلیه پیدا می کند حداقل باید هفته ای 3 مرتبه و هر دفعه به مدت 4 ساعت دیالیز شود و این امکان نیز وجود ندارد که در تمامی شهرستانها دیالیز انجام شود، زیرا انجام دیالیز نیازمند ایجاد مراکزی است که نیروی انسانی متخصص، دستگاهها و وسایل خاصی داشته باشد.  

از ایجاد دیابت جلوگیری کنیم  

وی با اشاره به اینکه وقتی یک عضو بیمار شود چه عواقب و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت گفت: تا آنجایی که می توانیم باید سعی کنیم از ایجاد دیابت جلوگیری کنیم و از عوارضی که این بیماری برای افراد به وجود می آورد بکاهیم و در نهایت پیش از اینکه بیماری به سراغمان بیاید تا جایی که ممکن است آن را کنترل کنیم.  

آگاهی و اطلاع از دیابت 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: به دلیل خاموش بودن دیابت، لازم و ضروری است که اطلاعات و آگاهی بیشتری در خصوص این بیماری به مردم داده شود که با این وسعت همه اعضای بدن را درگیر می کند. افرادی که شاخص های ایجاد این بیماری را دارند بایستی در مراجعات خود برای تشخیص دیابت حتما بیشتر دقت کنند و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه اطلاعات عمومی و فرهنگ سازی در این زمینه ایجاد شود که اصحاب رسانه می توانند در این زمینه نقش کلیدی در مطلوب بودن سلامت و جلوگیری از صرف هزینه های متعدد سالانه داشته باشند. 

دو مرکز درمانی در اهواز برای افراد دیابتی  

 نظری اظهار داشت: در حال حاضر دو مرکز درمانی در اهواز برای افراد دیابتی که معرفی می شوند وجود دارد، مرکزی در بیمارستان گلستان و دیگری در بیمارستان امام خمینی(ره) که ارجاعات را می پذیرند. تمام کسانی که از طریق شبکه و سیستم ارجاع مراجعه می کنند به صورت رایگان ویزیت می شوند. آنهایی که خودشان مراجعه می کنند و از طریق سیستم سطح 1 معرفی نمی شوند، باز هم تخفیف 30 درصدی برای ویزیتشان درنظر گرفته می شود. همچنین تمامی ویزیت هایی که ممکن است بعدا" مورد نیاز باشد یعنی بعد از شناسایی اولیه بیماران و ورود آنها به سیستم درمان، به صورت رایگان و در درمانگاه انجام می شود.  

مشاوره های تغذیه  برای دیابتی ها

معاون درمان دانشگاه خاطرنشان ساخت: برای بیماران دیابتی، مشاوره های تغذیه نیز به صورت رایگان و یا با حداکثر تخفیفات انجام می شود و بسیاری از آزمایش های اولیه نیز رایگان است و گاها" در درمان های بعدی که نیاز به کارهای بیشتر و بزرگتری دارد نیز تخفیفات ویژه ای برای آنها لحاظ می شود، به عنوان مثال کسانی که از طریق این زنجیره وارد می شوند اگر به آنژیوگرافی نیاز پیدا کردند فرانشیز آنها 50 درصد خواهد بود و همه اینها کمک هایی است که برای حل مسایل و مشکلات مادی مردم صورت می گیرد و از آنجایی که این بیماری باعث از کار افتادگی و متعاقبا ایجاد مشکلات مالی برای خانواده می شود، این خدمات برای کمک به بیماران دیابتی درنظر گرفته شده و در حال افزایش نیز می باشد و برنامه ما این است که در آینده نزدیک یک درمانگاه دیابت در بیمارستان سینا راه اندازی شود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار